Kde ostatní stavili na batériové elektromobily, BMW rozbieha výrobu vodíkových palivových článkov a modelu iX5 Hydrogen

Automobily s vodíkovými palivovými článkami majú byť vhodné pre 20 až 30 percent motoristov, tvrdí šéf BMW.
Vydané  Text: 
### Skončí prechod na elektromobily fiaskom? Ako dopadne nábeh výrobcov automobilov na lokálne bezemisné pohony? My, ktorí tieto vozidlá testujeme už takmer každý týždeň a máme na nich odjazdené početné tisícky kilometrov, rozumieme ich významu, výhodám i negatívam a sme ochotní tieto nedostatky akceptovať výmenou za bezemisnú prevádzku. Rozumieme však všetkým kritikom, ktorí vidia predovšetkým tie negatíva, pretože ich považujú za nesmierne obmedzujúce. Odporcovia elektromobility využívajú predovšetkým tri naratívy, a to príliš vysokú nadobúdaciu cenu elektromobilu, spornú environmentálnu výhodnosť elektromobilov a otázky servis s enormnne vysokými nákladmi na zabezpečenie nového trakčného akumulátora, ktorý sa vraj má znehodnocovať veľmi rýchlo. Všetky tieto tri kritiky vieme zmiesť zo stola a podložiť protiargumenty faktmi a dôkazmi, no uznávame nespornosť ďalšieho, a to zdĺhavého nabíjania v porovnaní s časom potrebným na tankovanie benzínu, nafty, LPG či CNG. Dojazd na úrovni 250 až 600 kilometrov v závislosti od modelu auta môže byť celkom dostatočný, ak zodpovedá životnému štýlu a pracovnému nasadeniu motoristu. Problém s pridlhým časom potrebným na nabíjanie do značnej mieri dokáže vyriešiť zvyšujúci sa výkon palubných nabíjačiek a nabíjacích staníc, avšak často rýchle dobíjanie môže batérii škodiť. Ako z tohto paradoxu von? Riešenie sa ponúka už roky a práve v tomto období ho zrejme čaká rozmach. Vodík sa v súvislosti s osobnou dopravou skloňuje dlho a nepochybne so sebou prináša nové problémy a výzvy, no automobilky ako Mercedes-Benz, Toyota, Hyundai či BMW na mnohé z nich riešenia našli. Už iba postaviť dostatok vodikových čerpacích staníc a zabezpečiť ekologickú výrobu tohto chemického prvku, ktorý predstavuje drvivú väčšinu viditeľnej, takzvanej baryónovej hmoty celého vesmíru. BMW však vodíku v podobe vodíkových palivových článkov FCEV dôveruje natoľko, že na nich mieni postaviť viacero modelov svojich áut. Téme B MW a vodík sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom príspevku **[Aká je budúcnosť vodíka v autách? BMW nám odhalilo výhody aj nevýhody tohto paliva](https://www.autoviny.sk/novinky/123689/aka-je-buducnost-vodika-v-autach-bmw-nam-odhalilo-vyhody-aj-nevyhody-tohto-paliva)**, kde nám všeobecné fakty aj nuansy tejto technológie ozrejmil expert na vodík [Dr. Jürgen Guldner](https://www.autoviny.sk/novinky/123689/aka-je-buducnost-vodika-v-autach-bmw-nam-odhalilo-vyhody-aj-nevyhody-tohto-paliva).
BMW expert na vodík Dr. Jürgen Guldner počas prezentácie vodíka ako paliva pre automobily na konferencii v Bratislave 17. mája 2022
### BMW spustilo novú výrobu BMW teraz začalo vyrábať systémy palivových článkov pre svoj SUV iX5 poháňaný vodíkom a elektrickým motorom, pričom napreduje s alternatívnym palivom šetrným ku klíme, o ktorom jeho nemeckí rivali neočakávajú, že bude životaschopné v osobných autách. „***Vodík sa vďaka svojim výhodám stane dôležitejším v rámci individuálnej mobility***,“ povedal generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse v stredu na slávnostnom otvorení výrobného závodu v Mníchove. „***Autá na vodíkový pohon sú pre nás ideálnou technológiou ako doplnok k čisto batériovým elektrickým vozidlám***.“ **BMW je dnes posledným nemeckým výrobcom prémiových áut**, ktorý využíva vodíkové pohony. Mercedes prestal vyrábať svoje SUV GLC s palivovými článkami, aby sa sústredil na autá poháňané batériami. Audi z rovnakého dôvodu odložilo plány vodíkovej testovacej flotily.
Mercedes-Benz GLC F-CELL: elektromobil poháňaný vodíkom
Zipse uviedol, že vodíkové palivové články by mohli poskytnúť možnosť šetrnú ku klíme pre významný segment spotrebiteľov (odhaduje 20 až 30 percent) ktorým nabíjacia infraštruktúra nebude dostatočne slúžiť na používanie batériového elektrického vozidla. Odvolával sa predovšetkým na vodičov, ktorí cestujú dlhšie cez vidiecke oblasti. BMW plánuje do konca tohto roka vyrobiť nie viac ako 100 vodíkových vozidiel iX5 na priebežné testovanie a „vážne zvažuje“ možnosť masovej výroby áut na palivové články v priebehu tohto desaťročia. Toyota poskytne palivové články, zatiaľ čo BMW vyvinulo niektoré komponenty, ako sú kompresory, a bude vyrábať systémy palivových článkov v Bavorsku. BMW začne dodávať vodíkové vozidlá iX5 vybraným partnerom v Európe, USA a Ázii v priebehu tohto roka, uviedlo BMW. Cieľom terénneho testu, ktorý potrvá až dva roky, je získať poznatky o každodennom používaní áut s vodíkovými palivovými článkami a využiť ich pri príprave novej generácie takýchto vozidiel.
Technické údaje vodíkového SUV BMW iX5 Hydrogen
### Vodík v aute na dva spôsoby Najmä v minulosti išlo o **vnútorné spaľovanie vodíka v motore**, s čím má BMW skúsenosti od roku 1979, kedy ju použilo v modeli 530h a následne piatich ďalších automobiloch. Nasledovali BMW 745h (1984), 750h (1999), 745h (2001), H2R (2004) a Hydrogen 7 (2006). Druhým spôsobom je **využitie vodíka ako náplne do fliaš**, z ktorých sa vodík prečerpáva a **priamo vo vozidle mení na elektrinu poháňajúcu elektrické motory (technológia FCEV)**. Táto druhá cesta momentálne javí ako perspektívnejšia a Mníchov na nej, podľa vlastných slov úspešne, spolupracuje s japonskou Toyotou, BMW malo doteraz tri takéto automobily: BMW 1st FCEV (2013), rad 5 GT (2015) a aktuálne **BMW iX5 Hydrogen**.
Skúsenosti značky BMW s vodíkov v priebehu uplynulých viac ako 40 rokov.
Výhodou vodíkových elektromobilov je nižšia hmotnosť (BMW iX5 má nádrže na vodík vážiace len 6 kg), možnosť dlhšieho dojazdu, ale problémom potreba čerpania na špecializovaných vodíkových staniciach, ktorých je dnes v Európe stále veľmi málo a nie všetky sú schopné dodávať do nádrže potrebný tlak plynného vodíka.
Koncepcia podvozka s využitím vodíkových nádrží ako palivového článku, ako je vystavená v BMW Museum v Mníchove
### Vodík ponúka viac energie ako bežné chemické batérie pri rovnakej hmotnosti Potvrdzujú to aj čísla. Lítium-iónové akumulátory dosahujú energetickú výdatnosť 167 až 248 Wh/kg, zatiaľ čo vodík až 40 kWh/kg. To je 236-krát viac energie z rovnakej hmotnosti. Preto majú vodíkové automobily nádrže s vodíkom s hmotnosťou len niekoľko kilogramov, v prípade iX5 Hydrogen šesť kilogramov pre dojazd 500 kilometrov. Hmotnosť vozidla je takto porovnateľná s plug-in hybridným SUV. Prečo potom BMW nedá do jedného auta 200 kg nádrže s vodíkom a nezabezpečí tak dojazd na úrovni tisícov kilometrov? Príčin je viac, okrem iných aj tlak v nádržiach. Ak bude možnosť čerpať vodík na podobnej úrovni ako je súčasná dostupnosť nabíjacích staníc pre elektromobily, mal by vodík vyhraté. Na každej stanici by sme totiž strávili len zopár minút, podobne ako pri tankovaní nafty.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »