Tisíce eur ušetrených ročne: EÚ oslobodí elektrické kamióny od mýta
Elektrické nákladné vozidlá budú v EÚ až do konca roku 2030 jazdiť bez platenia mýta. Európska komisia chce týmto opatrením motivovať firmy k investíciám do ekologických riešení a priblížiť sa k cieľom v oblasti klímy.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Elektrické nákladné vozidlá budú v Európskej únii ešte dlhé roky jazdiť bez poplatkov za používanie diaľnic a spoplatnených ciest. Európska komisia navrhla, aby výnimka z platenia mýta pre tento typ vozidiel platila až do konca roka 2030 – teda o päť rokov dlhšie než dnes. Doteraz platila úľava len do konca roka 2025 a nie vo všetkých členských krajinách. Nový návrh, ktorý musí ešte schváliť Európsky parlament a Rada EÚ, má ambíciu pomôcť dopravnému priemyslu prejsť na čistejšie technológie bez emisíí.
Tisíce eur ušetrených ročne
Pre dopravcov by sa tým výrazne znížili prevádzkové náklady. Napríklad pri bežnej trase medzi španielskymi mestami La Coruña a Vigo zaplatí klasický kamión viac ako 23 eur len na mýte. Palivo na tejto ceste pritom stojí asi 78 eur – tretina nákladov teda smeruje na poplatky za cestu. Vo Francúzsku sa platí ešte viac – približne 21 eur za každých 100 kilometrov. K tomu si pripočítajte cenu za jednosmerný prejazd Eurotunelom medzi Francúzskom a Veľkou Britániou, ktorá je 72 eur. Ak by takýto vozový park prešiel na elektrické nákladné vozidlá, úspory môžu dosiahnuť tisíce eur ročne na jedno vozidlo.
Hoci sú elektrické kamióny stále výrazne drahšie ako tie so spaľovacím motorom, nové úľavy im dávajú významnú konkurenčnú výhodu. Nulové poplatky za mýta môžu motivovať firmy k rýchlejšiemu prechodu na elektrickú technológiu – najmä v kombinácii s daňovými úľavami, dotáciami alebo prístupom do nízkoemisných zón. Európska únia očakáva, že výnimka prinesie zníženie emisií CO₂ v nákladnej doprave a prispeje k splneniu klimatických cieľov do roku 2030. Okrem toho môže takáto forma podpory ekologickejších technológií znížiť aj hluk v mestách a zlepšiť kvalitu ovzdušia.
Čistejšia a lacnejšia nákladná doprava
Cieľom Bruselu nie je len zvýšiť predaje elektrických kamiónov, ale aj znížiť dlhodobé náklady dopravcov a zatraktívniť ekologickú dopravu. Ak návrh prejde legislatívnym procesom, európske cesty čaká zmena – a to nielen v podobe nových vozidiel, ale aj čistejšieho ovzdušia a tichšej premávky. Dopravcovia, ktorí uvažujú o výmene svojho vozového parku, tak dostávajú ďalší dôvod na rozhodnutie. Oslobodenie od mýta na päť rokov môže byť presne ten impulz, ktorý ich presvedčí, že cesta k nulovým emisiám sa oplatí aj finančne.
Koniec vodičských preukazov pre seniorov? Prvá krajina už stanovila vekový strop