Pozor na tieto modely: Neúspešnosť na STK po 200 000 km je alarmujúca

Štatistiky UTAC ukazujú, ktoré staršie modely najčastejšie pohoria na STK a ktoré si držia spoľahlivosť aj po najazdení 200 000 km.

Vydané  Text: 

Pokles predaja nových vozidiel a vyššie ceny jazdeniek vedú k tomu, že mnohí motoristi jazdia čoraz dlhšie na starších autách. Hoci niektoré modely zvládnu aj vysoký kilometrický nájazd bez vážnejších problémov, iné sa po 200 000  stávajú častým dôvodom neúspechu na STK. Najnovšia štúdia francúzskeho ústredného technického orgánu (UTAC), na ktorú sa odvoláva magazín L’argus, analyzuje výsledky 3,9 milióna vozidiel, ktoré absolvovali technickú kontrolu v roku 2024. Do štatistiky sa dostali len modely, ktoré prešli minimálne 5 000 kontrolami — čím sa zabezpečila dostatočná reprezentatívnosť údajov.

Štatistiky UTAC ukazujú, ktoré staršie modely najčastejšie pohoria na STK a ktoré si držia spoľahlivosť aj po najazdení 200 000 km.

Vysoký nájazd a nízka úspešnosť

Rebríček modelov, ktoré najčastejšie neprešli technickou kontrolou po 200 000 km, vedie Alfa Romeo 147 a jej príbuzný model GT. Tieto autá sa dostali do problémov predovšetkým kvôli nadmerným emisiám a technickému stavu podvozku či karosérie. Celkovo neuspelo na kontrole 45,63 % vozidiel tohto typu. Za Alfou nasleduje niekoľko ďalších známych modelov, ktoré sú bežné najmä na trhu ojazdených áut v západnej Európe.

Neúspešnosť modelov ako Peugeot 106 (42,94 %), Renault Clio I (41,6 %), Opel Meriva I (41,22 %) či Citroën Saxo (40,52 %) signalizuje, že autá tejto vekovej a kilometrovej kategórie sú čoraz častejšie za hranicou životnosti. V tabuľke sa objavuje aj niekoľko nemeckých modelov – napríklad VW Polo a Opel Astra II – čo ukazuje, že ani nemecká technika nie je zárukou úspechu, ak ide o vozidlá s veľmi vysokým nájazdom. Nechýba ani Dacia Logan prvej generácie.

Štatistiky UTAC ukazujú, ktoré staršie modely najčastejšie pohoria na STK a ktoré si držia spoľahlivosť aj po najazdení 200 000 km.

10 modelov, ktoré po 200 000 km najčastejšie neprejdú technickou kontrolou:

  1. Alfa Romeo 147/GT – 45,63 %

  2. Peugeot 106 – 42,94 %

  3. Renault Clio I – 41,6 %

  4. Opel Meriva I – 41,22 %

  5. VW Polo – 40,77 %

  6. Citroën Saxo – 40,52 %

  7. Renault Twingo I – 40,27 %

  8. Opel Astra II – 40,26 %

  9. Citroën C5 I – 40,22 %

  10. Dacia Logan I – 40,08 %

Dlhodobo spoľahlivé modely aj po 200 000 km

Na opačnom konci rebríčka sa nachádzajú autá, ktoré si aj po náročných rokoch a kilometroch dokázali udržať veľmi dobrý technický stav. Úplne najlepšie si viedlo Audi Q5 prvej generácie, ktoré technickou kontrolou prešlo s úspešnosťou 84,87 %. Výborne si viedli aj modely značiek Volvo, BMW či Mercedes-Benz.

Štatistiky UTAC ukazujú, ktoré staršie modely najčastejšie pohoria na STK a ktoré si držia spoľahlivosť aj po najazdení 200 000 km.

Medzi najspoľahlivejšími modelmi nefiguruje žiadny francúzsky automobil, čo môže súvisieť s kvalitou použitých materiálov, údržbou alebo konštrukčnými prioritami jednotlivých značiek.

10 modelov, ktoré najčastejšie prejdú technickou kontrolou aj po 200 000 km:

  1. Audi Q5 I – 15,13 % neúspešných kontrol

  2. Volvo XC60 I – 15,24 %

  3. Audi A3 III – 16,54 %

  4. VW Golf VII – 16,75 %

  5. BMW radu 3 VI – 16,94 %

  6. BMW radu 5 VI – 17,01 %

  7. BMW radu 1 II – 17,97 %

  8. Mercedes-Benz triedy E IV – 18,1 %

  9. Toyota Land Cruiser III – 18,27 %

  10. BMW X5 II – 18,36 %

Štatistiky UTAC ukazujú, ktoré staršie modely najčastejšie pohoria na STK a ktoré si držia spoľahlivosť aj po najazdení 200 000 km.

Ojazdené áno, ale nie za každú cenu

Pri kúpe staršieho auta s nájazdom nad 200 000 km je dobré brať do úvahy nielen jeho servisnú históriu a aktuálny technický stav, ale aj štatistiky z technických kontrol. Niektoré modely jednoducho starnú dôstojnejšie ako iné a môžu ušetriť množstvo času aj peňazí spojených s opravami a opakovanými návštevami STK.

Odborníci varujú: Tieto benzínové trojvalce sú problémové, nekupujte si ich