Odborníci varujú: Tieto benzínové trojvalce sú problémové, nekupujte si ich
Odborníci varujú pred poruchami trojvalcových motorov s mokrým rozvodovým remeňom. Zistite, ako predísť drahej oprave.
Vydané Text: Marek Lehmann
Ak vlastníte alebo zvažujete kúpu ojazdeného auta s benzínovým trojvalcom 1.2 PureTech od koncernu PSA (neskôr Stellantis), prípadne 1.0 EcoBoost od Fordu, mali by ste spozornieť. Ide o motory, ktoré využívajú konštrukciu s tzv. “mokrým” rozvodovým remeňom, teda remeňom pracujúcim v motorovom oleji. Práve táto technológia, zavedená približne od roku 2007, sa v praxi ukázala ako problematická.
Sľubná myšlienka…
Zavedenie rozvodového remeňa v oleji malo svoje racionálne dôvody – nižší mechanický odpor, mierne zníženie spotreby paliva a hluku. Výrobcovia počítali s úsporou približne jedno percento, čo v prepočte znamená zhruba desať eur ročne na palive. Z ekologického pohľadu išlo o minimálne zlepšenie, ktoré však prinieslo výrazné technické riziká.
V porovnaní s klasickým “suchým” remeňom alebo reťazou sa tento typ remeňa rýchlejšie opotrebúva. Navyše, v dôsledku kontaktu s motorovým olejom dochádza k jeho nasiaknutiu a postupnej degradácii. Opotrebovaný materiál sa potom uvoľňuje do oleja a vytvára drobné gumové čiastočky, ktoré môžu upchať olejové kanály alebo sitko olejového čerpadla. Dôsledkom je zhoršené mazanie a zvýšené riziko vážneho poškodenia motora.
Najviac postihnuté sú trojvalcové motory PSA
Motory 1.2 PureTech sú obzvlášť náchylné na predčasné opotrebovanie rozvodového remeňa, no problémy nekončia len pri ňom. Zároveň sa pri nich často vyskytuje zvýšená spotreba oleja a poruchy zapaľovacích sviečok, čo môže súvisieť s prehrievaním agregátu a jazdou pri nízkej hladine oleja. Viacerí odborníci dlhodobo upozorňujú na výrazne skrátenú životnosť týchto motorov a vysokú poruchovosť. Situáciu zhoršuje aj častá jazda v meste, najmä pri aktívnom systéme štart-stop. Krátke trasy, časté štarty a nedostatočné zahrievanie motora vedú k zvyšovaniu podielu nespáleného paliva v oleji, čím sa znižuje jeho kvalita a zároveň urýchľuje degradácia rozvodového remeňa.
Výrobcovia si postupne uvedomili rozsah problému. Nová generácia motorov 1.2 PureTech, ktorú pripravila talianska vetva koncernu Stellantis, už technológiu mokrého rozvodového remeňa úplne opustila. Od konca roka 2024 sa tieto motory vyrábajú s dvojicou rozvodových reťazí – samostatnou pre vačkové hriadele a samostatnou pre olejové čerpadlo. Tieto vylepšené pohonné jednotky sú určené pre vozidlá značiek Fiat, Alfa Romeo, Jeep či Lancia. Napriek tomu však zostáva na cestách značný počet áut s pôvodnou, problematickou verziou motorov. Pre majiteľov týchto vozidiel je preto dôležité prijať určité preventívne opatrenia.
Odporúčania pre majiteľov áut s motorom 1.2 PureTech a podobnými agregátmi:
-
Kontrolujte pravidelne hladinu motorového oleja a podľa potreby ho dopĺňajte.
-
Skráťte interval výmeny oleja na maximálne 10 000 – 12 000 km.
-
Skráťte interval výmeny rozvodového remeňa na 80 000 km.
-
Pravidelne sledujte hrúbku rozvodového remeňa, tá môže naznačiť jeho degradáciu. V prípade nesúladu so špecifikáciou je potrebná okamžitá výmena rozvodovej sady aj s čistením kľukovej skrine a sita olejového čerpadla. Hrúbku remeňa je možné skontrolovať pomocou meradla cez plniaci otvor motorového oleja. Ak drážka meradla nezapadne, je to jasný signál opotrebovania.
Ak o kúpe auta s týmto motorom len uvažujete
-
Vyhnite sa kúpe ojazdených áut s touto motorizáciou, najmä ak nemáte istotu o ich predošlej údržbe. Riziko drahých opráv a problémov so spoľahlivosťou je reálne.
-
Ak kupujete nový model, informujte sa, či ide o motor novej generácie s reťazami. Túto informáciu by vám mal vedieť potvrdiť predajca, prípadne ju žiadajte uviesť priamo do kúpnej zmluvy. U niektorých nových áut totiž môžu ešte dočasne pretrvať zásoby so staršou technológiou.
Máte Peugeot, Citroën alebo Opel s motorom PureTech? Môžete mať nárok na odškodné