Hybridy znečisťujú 5x viac. Ukázalo sa, že emisie sú nízke iba na papieri

Prečo hybridy znečisťujú a ohrozujú zákaz spaľovákov 2035? Analýza 800 000 áut potvrdzuje masívny rozpor emisií aj zlyhanie metodiky WLTP.

Nová, rozsiahla štúdia priniesla mimoriadne závažné zistenia, ktoré zásadne spochybňujú doterajšie predpoklady o ekologickom prínose plug-in hybridných vozidiel (PHEV). Analýza dát z 800 000 vozidiel jazdiacich po európskych cestách v období od roku 2021 do roku 2023 ukázala, že hybridy znečisťujú životné prostredie takmer päťkrát viac, ako optimisticky uvádzajú oficiálne laboratórne testy.

Podľa výskumu neziskovej skupiny Transport and Environment (T&E) tak tieto vozidlá vypúšťajú v reálnej prevádzke len o 19 percent menej oxidu uhličitého (CO2) ako porovnateľné benzínové a naftové autá. Toto zistenie je v ostrom rozpore s oficiálnymi testami, ktoré sľubujú zníženie emisií až o 75 percent. Ide o masívny rozdiel, ktorý vyvoláva otázky o celej prechodnej ére automobilovej dopravy, spoliehajúcej sa na PHEV ako na „zelenú“ alternatívu. Táto štúdia hybridných áut priamo útočí na metodiku testovania a na firemnú politiku.

 

Zlyháva metodika WLTP?

To, prečo hybridy znečisťujú tak výrazne viac, spočíva v rozdieloch medzi laboratórnym testovacím cyklom WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) a reálnou prevádzkou. Test WLTP je navrhnutý tak, aby simuloval reálne jazdné podmienky realistickejšie ako jeho predchodca NEDC, no stále pracuje s tzv. „utility faktorom“ (UF). Tento faktor určuje, aký podiel jazdy sa má pripísať elektrickému pohonu, a bol od začiatku nastavený príliš optimisticky.

Prečo hybridy znečisťujú a ohrozujú zákaz spaľovákov 2035? Analýza 800 000 áut potvrdzuje masívny rozpor emisií aj zlyhanie metodiky WLTP.

Automobilky oficiálne predpokladali, že PHEV jazdia na elektrickú energiu približne 84 percent času – toto číslo je základom pre nízke papierové emisie, ktoré im umožňujú plniť flotilové ciele CO2. Reálne dáta T&E, zozbierané z palubných monitorov spotreby paliva (OBFCM) v 800 000 vozidlách, však ukázali, že vozidlá využívajú batériu len na 27 percent vzdialenosti. Mnoho vodičov, najmä v rámci firemných flotíl, jednoducho nedá auto na nabíjačku tak často, ako by mali. Namiesto sľubovanej „zelenej“ dopravy tak hybridy znečisťujú ovzdušie v drvivej väčšine kilometrov spaľovaním paliva. Rozdiel medzi oficiálnou hodnotou emisií PHEV a reálnou hodnotou sa podľa T&E navyše rozširuje, z 3,5-násobku v roku 2021 na takmer 5-násobok v roku 2023.

Ďalší dôvod, prečo detailná analýza T&E tvrdí, že hybridy znečisťujú viac, odhalilo zameranie na samotnú jazdu. Ukázalo sa, že plug-in hybridy sú kompromisom dvoch pohonných systémov a že ich elektromotory často nemajú dostatočnú silu na zvládnutie bežných jazdných situácií (napr. stúpanie, rýchla akcelerácia) v čisto elektrickom režime, ak je batéria pod určitou úrovňou nabitia alebo ak vodič požaduje plný výkon.

Prečo hybridy znečisťujú a ohrozujú zákaz spaľovákov 2035? Analýza 800 000 áut potvrdzuje masívny rozpor emisií aj zlyhanie metodiky WLTP.

Tento nedostatok výkonu núti spaľovací motor zapnúť sa a logicky pomôcť vodičovi. Zistilo sa, že dokonca aj počas jednej tretiny vzdialenosti, ktorú by mali prejsť len na elektrickú energiu, spaľujú aj fosílne palivo. To potvrdzuje, že technologické kompromisy PHEV vedú k neuspokojivým environmentálnym výsledkom, čím sa spochybňuje celá konštrukčná filozofia. T&E dokonca odhaduje, že takýto nechcený benzín stojí vodičov v priemere o 250 € ročne viac, než by očakávali pri jazde na „elektrinu“.

Dôsledky pre firemné flotily

Takže plug-in hybridy aj tak znečisťujú planétu a najväčšie otázky sa obracajú na relevantnosť v oblasti daňových úľav a firemných flotíl, kde sú plug-in hybridy populárne vďaka nízkym papierovým emisiám CO2. Tieto nízke udávané hodnoty umožňujú firmám využívať daňové výhody, ktoré sú teraz neudržateľné. Zistenia okamžite vyvolali politickú diskusiu na poli Európskej Únie. Tlak na Európsku komisiu, aby zmiernila ciele na znižovanie emisií, je masívny.

Prečo hybridy znečisťujú a ohrozujú zákaz spaľovákov 2035? Analýza 800 000 áut potvrdzuje masívny rozpor emisií aj zlyhanie metodiky WLTP.

Krajiny ako Nemecko vidia v hybridných vozidlách, aj napriek ich slabým výsledkom, spôsob, ako spružniť nové predpisy a získať čas do masového nástupu EV. Európska komisia už reaguje. Prehliadla chyby v „utility faktore“ a plánuje ho revidovať. Najbližšie sprísnenie začne platiť už v roku 2027, aby lepšie odrážal dáta z OBFCM. T&E však varuje, že aj s týmito úpravami hybridy znečisťujú stále o 18 % viac, než je oficiálne uvádzané. Je zrejmé, že pre dosiahnutie skutočných klimatických cieľov musí Európa aj automobilky prejsť od polovičatých riešení k plne elektrickej mobilite.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!