Nafta sa nezaslúžene dostala na čiernu listinu, tvrdia vedci. Benzín je vraj nebezpečnejší

Vedecký výskum ukazuje, že benzínové motory produkujú nebezpečný sekundárny aerosól. Predpisy zatiaľ tento problém nezohľadňujú.

Vydané  Text: 

Roky sa zdalo, že spaľovacie motory na naftu sú na ústupe. Po afére Dieselgate sa nafta dostala na čiernu listinu, predaje prudko klesli a vlády začali motivovať k prechodu na benzín či elektromobily. Lenže teraz sa karta opäť obracia. Nová nemecká štúdia totiž ukazuje, že emisie z moderných benzínových áut môžu byť vo výsledku nebezpečnejšie, než sa doteraz predpokladalo.

Výskum, ktorý zverejnil tím vedcov z Helmholtz centra v Mníchove a Univerzity v Rostocku, bol publikovaný v prestížnom odbornom magazíne Science Advances. Zameriaval sa na to, ako sa mení toxicita výfukových plynov po ich uvoľnení do ovzdušia – najmä pri benzínových motoroch vybavených filtrom pevných častíc.

Vedecký výskum ukazuje, že benzínové motory produkujú nebezpečný sekundárny aerosól. Predpisy zatiaľ tento problém nezohľadňujú.

Emisie sú ešte škodlivejšie

Testy ukázali, že čerstvé výfukové plyny z benzínového auta nepreukazovali cytotoxický vplyv na ľudské pľúcne bunky. Problém však nastáva po tzv. fotochemickom starnutí – teda po tom, ako sa emisie začnú meniť pod vplyvom slnečného žiarenia a oxidačných procesov v atmosfére. Po tejto premene sa stávajú výrazne toxickejšími: poškodzujú DNA, vyvolávajú oxidačný stres a zvyšujú riziko kardiovaskulárnych a respiračných ochorení. Štúdia zároveň potvrdila, že nie je rozdiel medzi autami s filtrom pevných častíc a bez neho – oba typy prispievajú k tvorbe sekundárneho organického aerosólu (SOA), ktorý predstavuje zdravotné riziko.

Norma Euro 6d nestačí

Výskum tak poukazuje na zásadný nedostatok dnešných emisných noriem – tie totiž merajú výfukové plyny len bezprostredne po spaľovaní, no už nehodnotia, ako sa tieto látky správajú ďalej v ovzduší. To je kľúčové, pretože práve tieto sekundárne zlúčeniny sú pre zdravie najškodlivejšie. Z vedeckého hľadiska ide o výrazný signál, že implementácia emisných predpisov nie je dostatočná a mala by sa zamerať aj na „post-emisné“ zmeny.

Vedecký výskum ukazuje, že benzínové motory produkujú nebezpečný sekundárny aerosól. Predpisy zatiaľ tento problém nezohľadňujú.

Nafta nespravodlivo odsúdená?

Štúdia nepriamo otvára aj otázku, či demonizácia naftových motorov nebola z veľkej časti unáhlená. Áno, staršie diesle bez moderných systémov filtrácie znečisťujú výrazne viac. No nová generácia naftových áut s filtrom pevných častíc, AdBlue a recirkuláciou výfukových plynov (EGR) produkuje menej CO₂ a v mnohých prípadoch aj menej toxických častíc než moderné benzínové motory.

Podľa odborníkov je diesel technicky stále najefektívnejším spaľovacím motorom – obzvlášť pre diaľkových vodičov alebo úžitkové vozidlá. Jeho ekologická povesť však utrpela práve v dôsledku nesprávneho používania v mestách a škandálov z minulosti. Dnes tak sledujeme, ako sa najskôr „pochovala“ nafta a teraz sú na rade benzínové motory. Ich ústup má pripraviť pôdu pre hybridy a elektromobily – aj keď ich environmentálny dopad je samostatná kapitola. Čo bude nasledovať, ukáže najbližšia dekáda.

ODPORÚČAME:

Pozor na tieto modely: Neúspešnosť na STK po 200 000 km je alarmujúca

Dieselgate stále žije: Dvaja manažéri, ktorí o manipulácii vedeli, mieria za mreže

Zmena poplatkov za staré autá: Zacvakáte 500€, ak nestihnete