Scania ako priekopník bezpečnosti. Veľké vozidlá so sebou prinášajú veľkú zodpovednosť

Scania sa venuje ochrane všetkých účastníkov cestnej premávky. Od chodcov, cyklistov, motocyklistov, až po cestujúcich v automobiloch a zároveň neustále zlepšuje bezpečnosť nákladných vozidiel a autobusov, čo ocenia vodiči, aj cestujúci.

Pohľad na dnešné osobné vozidlá hovorí o tom, že majú množstvo asistenčných systémov, ktoré strážia okolie aj vodiča pred kolíziami a nárazmi. Lenže ako sú na tom nákladné automobily? Ťahače, veľké rozvážkové dodávky, smetiarske autá, autobusy, prípadne ťažké stavebné sklápače? Veď aj tieto vozidlá sa pohybujú v premávke a prichádzajú do kontaktu s ostatnými automobilmi, cyklistami, chodcami a ďalšími účastníkmi premávky! Vzájomné kontakty môžu končiť oveľa náročnejšie ako v prípade iných vozidiel.

Švédsky výrobca ťahačov a nákladných automobilov Scania dlhodobo pracuje na tom, aby boli jeho vozidlá čo najbezpečnejšie. Nielen pre vodiča a posádku, v prípade autobusov aj pre cestujúcich, ale aj pre okolie. Pod slovom dlhodobo si predstavte, že pokročilý pohon všetkých kolies používalo už hasičské vozidlo z roku 1919, od 50-tych rokov začala Scania s nárazovými testami, v roku 2013 zaviedla do výbavy pokročilého brzdového asistenta, o tri roky neskôr veľkoplošný bočný airbag zabudovaný do stropu nad dverami, ktorý chráni vodiča aj spolujazdca pri prevrátení a pred piatimi rokmi sa do vozidiel dostali asistenčné systémy ako stráženie mŕtveho uhla, aktívne riadenie a udržiavanie v jazdnom pruhu a najmä vo vozidlách určených do mestského prostredia sa objavuje zaujímavý prvok s označením City Door. Ide o presklenie v spodnej časti dverí na strane spolujazdca. Vodič vďaka tomu vidí, čo sa deje vedľa neho v oblasti okolo kolesa. Presne tam sa môžu schovať cyklisti a chodci, prípadne číhať iné nástrahy, ktoré predstavujú ohrozenie v prípade odbočovania.

To sme spomenuli len niektoré z bezpečnostných prvkov, ktoré Scania montuje do svojich vozidiel. V mnohých prípadoch ide oveľa ďalej, ako jej to prikazuje platná legislatíva. Zámer je pritom jasný. Vďaka približne stovke bezpečnostných systémov na palube chce Scania čo najskôr splniť ciele stratégie Vision Zero. Tento zámer Európskej komisie hovorí, že do roku 2050 by sa na cestách nemali stať žiadne dopravné nehody s fatálnymi následkami. Nech to vyzerá akokoľvek ambiciózne, Scania ich berie veľmi vážne. Rovnako ako iniciatívu OSN o Cieľoch trvalo udržateľného rozvoja.

Pripravení na rôzne výzvy

Konštruktéri automobilky veľmi dobre vedia, že výzvy v oblasti bezpečnosti cestnej premávky sa veľmi líšia, preto pracujú na mnohých riešeniach šitých na mieru konkrétnych situácií a ponúkajú široké portfólio produktov aj služieb na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Starajú sa tak o bezpečnosť jazdy, predchádzanie nehodám, ochranu pred nimi a o elimináciu ich následkov. To v konečnom dôsledku podporuje bezpečnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako aj vodičov nákladných vozidiel, prípadne cestujúcich v autobusoch.

Vozidlom sa to však nekončí. Vo svetle aktuálnych udalostí v automobilovom priemysle nadobúda čoraz väčší význam aj kybernetická bezpečnosť. Vozidlá totiž pred príchodom do servisu umožňujú, aby si technici stiahli zoznam chybových hlášok a porúch ešte predtým, ako vozidlo vstúpi do brány. Vďaka tomu sa môžu pripraviť na všetko, čo treba s vozidlom robiť. A v tomto momente vstupuje do hry kybernetická bezpečnosť, ktorá zaisťuje, že nikto zvonku sa k citlivým dátam nedostane, nenapadne ich, ani sa nenabúra do systémov vozidla, aby ich cielene poškodil.

Najdôležitejším faktorom pre bezpečnosť na cestách však stále zostáva samotný vodič. Bezpečnostné a asistenčné systémy vznikli so zámerom pomáhať vodičovi a zabezpečiť čo najjednoduchšie ovládanie systémov, ktoré zasahujú v kritických situáciách, aby predišli nehodám, alebo minimalizovali ich následky.

Kabína v nákladných vozidlách značky Scania napríklad ponúka ničím nerušený panoramatický výhľad smerom dopredu a do strán. Užšie A-stĺpiky, nižšie bočné okná a prístrojová doska natočená na vodiča prispievajú k čo najlepšiemu výhľadu do okolia. Počas tmavších hodín môže vodič používať funkciu nočného osvetlenia, aby zabránil odrazom a iným rušivým vplyvom. Preto sa do slnečnej clony dostali vysoko umiestnené bodové svetlá, zatiaľ čo pomocné osvetlenie zahŕňa hmlové a bodové svetlá pre nepriaznivé poveternostné podmienky. Pre väčšiu bezpečnosť, viditeľnosť a pohodlie sú k dispozícii rôzne úrovne kamerových systémov.

Viac ako len systémy

Bezpečnostné riešenia automobilky Scania sa starajú o bezpečnosť cestujúcich a ostatných účastníkov cestnej premávky. Jednu úroveň bezpečnosti predstavujú povinné bezpečnostné prvky, ktoré vyžaduje legislatíva. Okrem toho však Scania ide ďalej a nielen, že vyvíja pokročilé asistenčné systémy, ale ich dostáva aj do vozidiel. Využíva na to rôzne podporné kampane. Vďaka nim sa inak príplatkové asistenčné systémy dostávajú do štandardnej výbavy. Záujem majiteľov vozidiel o takéto prvky sa následne prejavuje aj na náraste podielu asistenčných a bezpečnostných systémov vo vozidlách. Po príklady netreba chodiť ďaleko. Stačí sa pozrieť do výbavy, ktorá sa vyskytuje v automobiloch.

Najmä v porovnaní rokov 2023 a 2025 sa jej podiel výrazne zvýšil. A tak má dnes takmer 50 % ťahačov s pohonom 4 × 2 predaných v stredoeurópskom regióne aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu. Elektronickú parkovaciu brzdu s funkciou auto hold, ktorá zabraňuje cúvaniu pri pustení brzdy, nájdete dnes v 70 percentách vozidiel. Jej význam podčiarkuje aj schopnosť automatickej aktivácie v momente, keď sa vodič odpúta a vystúpi z vozidla. Takto elektronická brzda automaticky zabezpečí vozidlo proti samovoľnému pohybu. V 23 percentách takýchto ťahačov bdejú nad bezpečnosťou vozidla a spolujazdca bočné airbagy a k tretinovému podielu sa približuje aj systém núdzového brzdenia pred chodcami.

Scania tak intenzívne a aktívne prispieva k zvyšovaniu bezpečnosti cestnej premávky. Historicky uvádza do vozidiel asistenčné systémy a bezpečnostné prvky, ktoré nielen, že môžu konkurovať tomu, čo poznáme z osobných vozidiel, ale v niektorých prípadoch sa buď prvky dostávajú do výbavy skôr, alebo v inom rozsahu funkčnosti. Stačí sa len pozrieť na interiéry. V osobných autách dnes dominujú dotykové plochy na volantoch a obrovské dotykové obrazovky. Scania sa pri ovládaní mnohých prvkov stále spolieha na ergonomické riešenia, ktoré využívajú jednoducho dostupné a spoľahlivo reagujúce fyzické ovládače – tlačidlá a kolieska s možnosťou stlačenia. Nehovoriac o natočení časti palubnej dosky na vodiča, aby ľahšie dosiahol na všetky ovládacie prvky na stredovej konzole.

Navyše Scania dôkladne testuje svoje vozidlá, aby zvýšila bezpečnosť pomocou konštrukčných riešení a nových služieb. Vďaka komplexnému testovaciemu programu vznikajú čoraz bezpečnejšie nákladné vozidlá všetkých druhov a to isté platí aj pre autobusy.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.