Aktualita, Rady
Nezaplatíte mýto? Zhabú vám časť jazdnej súpravy!

Dan Boman
Mýto. Špekulujú všetci a všade. Každý chce minimalizovať svoje náklady na nafte, na prestojoch, na poplatkoch, a to aj za cenu mastnej pokuty. V Nemecku však úradom došla trpezlivosť a začali tvrdo konať.
Špekuluješ? Ďaleko nezájdeš!
V Nemecku sa povinné mýto na diaľniciach a niektorých spolkových cestách týka najmä ťažkých nákladných vozidiel s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony (do roku 2024 to bolo 7,5 tony). Mýto za nákladné vozidlá v Nemecku kontroluje systém automatického výberu mýta Toll Collect. Pri používaní spoplatnených ciest je každé vozidlo povinné mať palubnú jednotku (OBU). Táto palubná jednotka zaznamenáva a elektronicky prenáša mýtne poplatky. Vďaka integrovanému vysielaču GPS palubná jednotka zaznamenáva polohu vozidla a spája ju s príslušnými mýtnymi tarifami za prejdené trasy.
Pred niekoľkými mesiacmi nemecké úrady oznámili zásah proti dopravcom, ktorí sa tajne pohybujú spolkovou krajinou bez platenia mýta. Nemecká inšpekcia BALM začala v júni tohto roku konanie proti dopravcovi, ktorý opakovane jazdil bez zaplatenia týchto cestných poplatkov. Inšpekcia vymerala celkovú sumu 29 000 eur, ktorú sa prostredníctvom colných orgánov snažila vymôcť, no neúspešne.

Mýto a mýtne jednotky potrebujú určité kategórie vozidiel v každej krajine EÚ. Existujú však výnimky, kedy ich vozidlá nemusia mať.
Dopravca celé týždne nereagoval na platobné požiadavky. Colníci sa preto rozhodli zastaviť jednu z kamiónových jazdných súprav, čo aj urobili v piatok 26. septembra na diaľnici A6 neďaleko Sinsheimu. Vodič bol následne informovaný o podlžnostiach a pracovníci colnej správy mu zároveň oznámili tvrdé opatrenia, ktoré spočívali v zhabaní návesu z kamióna, pretože ho považovali za primeranú zábezpeku za dlžných 29 000 eur.
Podľa oznámenia Colnej správy v Karlsruhe malo zhabanie prípojného vozidla takmer okamžitý pozitívny účinok pre nemeckú štátnu pokladnicu. Celá suma 29 000 eur bola zaplatená nasledujúci pracovný deň po kontrole. Colníci následne vrátili príves spoločnosti a umožnili vodičovi pokračovať v ceste ďalej už s kompletnou jazdnou súpravou.
Na Slovensku zatiaľ nie
Motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony alebo jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony (okrem jazdných súprav tvorených motorovým vozidlom kategórie M1, N1, M1G a N1G) sú povinné pri využívaní vymedzených úsekov slovenských ciest uhradiť elektronické mýto. To je známe asi každému motoristovi jazdiacemu s jazdnými súpravami alebo „sólo“ s väčšími vozidlami.
Súlad medzi pravidlami mýtneho systému na Slovensku a európskou legislatívou je zabezpečený prostredníctvom Nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 418/2024 Z. z., ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, sadzby mýta, spôsob určenia emisnej triedy vozidla a systém zliav zo sadzieb mýta v platnom znení. Pre výpočet sadzby mýta budú okrem typu, hmotnosti, kategórie vozidla, počtu náprav a emisnej triedy EURO rozhodujúce aj limitné hodnoty emisných tried CO2, skupina a podskupina vozidla a dátum prvej registrácie vozidla
Na Slovensku také prísne tresty zatiaľ nehrozia. Práve naopak, Slovensko ide opačným smerom, a sankcie za priestupky či už v blokovom konaní vodiča sa za ostatné roky pravidelne znižujú. Za nenainštalovanú OBU jednotku štát inkasuje do 700 eur, pri nesprávne nastavenej OBU jednotke je to 120 eur. Samozrejme, policajt má oprávnenia, spočívajúce v zadržaní osvedčenia o evidencii, tabuľky s evidenčným číslom, či vodičského preukazu.
V minulosti sa dokonca uvažovalo, že policajti budú mať oprávnenie osadiť na vozidlo, ktoré nemalo uhradený poplatok za použitie spoplatnenej cesty aj blokovacie zariadenie – tzv. papuču, ale do dnešného dňa sa tak nedeje.

Čim vyššia emisná trieda, tým nižšia sadza pre mýto.
Vozidlá na Slovensku oslobodené od mýtnej povinnosti
Vozidlá úplne oslobodené od mýta sú tie, ktoré neplatia mýto za užívanie vymedzených úsekov ciest. Patria sem vozidlá:
- Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Policajného zboru ,
- Ministerstva obrany Slovenskej republiky,
- ozbrojených síl Slovenskej republiky a Organizácie Severoatlantickej zmluvy,
- Slovenskej informačnej služby,
- Zboru väzenskej a justičnej stráže,
- finančnej správy,
- Národnej banky Slovenska vykonávajúce prepravu peňazí a iných cenností podľa osobitného predpisu.
Vozidlá oslobodené od mýta s povinnosťou registrácie do elektronického mýtneho systému sú vozidlá:
- ozbrojených síl alebo civilných zložiek vysielajúceho štátu na účel plnenia služobných povinností,
- záchranných zložiek integrovaného záchranného systému,
- zahraničných záchranných zložiek podieľajúcich sa na základe požiadania slovenských štátnych orgánov, napr. záchranné práce
- správcu výberu mýta,
- vykonávajúce údržbu vymedzených úsekov ciest,
- používané na výkon kontroly výberu mýta osobami poverenými výkonom kontroly výberu mýta,
- Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky pri plnení úloh podľa osobitného predpisu,
- historické podľa osobitného predpisu.
Vodíková nákladná doprava má zmysel. Hyundai predstavil nový ťahač so zaujímavým dojazdom
Zdroje: Hauptzollamt Karlsruhe