V Nemecku začal súd s manažérmi automobilky, ktorí môžu stáť za aférou dieselgate

Ide o prvý trestný prípad zameraný na vedúcich pracovníkov, ktorí údajne podporili myšlienku vyhýbania sa emisným testom softvérovým trikom.
Vydané  Text: 
Ilustračná fotografia: Naftový motor TDI koncernu Volkswagen v automobile VW Golf Mk VII z roku 2012
V Nemecku sa postavili pred súd štyria bývalí manažéri koncernu Volkswagen, ktorí boli obvinení z osobnej účasti na škandále s manipuláciou emisií naftových motorov, známy ako Dieselgate, ktorý spoločnosť stál miliardy dolárov a poškodil jej povesť. Súdny proces, začínajúci šesť rokov po prevalení škandálu, je prvým trestným konaním zameraným na vedúcich pracovníkov v nemeckom sídle spoločnosti Volkswagen, ktorí údajne podporili myšlienku ovplyvňovania emisným testov softvérovým trikom. V roku 2019 boli manažéri obvinení z toho, že povolili, aby boli vozidlá vybavené opatrením, ktoré počas testovania maskovalo skutočné emisie automobilov. Prípad sa týka deviatich miliónov predaných automobilov v Európe a Spojených štátoch amerických. „Ako vedúci pracovníci mali rozhodujúcu zodpovednosť za to, že boli v Európe a USA porušené emisné pravidlá,“ uviedli prokurátori vo štvrtok 16. septembra 2021 na začiatku procesu v nemeckom Braunschweigu. Štyria manažéri sa k obvineniam vyjadria neskôr v procese. Spolu so štyrmi manažérmi bol pôvodne obvinený aj bývalý generálny riaditeľ VW, **Martin Winterkorn**, ale jeho súdny proces bol odložený zo zdravotných dôvodov. 74-ročný Winterkorn tieto obvinenia opakovane odmieta a pôvodne z medzinárodného škandálu vinil „hrozné chyby niekoľkých ľudí“, ktorých nemenoval ([zdroj](https://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-vw-diesel-20150923-story.html)). Winterkorn sa vzdal funkcie generálneho riaditeľa 23. septembra 2015 po tom, čo prijal zodpovednosť za škandál, no s tvrdením, že si „nie je vedomý žiadneho previnenia“. ([zdroj](https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2015/09/23/volkswagen-emissions-scandal-martin-winterkorn/72673028/)) ### Miliardy eur na urovnanie celej veci Volkswagen pred tromi rokmi urovnal trestné stíhanie zaplatením jednej miliardy eur nemeckým súdom. Škandál s naftovými emisiami zatiaľ automobilku stál viac ako 30 miliárd eur, a to aj vrátane vysokých sankcií, ktoré boli súčasťou dohody s americkými úradmi. Spoločnosť vo svojej domovskej krajine stále čelí občianskemu súdnemu sporu, vrátane hromadnej žaloby investora, vo výške 9 miliárd eur. Dlho očakávaný súdny proces bol kvôli pandémii koronavírusu dvakrát odložený a pojednávania sa tak majú predĺžiť do roku 2023. Popri obvinení z podvodu budú obvinení súdení aj pre obvinenia z daňových únikov, pretože autá dostávali daňové úľavy za zdanlivo znížené emisie, vláda podľa poplatkov prišla o 820 000 eur. Bývalý generálny riaditeľ VW, Martin Winterkorn, bol pôvodne obvinený spolu so štyrmi manažérmi, ale jeho súdny proces bol odložený zo zdravotných dôvodov. 74-ročný Winterkorn tieto obvinenia opakovane odmieta. „Je v záujme zamestnancov, akcionárov a spoločnosti ako celku, aby sa skutočnosti, ktoré viedli k naftovej kríze, úplne dostali na svetlo, uviedol Volkswagen vo svojom e-mailovom vyhlásení [podľa Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/vw-diesel-fraud-trial-starts-over-scandal-wont-go-away). Súd určí, akú zodpovednosť môžu mať jednotlivci, dodala automobilka.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.