Nový motor od Dacie zvládne 1 450 km – prekvapenie je v tom, čo ho poháňa
Dacia Bigster ponúka zaujímavé riešenie: trojvalec, ktorý jazdí na dve palivá a podporuje ho mikrohybrid. Výsledkom je dojazd 1 450 km.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Kto by to bol povedal, že práve Dacia príde s motorom, ktorý zvládne viac než 1 450 kilometrov bez návštevy čerpacej stanice? A to nemuseli vyvíjať technológie podporujúce vodík. Rumunská značka vsadila na kombináciu technológií, ktoré tu síce už roky máme, no spojené do jedného celku ich vidíme len výnimočne.
Tri technológie, 1 450 km
Srdcom tejto zaujímavej techniky je trojvalcový motor s objemom 1,2 litra, označovaný ako Mild Hybrid-G 140. Je preplňovaný, má výkon 140 koní pri jazde na benzín, no ak prepnete na skvapalnený ropný plyn (LPG), výkon klesne na stále slušných 130 koní. A čo je najdôležitejšie – tento motor zvláda jazdu na obe palivá bez toho, aby ste si to nejako všimli.
Prepínanie medzi benzínom a LPG prebieha cez jednoduchý prepínač na palubnej doske. Každé z palív má vlastnú 50-litrovú nádrž, a keď sa spočíta celkový potenciál oboch, vychádza to na dojazd až 1 450 kilometrov. Táto hodnota zaujme každého, kto trávi na cestách veľa času, alebo len nemá rád časté zastávky na tankovanie.
Aj keď mikrohybridy a LPG autá nie sú práve novinkou, kombinácia oboch technológií v jednom modeli nie je úplne bežná. Práve tým sa Dacia rozhodla odlíšiť – nenápadne, prakticky a bez zbytočného humbuku. Nejde o plnohodnotný hybrid ako v prípade drahších SUV, ale o 48-voltový elektrický systém, ktorý pomáha najmä pri rozjazdoch a krátkodobom zrýchlení. Nečakajte žiadnu tichú elektrickú jazdu v meste, no vďaka tejto podpore sa znižuje spotreba a motor je pružnejší – čo je v praxi cítiť najmä v hustej premávke.
Motor Mild Hybrid-G 140 je už aktuálne dostupný v modeli Dacia Bigster a jeho štartovacia cena je 22 090 eur. Zaujímavosťou je, že táto verzia s LPG stojí iba o dve stovky viac ako čisto benzínová s pohonom predných kolies. Dacia tak dáva zákazníkovi možnosť výberu podľa preferencií – bez toho, aby sa cena stala prekážkou.
Tento motor nie je o výkone, ktorý vám vyrazí dych, ale o rozumnej rovnováhe medzi úspornosťou, praktickosťou a každodenným používaním. V čase, keď sa automobilky predbiehajú v zložitosti a cenách, Dacia stavia na jednoduchosť, ktorú dopĺňa solídnym technickým nápadom. Výsledkom je niečo, čo môže znieť až banálne – no dojazd 1 450 km bez tankovania rozhodne nie je niečo, čo uvidíte každý deň.