Dlhodobý test

Dacia Bigster Journey Hybrid 155: Myslí to seriózne

Striedanie stráží medzi dlhodobo testovanými vozidlami v našej redakcii? Suzuki odovzdalo žezlo Dacii. Japonec Rumunovi s francúzskym rodokmeňom. Dacii Bigster. Vlajkovej lodi automobilky. Modelu, ktorý ukazuje, že Dacia nás ide učiť novým móresom.

Foto: Hans-Dieter Seufert

Ktorým smerom sa uberajú vaše myšlienky, keď sa povie vlajková loď? Má to byť výkladná skriňa technológií? Najväčšie vozidlo v ponuke? To, ktoré vás očarí komfortom a priestorom? Alebo máte ešte nejaké iné podmienky? Skúste ich spísať a následne odškrtávať podľa toho, čo Dacia Bigster ponúka. Lebo tých možností je vo verzii Journey naozaj mnoho.

Začnime rozmermi. Na dĺžku 4,5 metra, rázvor 2,7 metra a 194 mm svetlej výšky. To je dosť na akékoľvek SUV, ktoré chce niečo dokázať aj v teréne. V tomto kontexte je škoda, že Dacia nedopriala modelu Bigster pohon všetkých kolies. S odhodlaným vzhľadom, dominantným vyžarovaním a s odolnými tvarmi, vrátane rozšírených blatníkov, by si ho istotne zaslúžil. Takto dostanete prednokolku s potenciálom zvládnuť aj cesty, ktoré si úplne nepotykali s asfaltom.

Na každú úlohu

A tak tu máme veľmi podarené SUV. Vozidlo z kategórie, po ktorej sa v súčasnosti len tak zapráši. Do nej prináša zopár dobrých nápadov, no najmä techniku, s ktorou si trúfa osloviť aj doteraz nevídané cieľové skupiny.

Poďme si to rozmeniť na drobné. Je to Dacia, takže o úžitkovej hodnote sa baviť ani nemusíme. Vyššiu svetlú výšku sme spomínali. Batožinový priestor? Delený v pomere 40 : 20 : 40. Po sklopení stredovej časti získate širokú a pohodlnú lakťovú opierku aj s držiakom na poháre. Zároveň aj otvor smerom do batožinového priestoru. Kým ho nemáte, ani netušíte, koľkými spôsobmi ho využijete. Najmä s obsadenými zadnými sedadlami a drobnosťami, ktoré zrazu nevyhnutne potrebujete a viete, že zostali v kufri. Stačí sklopiť, natiahnuť ruku a máte. Samotné sklápanie operadiel zadných sedadiel? Úplne jednoduché. Stačí potiahnuť očko a operadlo sa zloží. Ak by sa vám očko zle chytalo, stále máte k dispozícii možnosť odistiť poistku operadla páčkou na boku kufra. Variabilitu batožinového priestoru podporuje aj jeho dvojité dno, pričom v jeho medzipriestore si vozíme rezervné koleso. Takého riešenie považujeme za oveľa lepšie a šikovnejšie než akékoľvek lepiace súpravy, na ktoré potrebujete schopnosti na úrovni Angusa MacGyvera.

Aj bez nich však veľmi rýchlo pochopíte, že keď chcete dozadu usadiť dospelé osoby, nemusíte vôbec nijako čarovať s nastavení predných sedadiel. Jednoducho nasadnete a idete. Bez toho, aby ste sa museli obmedzovať vo vzdialenosti. Vpredu aj vzadu bez problémov zvládnete cestu krížom cez Slovensko. Napríklad víkendový výlet z Bratislavy do Prešova a Košíc. Popri tom síce zistíte, že predné sedadlá by mohli mať lepšie bočné vedenie, no z ich čalúnenie rýchlo dostanete akékoľvek omrvinky a ne vyzerá, že by sa malo len tak podvoliť aj náročnejšiemu namáhaniu a znečisteniu. Takže rodinné, prípadne dobrodružné nasadenie? Bez najmenších problémov. Tým sa však výpočet potešiteľných momentov ani zďaleka nekončí.

Potešiteľný mix

Pozrime sa dopredu. Sedadlá už poznáme, čo hovorí ovládanie? Na volante jasne pochopiteľné ovládanie palubného počítača a tempomatu. Fyzickými tlačidlami s bezproblémovým fungovaním. A audiosystém? Jeho ovládanie nájdete trochu nižšie na stĺpiku volantu. Ak ste nikdy predtým nesedeli v Dacii, ani v Renaulte, bude sa vám to v prvom momente zdať zvláštne. No veľmi rýchlo pochopíte nesmierne jednoduchú logiku ovládania. Tlačidlami na boku meníte hlasitosť, kolieskom preskakujete medzi skladbami, prípadne prepínate rádiové stanice a tlačidlom zhora meníte zdroj zvuku. Vyskúšajte, nič zložité. Do pár dní to máte v prstoch. Hlasitosť upravíte aj na vrchnej časti 10-palcovej stredovej obrazovky.

Tá slúži aj ako technologické centrum. Apple CarPlay zrkadlí aj bezdrôtovo. V spojení s bezdrôtovou nabíjačkou tak v aute nemusíte používať žiadne káble, no pre vyššiu účinnosť nabíjania ich odporúčame. Vďaka tomu si do auta prenesiete svoju obľúbenú navigačnú aplikáciu. Napríklad Google Maps fungoval veľmi dobre a zjednodušené navigačné pokyny si zobrazíte aj na 10-palcovej prístrojovej doske. Jej rozlíšenie nezaostáva, no privítali by sme nápaditejšiu ponuku zobrazenia. Ruku na srdce – informačne jej nič nechýba, takže všetko ostatné je otázka vkusu.

Keď už riešime ovládanie. Radosť spôsobilo, ako zadávate pokyny klimatizácii. Na takmer všetko máte veľmi pekne spracované a fungujúce manuálne ovládače. V spojení s dotykovou obrazovkou tak vzniká zaujímavý mix rozhrania medzi človekom a strojom. Rýchlo pochopiteľný a taký, aby ste si ho celkom intuitívne osvojili. Celkom sa tešíme na ďalšie skúsenosti z jeho používania.

Ekonomika, alebo dynamika?

Dlhodobý test nám pomôže, aby sme dôsledne zhodnotili schopnosti pohonnej jednotky. Jej detailný popis nájdete na poslednej strane testu. Prvých necelých 1 000 kilometrov však hovorí, že ak vám ide o nízku spotrebu, tak ste na správnej adrese. Okruh Bratislava – Nitra – Banská Bystrica – Čertovica – Prešov – Košice – Lučenec – Zvolen – Bratislava sme absolvovali so spotrebou na úrovni 6 l/100 km a to sme sa nijako neflákali. Diaľničné presuny primeranými rýchlosťami, okresky vo svižnom tempe. Atmosférický motor s elektrickou podporou sa najlepšie cítil na rovinatých okreskách a pri nižšom zaťažení.

Vidno, že elektrický pomocník sa snaží, čo to dá a spaľovací motor chce v spolupráci s rekuperáciou nabíjať batériu čo najviac. Bez problémov aj počas mierneho klesania na diaľnici. Prepínanie medzi pohonmi väčšinou nepostrehnete. O to viac si uvedomíte, keď systém zaťaží motor, aby nabil batériu. Vtedy ho počujete o čosi viac a jeho zvuk sa úplne nezhoduje s tým, čo robíte vy s plynovým pedálom. Dá sa na to zvyknúť. Zvlášť v kontexte nízkej spotreby paliva.

Viac sa musíte zamýšľať nad využívaním dynamiky pri predbiehaní. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa blíži k 10 sekundám, takže si treba všetky manévre trochu rozmyslieť a púšťať sa do nich s chladnou hlavou. Cit pre predbiehanie však získate celkom rýchlo a v spojení so správnym odhadom situácie  nebude problém s jeho načasovaním. Vyhráva spotreba nad dynamikou? Najmä vyhráva ekológia. Relatívne rýchlo pristúpite na hru so zbieraním ekologických bodov za každú jazdu. Ak ich získate málo, auto vám poradí, ako dosiahnete viac. Najčastejšie rozumnejším pridávaním a držaním rýchlosti na uzde. Stačí prijať výzvu a každá jazda dostane nový rozmer. Nakoniec sa poteší životné prostredie, lebo vypustíte menej emisií, aj vaša peňaženka, lebo budete menej tankovať.

Zhrnutie

Po prvom zoznamovaní vzbudila Dacia Bigster našu pozornosť. Veľmi akceptovateľnou spotrebou, bohatou technologickou výbavou, schopnosťou osloviť, až očariť, aj oveľa širšie publikum ako doteraz, ako aj množstvom praktických riešení na palube. Tým sa budeme venovať priebežne, no už teraz môžeme avizovať, že sa máte na čo tešiť. A my sa tešíme, na čo počas najbližších mesiacov s Daciou Bigster narazíme, aby sme vám priblížili.

 

Plusy a mínusy (2 926 km)

  • + Bohatá výbava
  • + Množstvo asistenčných prvkov
  • + Veľmi dobrá variabilita
  • + Spotreba s hybridným pohonom
  • + Ambiciózna svetlá výška
  • + Nízka spotreba
  • + Bezdrôtové nabíjanie, aj konektivita
  • + Veľký vnútorný priestor
  • + Jednoduché ovládanie
  • + Potešiteľné množstvo fyzických ovládacích prvkov
  • + Jednoduchá a ľahká údržba čalúnenia sedadiel
  • + Pohodlné odpruženie
  • – Horšie zladenie pohonov
  • – Ťažšie uchopenie očiek na sklopenie operadiel zadných sedadiel
  • – Pokojná dynamika
  • – Slabšie odhlučnenie na diaľnici
  • – Jednoduchšia grafika prístrojovej dosky

Aj mimo spevnených ciest si Dacia Bigster poradí. Má na to vysoký podvozok, štvorkolka by však isto potešila

Technologickú vyspelosť dokumentujú viaceré prvky výbavy ako napríklad zobrazenie náklonov v teréne, či bezproblémová bezdrôtová konektivita, ktorá prináša na palubu navigáciu z mobilného telefónu. Poteší elektronické otváranie veka batožinového priestoru, ako aj ľahké ovládanie radarového tempomatu. Bravo, Bigster!

 





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.