Lifestyle

Yamaha Tracer 9 GT+: Slečna matrixová

S týmto úspešným športovo-turistickým modelom sa od jeho ostatnej generácie spája nielen postupný priesak prémiovej elektroniky do nižších tried, ale aj niektoré výsostné prvenstvá v motocyklovom svete ako plnoformátové LED matrix svetlomety.

Foto: Juraj Hrivnák

Práve s adaptáciou takýchto pokročilých svetlometov do sveta motoriek to musela mať Yamaha o niečo ťažšie než pri čoraz častejšom preklápaní iných systémov zo sveta áut. Softvér a algoritmus musia rátať aj s náklonmi motorky, aj s jej podstatne rýchlejšími zmenami polohy. Človek by si povedal, že motorkári jazdia, iba keď je pekne, načo sú im také výkonné svetlá, ale Tracer 9 je aj veľmi slušný hltač kilometrov a všetci vieme, že pri cestovaní môže posádku prekvapiť čokoľvek. A to ani nejdeme spomínať, že ktorýkoľvek Tracer od Yamahy je aj zdatný každodenný pracant, takže v krajinách južnejšie od nás sa človek dostane domov trebárs v polke decembra o šiestej večer, keď už Európu prikrýva tma, oveľa bezpečnejšie. A ako tieto svetlá fungujú? Tak, ako sme zvyknutí z áut – jazdec môže mať neustále zapnuté adaptívne diaľkové a motorka sa sama postará o to, aby nikoho neoslepoval. Tracer 9 má v maske kameru, ktorá vidí protiidúce vozidlá a značky a na všetko dohliada senzor náklonu.

Táto novinka má však kopec ďalších systémov, ktoré posádke uľahčujú každú minútu v sedle. Pokojne by sa dalo povedať, že Tracer 9 GT+ je najvybavenejšia motorka súčasnosti. V strednej triede celkom určite. Napríklad okrem veľmi pohodlného semiaktívneho podvozka KYB, ktorý v reálnom čase upravuje svoju charakteristiku podľa mnohých vstupných údajov, tu máme napríklad adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla, upozornenie na prekážku, kompletné bezkľúčové ovládanie vrátanie otvárania nádrže a všetkých kufrov, jednu z informačne najbohatších TFT prístrojoviek, elektricky nastaviteľný plexištít, vyhrievané rukoväte, za príplatok vyhrievané obe sedlá a podobne. Viaceré z týchto funkcií má iba nami testovaná plná verzia GT+, nižšie verzie majú výbavu o niečo jednoduchšiu, čo vplýva aj na cenu.

Množstvo funkcií verzie GT+ zvyšuje komfort a bezpečnosť jazdy. Na druhej strane ich všetky ovládate jednoducho a rýchlo sa s nimi zoznámite. Displej prístrojovej dosky zobrazuje informácie prehľadne, nemusíte ich hľadať

Dobrodružné srdce

Celá táto technologická nálož akoby zatienila srdce Tracera 9, veľmi slušne navrhnutý trojvalec s objemom 890 cm3 a výkonom 87,5 kW (119 k), jeden z hlavných zdrojov úspechu modelu Tracer. Poznáme ho napríklad aj z naháča MT-09, alebo z nadpozemsky krásnej XSR900GP. V nami testovanej verzii sa opiera o automatizovanú prevodovku. To znamená, že tu nenájdete spojkovú, ani radiacu páčku. Pre Yamahu je to v tejto oblasti debut, a treba povedať, že prišiel v najvyšší čas. Zákazníci si automaty pýtajú čoraz viac. A úplne najlepšie je spojenie tohto automatu s adaptívnym tempomatom. Jazdca tak stroj odbremení na dlhé kilometre od veľkého množstva činností. Pri diaľkovej turistike požehnanie, pri jazde v meste uľahčenie. Adaptívny tempomat sa automaticky vypne pred zastavením motorky, a to je, dá sa povedať, jediný moment, keď jazdec musí prevziať ovládanie plynu do svojich rúk.

Motoru potom sekunduje až chirurgicky presný podvozok, vďaka ktorému má Tracer 9 ukážkovú ovládateľnosť. Tomuto motocyklu je vlastne úplne jedno či je na nej jazdec sám, alebo má spolujazdca a tri naložené kufre. Vpred ide neochvejne s cieľom dopraviť svoju posádku do miesta B v čo najväčšom pohodlí. Treba dodať, že Tracer 9 je pre spolujazdca jedna z najlepších možností.

S jazdcom to až také jednoznačné nie je. Tracer 9 má technický základ v naháči MT-09, a aj keď je toto dedičstvo cítiť čoraz menej, stále sa nájde dosť jazdcov, pre ktorých je ergonómia trochu čudná. Riadidlá sú pre niekoho nízko, alebo ďaleko a výškovo nastaviteľné sedlo sa akoby príliš zvažuje k nádrži, alebo je príliš tuhé. Je dosť možné, že túto ergonómiu ľudia viac vnímajú práve preto, že vzhľadom na automat a adaptívny tempomat sa na motorke menej hýbu, sú jazdecky menej aktívni. 

Cena základnej verzie Yamaha Tracer 9 je z nášho pohľadu férová, začína sa na 12 290 eurách. V nami testovanej plnej výbave GT+ stojí 18 790 eur.

Zhrnutie

Yamaha Tracer dokáže veľmi veľa. Technologicky patrí na vrchol toho, čo môžete v jednej stope získať. Motor vás bude tešiť pri každom naštartovaní. Podvozok nepozná nerovnosti, ktoré by ho znepokojili. Akurát si na motocykel sadnite a dobre si ho vyskúšajte, aby ste zistili či si bude rozumieť s vaším telom.

Technické údaje

Yamaha Tracer 9 GT+

  • Motor R3, 890 cm3
  • Výkon 87,5 kW (119 k) pri 10 000 ot./min.
  • Krútiaci moment 93 Nm pri 7 000 ot./min.
  • Pohon zadného kolesa reťaz
  • Pneumatiky predná; zadná 120/70ZR17; 180/55ZR17
  • Objem nádrže 19 l
  • Pohotovostná hmotnosť 219 kg
  • Cena od 12 290 € (testovaný kus: 18 790 €)

Na cestovanie pozýva Yamaha Tracer hneď na prvý pohľad. A to verziu 9 GT+ dostanete aj s bočnými kuframi, ktoré sme pri fotení odstránili, aby vynikla štíhla línia jej bokov

 

Žiadne obavy nemusíte mať o brzdenie. S dvoma kotúčmi ich Tracer zvláda skvelo. Ešte aj v režime adaptívneho tempomatu pracujú s citom a bez náhlych zásahov

Galéria