Prvá jazda Dacia Bigster: Najpraktickejšie SUV tejto jari?
Veľké, úprimné SUV bez zbytočných ozdôb: Bigster prekvapil pohodlnou jazdou, dobrou výbavou a extra bonusom v podobe kempingového boxu.
Vydané Text: Autoviny.sk
Skôr než vôbec prejdete prvé metre s veľkým SUV dcérskej značky Renaultu, spoznáte jeho priamočiary charakter. Aj vo vrcholnej výbave je Bigster stále Dacia. Jasné je to už v momente, keď nakladáme veci do batožinového priestoru. Nie pre lacný koberec či strohé plastové obloženie stien. Môže za to náradie, presnejšie zdvihák, ktorý je hrdo vystavený v ľavom výklenku. Pod podlahou je náhradné koleso a okolo neho dosť priestoru na ďalšie drobnosti. Dúfame, že toto počas dnešnej zoznamovacej jazdy naozaj nepoužijeme. Štartovacie tlačidlo sa ukrýva vpravo pod volantom, krátky pohyb voličom prevodovky smerom dozadu a 4,57 metra dlhé SUV sa tichúčko pohne. Áno, čisto na elektrinu, k dispozícii máme len verziu hybrid 155 obutú do príplatkových 19-palcových kolies s nevšedným rozmerom pneumatík 205/55. Sme zvedaví, ako to ovplyvní jazdný komfort jednoducho navrhnutého podvozku (vpredu McPherson, vzadu torzná priečka alebo s pohonom všetkých kolies viacprvková náprava).
Trošku hundrania
Spočiatku to nejako neprekáža, cesta je kvalitná a pevná. Tak nás v Bigsteri zaujme, ako sa 1,8-litrový motor citeľným šklbnutím zapája do akcie. Trakčný akumulátor má kapacitu iba 1,4 kWh a to sa rýchlo minie. Štvorvalec, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle, je trochu hlučnejší, vibrácie však necítime. Celkovo pasuje k charakteru auta, v ktorom musí jeho 80 kW spolupracovať okrem elektromotora s výkonom 36 kW aj s vysokonapäťovým štartér-generátorom a prevodovkou MultiMode so šiestimi režimami. Aj napriek spomenutému šklbaniu funguje tento pohonný reťazec nenápadne v tom najlepšom zmysle slova.
Motáme sa po vidieku v južnom Francúzsku a celkom začíname veriť tomu, že 80 percent času jazdenia v meste zvládne toto auto len na elektrinu. Benzínový agregát sa totiž dosť často vypína, aj keď len na chvíľu, ale často. S nárastom dynamického zaťaženia celkom prirodzene stúpa aj hluk v kabíne. Napriek tomu pôsobí 1,5 tony vážiaci Bigster so 115 kW systémového výkonu skôr krotko než temperamentne. Maximálna hmotnosť je 2 tony (bez 60 kg) a nejako sa nám ani nechce premýšľať nad tým, aké by to bolo trápenie. A nedajbože ešte zavesiť za Daciu tonový príves. Hybrid tu však ťahá za kratší koniec, pretože ostatné dve verzie zvládnu až 1,5 tony na ťažnom zariadení. Takže kým sa neponáhľame, je Bigster príjemné vozenie aj na čoraz horšom povrchu vozovky. Tu a tam sa karoséria na výraznejších nerovnostiach zatrasie, ale podvozok odvádza skvelú prácu.
Zákruty zvláda
Vykrajovanie oblúkov nepatrí k výnimočným schopnostiam Bigsteru. Väčšinou si však poradí a pri prekvapujúco vysokej miere priečneho zrýchlenia kapituluje a prejde do čitateľnej nedotáčavosti. Razom nastúpi stabilizačná elektronika, ktorá Daciu cielenými zásahmi spacifikuje do normálu. Takto vzniká dojem, že podvozok predbieha motor. Pri riadení si trochu treba zvyknúť na lenivé vracanie sa do stredovej polohy, spätná väzba je však príjemne dostatočná. Za volantom sa sedí dobre, sedadlá poskytujú telu dobrú bočnú oporu, ocenili by sme však dlhšie sedáky.
Displej pred vodičom je prehľadný a dobre čitateľný. Avšak, ako celé auto, je strohý a bez ozdobných prvkov, nepozná ani virtuálne ručičkové prístroje. S množstva klasických tlačidiel máme radosť, obsluha je naozaj jednoduchá. Potešil nás najmä rad prepínačov naľavo od volantu, kde sa dajú ľahko deaktivovať otravné asistenčné systémy. Úsmevný pozostatok z histórie Renaultu predstavuje diaľkové ovládanie audiosústavy pod volantom. Dacia to však vie aj moderne cez 10,1-palcový dotykový displej s prehľadným menu. Ďalším plusom je množstvo odkladacích priestorov vrátane priestranných káps vo dverách.
Vnútorný priestor je podľa očakávania veľkorysý, štyria urastení dospelí sa sem zmestia bez problémov, možno aj piaty by sa vošiel. Spoločne si potom môžete užívať výhľad cez 1,2 metra dlhú presklenú strechu. Určite je to lepší pohľad než na lacné interiérové plasty, ktorých je v kabíne naozaj požehnane. Je tu však ešte jeden rušivý element, ktorý bude hnevať najmä vpredu. Aerodynamický hluk spôsobený obtekaním vzduchu okolo A-stĺpikov sa od 80 km/h nedá prepočuť a od 120 km/h je naozaj otravný. Toto sa nedá ospravedlniť ani nízkou cenou, ani rustikálnym charakterom.
Dobrú noc!
Obytné auto je snom mnohých, ale pre väčšinu je také niečo ďaleko nad ich finančné možnosti. Potenciálne použiteľný kompromis ponúka Dacia v podobe Camping boxu za 1 739 €. Inštaluje sa priamo do batožinového priestoru a obsahuje rozkladaciu posteľ s rozmermi 130 x 190 cm, avšak matrac treba dokúpiť za ďalších 345 €. Ďalej si môžete prikúpiť stan pod otvorené veko kufra za 370 € a zatemňovacie clony na okná za 208 €. Alebo si priplaťte strešný nosič za 215 €, na ktorý sa dá následne namontovať strešný stan. Pozor však na maximálne zaťaženie strechy 80 kg, mnohé stany vážia viac. Hoci Dacia ponúka tieto doplnky aj pre Jogger, Bigster sa na úpravu na expedičné vozidlo hodí o čosi viac.
Verdikt
Ako hovorí obohraté klišé, za málo peňazí veľa muziky. Teda vlastne auta a v ňom veľa vnútorného priestoru. Bigster okrem toho zaujme príjemne naladeným podvozkom, jednoduchou obsluhou a solídnym spracovaním, aj keď z lacných materiálov. Škoda toho hluku.
SUV, ktoré si zamilujete: Dacia Bigster už má slovenské ceny, základ štartuje od 21 990 €