Dieselgate stále žije: Dvaja manažéri, ktorí o manipulácii vedeli, mieria za mreže

Aféra Dieselgate ešte neskončila. Prvé rozsudky padli, Volkswagen čelí ďalším obžalobám za manipulácie s emisným softvérom.

Vydané  Text: 

Aj takmer desať rokov po vypuknutí najväčšieho emisného škandálu v dejinách automobilového priemyslu má Dieselgate stále právne a finančné následky. Najnovšie nemecký súd v Braunschweigu odsúdil štyroch bývalých manažérov Volkswagenu, pričom dvaja z nich si za manipulácie s emisným softvérom skutočne odpykajú trest odňatia slobody.

Tresty za manipuláciu, ktorá sa dotkla miliónov áut

Medzi odsúdenými je aj Jens Hadler, niekdajší vedúci vývoja dieselových motorov, ktorý dostal 4,5 roka väzenia. Jeho kolega, inžinier Hanno Jelden, si odsedí 2 roky a 7 mesiacov. Obaja boli podľa súdu kľúčovými postavami rozhodnutia z roku 2006, keď padlo definitívne „áno“ pre nasadenie softvéru, ktorý vedel oklamať emisné testy. Ďalší dvaja obžalovaní, Heinz-Jakob Neusser a Thorsten D., dostali podmienečné tresty. Neusser, bývalý šéf vývoja motorov, vedel o manipuláciách údajne až od roku 2013. Thorsten D. bol zasa prvým, kto americkým úradom priznal, že vozidlá sú vybavené nelegálnym softvérom, a s úradmi spolupracoval od začiatku.

Volkswagen Golf Dieselgate

Po Dieselgate sa v certifikácii spotreby a emisií veľa zmenilo: okrem laboratórnych testov boli zavedené aj testy RDE (Real Driving Emissions), aby sa zabezpečila replikácia výsledkov v „reálnom svete“.

Krajský súd v Dolnom Sasku uznal všetkých štyroch vinnými zo závažného podvodu. Podľa rozsudku išlo o dlhodobo fungujúcu schému, ktorú mohla skupina manažérov zastaviť – no neurobila tak. Škody sa vyšplhali na viac ako 2,1 miliardy eur. Pôvodne obžaloba pracovala s číslom deväť miliónov áut vybavených tzv. rušiacim zariadením. Napokon súd zúžil prípad na necelé štyri milióny vozidiel, čo však nijako neznižuje závažnosť celej aféry. Rozsudky boli miernejšie aj pre dĺžku celého procesu – konanie sa začalo ešte v roku 2021. Hoci padli rozsudky, všetci obžalovaní vinu odmietajú a oznámili, že sa voči rozhodnutiu odvolajú. Právny zástupca jedného z odsúdených, Hanno Jeldena, označil verdikt za „nesprávny“ a pripomenul, že jeho klient s vyšetrovateľmi počas celého procesu spolupracoval.

Dieselgate ešte zďaleka nekončí

Volkswagen má sídlo práve v Dolnom Sasku, takže nie je prekvapením, že centrálnym dejiskom súdnych pojednávaní sa stal práve Braunschweig. V tomto meste čaká na súdne konanie ďalších 31 obžalovaných. Medzi nimi aj bývalý šéf koncernu, Martin Winterkorn, ktorého prípad bol dočasne odložený zo zdravotných dôvodov.

Prípad Dieselgate sa dostal na verejnosť v septembri 2015, keď sa ukázalo, že vozidlá s dieselovými motormi Volkswagen sú vybavené softvérom schopným detekovať emisné testy a časovo obmedzene upraviť svoje správanie tak, aby spĺňali normy. V reálnej premávke však limity pre oxidy dusíka prekračovali často niekoľkonásobne. Odhady hovoria o viac než 11 miliónoch dotknutých vozidiel po celom svete, pričom väčšina z nich jazdila po európskych cestách.

30 miliárd eur – účet za škandál, ktorý ešte nie je uzavretý

Volkswagen už na pokutách, odškodneniach a súdnych trovách vyplatil viac ako 30 miliárd eur, z toho najväčšiu časť v USA, kde celý škandál prepukol. Už niekoľko bývalých manažérov bolo odsúdených, ale o ďalších desiatkach obžalovaných sa ešte len bude rozhodovať. Dieselgate tak zostáva jedným z najväčších ekologických aj reputačných otrasov v histórii automobilového priemyslu – a jeho dôsledky, právne aj finančné, budú pre značku ešte dlho doznievať.

TOP 10 najpredávanejších značiek áut v EÚ v apríli 2025, bitka o tretie miesto je tvrdšia než kedykoľvek predtým