lifestyle / Minister dopravy Jozef Ráž
Minister dopravy Jozef Ráž: Motorkár stavajúci cyklotrasy
Keďže sme motoristický portál a prioritou nás všetkých by mala byť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky, začnime tým, ako hodnotíte aktuálny stav bezpečnosti na slovenských cestách?
Bezpečnosť účastníkov cestnej premávky musí byť prioritou nielen pre náš rezort, ale aj pre celú spoločnosť. Týka sa nás všetkých – bez ohľadu na to, či sedíme za volantom, kráčame po priechode pre chodcov alebo jazdíme na bicykli. V každej chvíli môžeme byť súčasťou cestnej premávky, a preto je zodpovednosť na každom z nás. Budujeme a modernizujeme cestnú infraštruktúru tak, aby bola čo najbezpečnejšia. Naším cieľom je postupné znižovanie počtu usmrtených a ťažko zranených osôb pri dopravných nehodách.
Aké konkrétne kroky robí váš rezort na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky?
Na ministerstve dopravy máme oddelenie bezpečnosti cestnej premávky, viacerí čitatelia ho určite poznajú aj pod skratkou BECEP. Robíme viaceré aktivity, vrátane verejných podujatí, na ktorých sa snažíme najmä mladých ľudí vychovávať k tomu, aby sa na cestách správali bezpečne a zodpovedne. BECEP pri svojej preventívnej činnosti používa tiež vlastné vzdelávacie materiály, a to nielen pre žiakov základných škôl, ale už aj pre stredoškolákov. Obľube na stredných školách sa teší nová interaktívna audiovizuálna prednáška, ktorá modernou formou vysvetľuje mladým pravidlá cestnej premávky. Snažíme sa podporovať aj rôzne ďalšie osvetové aktivity.
Každý minister dopravy počas svojho pôsobenia vo funkcii dostal otázku, kedy bude diaľnica do Košíc. Tak kedy teda bude?
Verím, že tento rok sa nám podarí odovzdať motoristom do užívania úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a začiatkom budúceho roka diaľničný obchvat Ružomberka. To znamená, že nám ostane posledný nedokončený úsek medzi Bratislavou a Košicami. Beží naň verejné obstarávanie, preto vám dnes neviem povedať, kedy bude diaľnica do Košíc realitou. Pre nás aj pre Národnú diaľničnú spoločnosť je dokončenie posledného chýbajúceho úseku medzi Turanmi a Hubovou absolútnou prioritou.
Určite často od verejnosti počúvate, že diaľnice staviate pomaly. Ako to teda je? Vnímate aj vy toto tempo výstavby ako pomalé?
Treba si uvedomiť, že ide o náročný proces, ktorý má niekoľko stupňov prípravy. Najprv je potrebné vypracovať štúdiu realizovateľnosti, posúdiť projekt z hľadiska prínosov a nákladov, majetkovo usporiadať pozemky, získať stavebné povolenie a nakoniec vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa. Niekoľko krokov som nespomenul a vidíte, čo všetko treba zabezpečiť ešte pred tým, ako prídu na stavbu bagre. Strihanie pásky je potom už len čerešnička na torte, kedy môžeme občanom ukázať dobre odvedenú prácu, ktorá im zlepší kvalitu života. Mojím cieľom bolo pri nástupe do funkcie ministra dopravy rozostavať Slovensko. Aby to bolo reálne, s kolegami sme pripravili po takmer 50 rokoch nový stavebný zákon a rovnako úplne nový zákon o strategických investíciách. Považujem ich za dôležité nástroje k urýchleniu výstavby, a to nielen diaľnic.
Je nejaký slovenský úsek rýchlostnej cesty alebo diaľnice, ktorý sa vám páči, alebo na ktorý sa tešíte?
Veľmi sa teším na úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, ktorý otvoríme už o pár dní. Je to nádherná stavba. Už máme na Slovensku chodník korunami stromov a teraz pribudne diaľnica korunami stromov. Stavba má viac ako deväť kilometrov a takmer 4,5 kilometra má samotná estakáda, ktorá je dominantnou tohto úseku. Samozrejme sa teším aj na úsek D1 s tunelom Višňové. Tento nekonečný príbeh sa už čoskoro skončí. Som rád, že budem pri tom.
Aký typ dopravy uprednostňujete vo svojom voľnom čase? Jazdíte rád autom, vlakom alebo napríklad bicyklujete?
Rád bicyklujem, ale je ešte niečo, čo mám radšej, a to je jazda na motorke. To je aj môj najväčší koníček a niečo, čo ma dobíja energiou. Mám partiu kamarátov, s ktorými chodievam pravidelne na takéto „motorkárske“ výlety a spoznávačky. Rád objavujem nové zaujímavé miesta a krajiny. Aj cesta vlakom má svoje čaro. Vyrážam ním na výlety so synom.
Ak sa vrátime k bicyklovaniu, aj cyklisti sú účastníkmi cestnej premávky. Čo sa vám podarilo spraviť pre nich?
Jednou z našich priorít je presvedčiť ľudí, že sa oplatí autá vymeniť za iné, ekologickejšie druhy dopravy. Na to však potrebujeme kvalitnú infraštruktúru, teda aj moderné a bezpečné cyklotrasy. Som rád, že sa cyklodoprava teší čoraz väčšej obľube. Samosprávy budujú neustále nové kilometre cyklotrás. Aj my sme im na to finančne prispeli, a to vďaka plánu obnovy. Vyhlásili sme tri cyklovýzvy, do ktorých sa mohli hlásiť mestá, obce alebo samosprávne kraje. O tieto výzvy bol obrovský záujem.
V poslednom období zažívajú veľký boom e-kolobežky.
Áno, aj ja vnímam, že jazda na e-kolobežkách sa stala bežnou súčasťou mestskej mobility a prináša nový rozmer dopravy v mestách. Určite som za ekologické druhy dopravy, no opäť apelujem na všetkých, aby sa v cestnej premávke správali zodpovedne. Nezodpovednou jazdou neohrozujú len samých seba, ale aj ďalších. Preto sa aj moji kolegovia z BECEP-u snažia už u detí v najmladšom veku budovať povedomie a správne návyky pri pohybe na ulici. Vrátim sa k tomu, čo som povedal na začiatku. Všetci sme účastníkmi cestnej premávky, keď sme vonku na ulici. To znamená, že aj chodec má práva a povinnosti, hoci nie je na žiadnom dopravnom prostriedku. Všeobecne sa snažíme budovať v účastníkoch, teda aj v chodcoch, zmysel pre dodržiavanie pravidiel a zodpovednosť. Iba takto dosiahneme zníženie počtu nehôd.
V nadväznosti na to, čo hovoríte, sú stále časté nehody z nepozornosti, pretože sú ľudia rozptýlení mobilom alebo nejakými inými vplyvmi. Môže rezort dopravy nejakým spôsobom apelovať na vodičov, prípadne aj ďalších účastníkov, aby sa venovali iba riadeniu, resp. pri chôdzi tiež sledovali dianie v premávke?
Spolupracujeme aj s rezortom vnútra a políciou, ktorá je tou najpovolanejšou v prípade dohľadu nad dodržiavaním pravidiel v cestnej premávke. Ale ako hovorím, my sa tiež usilujeme priložiť ruku k všeobecnému vedomiu o bezpečnom pohybe na cestách. Musíme len neustále o tom hovoriť a prízvukovať, hoci to môže byť až otravné, že jednoducho mobil do ruky za volantom nepatrí, ani na bicykli, ani na e-kolobežke. Sekunda nepozornosti, nesledovania cesty má často fatálne následky. Takisto pohyb, hoci pešo, pri prechádzaní cez cestu so slúchadlami na ušiach, je veľmi nebezpečný. Preto pripravujeme kampane, budeme naďalej chodiť po školách a zúčastňovať sa na dopravno-preventívnych aktivitách, aby sme intenzívne vysvetľovali a hovorili o tom, aké strašné môžu byť následky dopravných nehôd, resp. zrážky chodcov s dopravnými prostriedkami.























