Dlhodobý test

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet MHEV AllGrip: Univerzálny vojak

Tri mesiace spolužitia so Suzuki Vitara sa chýlia ku koncu, a tak prichádza najvyšší čas na bilancovanie. A rovnako tak aj na otázku, ako by asi mal vyzerať ideálny majiteľ tohto veľmi všestranného vozidla.

Foto: Samuel Mida a Martin Šebesta

Popularita SUV nepozná hranice. Vyhrávajú vo všetkých automobilových segmentoch, ako aj medzi všetkými sociálnymi skupinami. V Európe tvoria viac ako polovicu trhu a zdá sa, že menej ich nebude. Nárast ich trhového podielu akoby nepoznal strop. A z hľadiska pohonov? Pod ich kapotami nájdete benzínové, naftové, LPG, hybridné, plug-in hybridné, elektrické a čochvíľa aj vodíkové pohony. Tvarovo? Od generických krabicových, až po elegantné skosené, ktoré si privlastňujú označenie kupé. Jednoducho, SUV vládnu svetu. A tak nečudo, že ich výrobcovia chrlia vo veľkých množstvách.

V tomto svete sa pohybuje aj naša dlhodobo testovaná Vitara. Z hľadiska potravinového reťazca patrí skôr na nižšie priečky rebríčka. Cenou a veľkosťou. No schopnosťami si trúfa pár poschodí prekročiť. Presviedčala nás o tom počas celého dlhodobého testu. Nízka hmotnosť v spojení s hybridným pohonom spôsobili, že pokiaľ sme jazdili mimo mesta a po okreskách, tak spotreba padala príjemne nízko. Dostať sa pod 6 l/100 km? Žiaden problém. Ani atakovať papierovú spotrebu. Horšie je to so zápchami. Keďže auto v nich denne pravidelne stojí a bojuje s nimi, vyšplhala sa spotreba niečo pod 7 l/100 km. Na druhej strane – neustále pohýnanie a jazda nízkou rýchlosťou žiadnemu autu, ani pohonu neprospela. Ak by mala Vitara vyššiu hmotnosť, určite by sa aj spotreba odvážila na vyššie čísla. Takto je to ešte v celkom akceptovateľnom pásme. Najmä, ak vezmeme do úvahy, že diaľničné presuny hovorili o spotrebe na úrovni 6,5 l/100 km. Môžeme o Vitare teda hovoriť ako o úspornom aute? Určite áno a bez väčších problémov si toto hodnotenie obháji.

Jazda bez obáv

V predchádzajúcich častiach dlhodobého testu sme vyzdvihli bohatú bezpečnostnú výbavu s dobre fungujúcimi asistenčnými a komfortnými prvkami. Tie sa počas všetkých troch mesiacov ukázali ako bezproblémoví spoločníci a s radosťou sme ich na cestách využívali. Najmä rozvážne reagujúci radarový tempomat, spoľahlivo prepínajúce automatické diaľkové svetlá a monitor mŕtveho uhla. Aj ostatné asistenčné prvky fungovali tak, že sme o nich nenašli podstatnejšie záznamy v testovacom zápisníku. Zvlášť to teší v prípade udržiavania v jazdnom pruhu a strážení bdelosti vodiča. Tým sa nemôžu pochváliť ani oveľa drahšie modely značiek, ktoré sa starajú o to, aby ich meno nemalo poškvrny. Takže Suzuki, palec hore. Pozor dávaš a pri tom neotravuješ. Tak to máme radi. A podotknúť musíme aj to, že vypínanie upozornenia na prekročenie povolenej rýchlosti si síce vyžaduje kombináciu úkonov na úrovni mozgového chirurga, no jeho hlasitosť si môžete stíšiť na úroveň, keď splynie s ostatnými zvukmi vozidla a neútočí na vaše nervy. Palec hore? Aj dva!

Pohodlie na cestách

Pohľad na cenovku hovorí, že extra komfort od Vitary očakávať nemožno. Prejavuje sa to najmä na sedadlách. Na dlhých cestách sa veľmi nevyznamenali, čo im však nemáme za zlé. Európsky krížnik z Vitary nespravíte a nie je to ani jej primárna úloha.

No na dlhších cestách a nielen tam vás poteší automatickou prevodovkou. Tá sa do jej ponuky vrátila len v priebehu tohto roka a považujeme ju za prvok, ktorý môže rozhodovať o tom či sa s autom skamarátite na dlhé roky. Jej radenie nepozná slovo trhanie, ani si nevyžaduje špeciálny prístup v podobe práce s plynom. Jednoducho radí, keď si to predstavujete a nerobí okolo toho divadlo. A je jedno či preferujete komédiu, alebo drámu. Automat s hydrodynamickým meničom a šiestimi stupňami okolo nich nejde ani omylom. Jednoducho robí, čo má a robí to dobre. Udržiava otáčky na príjemných hodnotách, nepripúšťa zbytočné vytáčanie motora a spolu s elektromotorom hybridného pohonu krotí spotrebu. V bežných rýchlostiach vie z motora vydolovať aj náznaky dynamiky a keď plynom prebúdzate všetky kone, nebude vás brzdiť skorým radením. Takže ak zvažujete automatickú prevodovku z hľadiska pohodlia, tak za ňu nezaplatíte daň z komfortu v podobe zvláštnych prejavov. V tomto veľkostnom segmente to nemusí byť vždy pravidlo.

Vitara do každej rodiny?

A tak sa dostávame k odpovedi na otázku z úvodu. Ako by mal vyzerať ideálny majiteľ Vitary? Možno práve tak ako vy, ktorí práve tento text čítate. Niekto mladý, kto s partiou kamarátov rád vyrazí do sveta mimo spevnených ciest a hľadá auto, ktoré zvládne aj pár neplánovaných šrámov? Bez problémov. Človek, ktorý si rád užíva pohodlie automatu a nepotrebuje tráviť veľa zastávok na benzínkach? Ten bude spokojný. Mladá rodina, ktorej sa Vitara hodí ako druhé auto na rozvoz detí do škôlok, škôl a na krúžky? S jednoduchou inštaláciou sedačiek do úchytov Isofix to bude hračka. Milovníci prírody, hubári, poľovníci, rybári? Všetci tí, ktorí vedia, ako naplno využijú pohon všetkých kolies v spojení s nízkou hmotnosťou a svetlou výškou 175 mm? Suzuki na nich už čaká. No a dôchodcovia? Tí ocenia jednoduché nastupovanie, široké sedadlá, ktoré ich nebudú nijako tlačiť a nízke prevádzkové náklady.

Zhrnutie

Suzuki Vitara predstavuje niečo ako maslový chlieb medzi autami. Na zahnanie hladu ideálny a je iba na vás, čo si na neho uložíte, aby bol podľa vášho gusta. Rovnako je to aj s Vitarou. Môžete ju mať ako prednokolku, štvorkolku, aj s manuálom, alebo automatom. Nebude trhať traťové rekordy, no do cieľa vás vzhľadom na svoju takmer neprekonateľnú spoľahlivosť dovezie vždy. Ak ju máte vo svojom zozname, určite ju dajte na vyššie priečky. Ak nie, rýchlo ju tam zaraďte. Neoľutujete.

Technické údaje

  • Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet MHEV AllGrip
  • Motor preplň. benzínový R4, 1 373 cm3
  • Výkon 81 kW (110 k) pri 4 400 ot./min.
  • Krútiaci moment 235 Nm pri 2 000 – 2 500 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. aut. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 215/55R17.
  • Batožinový priestor 362/1 119 l
  • Rozmery: 4 185 × 1 775 × 1 600 mm, rázvor 2 500 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 315/1 750 kg, objem nádrže 47 l.
  • Najvyššia rýchlosť 180 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 11 s
  • Kombinovaná spotreba (WLTP, vybitá batéria) 5,8 – 5,9 l/100 km
  • Emisie CO₂ 137 – 139 g/km
  • Cena/testované auto 19 990/27 070 €

Plusy a mínusy

  • + Bohatá výbava
  • + Množstvo asistenčných prvkov
  • + Slušná variabilita
  • + Spotreba s mild hybridným pohonom
  • + Nebojí sa využitia aj mimo spevnených ciest
  • + Nízke náklady
  • + Jednoduchá konektivita
  • + Pružný pohon
  • + Nízka reálna spotreba
  • + Možnosť znížiť hlasitosť pripomínania asistenčných systémov
  • + Fyzické ovládače klímy
  • + Veľmi prehľadná prístrojová doska
  • + Nízka hmotnosť
  • + Schopnosti v teréne
  • + Veľmi dobrá manévrovateľnosť

 

  • – Náročné vypínanie asistenčných systémov
  • – Pomalé reakcie infotainmentu
  • – Rozvážna dynamika
  • – Tuhšie sedadlá na dlhé cesty
  • – Otlačky prstov na stredovom displeji

Galéria





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.