Spúšťajú nový vlak, spojí významné mestá pri SR. Len 42 minút namiesto 2 hodín
Rakúske železnice ÖBB predstavili svoj cestovný poriadok pre rok 2026, ktorý prináša úplne nový vlak. Platiť začne od 14. decembra 2025 a už v týchto dňoch sa začal aj predpredaj lístkov. Tí cestujúci, ktorí sa rozhodnú pre ich kúpu v predstihu, budú cestovať lacnejšie. Ceny cestovných lístkov sa totiž po oficiálnom zavedení aktualizovaného grafikonu zvýšia. Rok 2026 na koľajniciach zároveň prinesie niečo, čo dlho nezažil celý región a závidieť môžu aj Slováci. Nový vlak Railjet medzi Grazom a Klagenfurtom výrazne zrýchlia cestovanie domácich aj turistov.
Ako sme už naznačili, dôležitou súčasťou grafikonu rakúskych železníc na budúci rok je otvorenie Koralmského tunela. To prebehne presne 14. decembra. Tento 33 kilometrov dlhý tunel spája Štajersko s Korutánskom.
Railjet Express prejde vďaka nemu trasu medzi Grazom a Klagenfurtom len za 41 minút. Súčasný jazdný čas 2 hodiny sa tak skráti na menej ako polovicu. Celú trasu Viedeň – Klagenfurt zvládne vlak za 3 hodiny a 10 minút. Šéf ÖBB Andreas Matthä z toho vyvodzuje jasný záver: autom sa podľa neho už vôbec neoplatí cestovať.
Nový vlak cez Alpy
Koralmský tunel predstavuje jeden z najambicióznejších železničných projektov v strednej Európe. Jeho postavenie nebolo v regióne prechádzajúcom cez Alpy nebolo ani náhodou jednoduché. Moderné technológie a vysoké bezpečnostné štandardy z neho robia ukážkový projekt modernej infraštruktúry EÚ.
Okrem prínosu pre cestujúcich prináša Koralmská železnica aj strategické výhody pre nákladnú dopravu. Tvorí dôležitú súčasť takzvaného baltsko-jadranského koridoru, jednej z hlavných európskych dopravných trás určených na presun tovarov zo severu Európy na juh.
Posilnenie spojov do Grazu
Rakúske železnice výrazne rozširujú ponuku. Medzi Viedňou a Grazom bude premávať vlak každých 30 minút, čo je 33 spojov denne namiesto doterajších 18.
Na trase Graz – Klagenfurt pribudne 29 vlakových spojov denne, ktoré nahradia osem autobusových spojení. Zároveň prvýkrát vznikne priame železničné spojenie medzi Grazom, Klagenfurtom a Salzburgom. Ďalšou novinkou bude nový hodinový takt vlakov medzi Villachom a Salzburgom. To zlepší dostupnosť verejnej dopravy aj pre turistov.
Na takzvanú južnú trasu medzi Viedňou a Villachom nasadia ÖBB aj úplne nové súpravy Interregio od Siemensu. Rakúšania ich objednali v počte 27 kusov a prvé z nich začnú jazdiť už koncom tohto roka.
Nový vlak dosahuje rýchlosť 160 km/h, má 213 miest na sedenie, vrátane 12 sedačiek v 1. triede a 18 miest pre bicykle. Cestujúci sa môžu tešiť na klimatizáciu, nabíjačky, stolíky na notebooky, výklopné rampy pre vozíčkarov či infomonitory. Tamojšie železnice sľubujú vyšší komfort. Nový vlak podľa nich v ideálnej miere spája výhody regionálnej a diaľkovej dopravy.
Zdroj: ÖBB



















