Legislatíva
6 km/h ako rýchlosť chôdze? Čistý nevymožiteľný nezmysel!
Rýchlosť chôdze a presný limit
Pamätám si dobu pár mesiacov naspäť. Človek vtedy otvoril internet a dočítal sa novinky v oblasti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a žasne. Keď som si prečítal, že v základnom zákone o premávke chcú legislatívci zaviesť presne stanovený limit rýchlosti chôdze na max 6 km/h, takmer som od úžasu odpadol.
Podľa autora návrhu zmeny zákona ide o hornú hranicu priemernej rýchlosti bežnej chôdze dospelého človeka. Zavedenie tejto definície podľa poslanca Národnej rady Slovenskej republiky má mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel, ako zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov.
A ako to argumentuje? Ja nehovorím, že niečo je na tejto úvahe zlé, ale nedá sa to robiť takto hala- bala. Problémom je naozaj vysoká rýchlosť iných účastníkov cestnej premávky, na chodníkoch, ako sú chodci.
Nástroj na boj s nehodovosťou
Slovensko naozaj trápi vysoká nehodovosť na chodníkoch, napr. spôsobená kolobežkármi a cyklistami. Autor zákona by však mal vedieť, že cyklisti na chodníkoch nemajú spravidla čo robiť. Jedine že ide o deti, resp. o ich sprievodom na bicykli. Iná kategória sú kolobežky. Tie tam byť môžu, ale poďme ďalej, nerozoberajme detaily.
Alebo žeby autor zmeny v zákone myslel aj pešiu zónu? Média ďalej tvrdia, že zavedenie tejto definície podľa autora bude mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov.
No osobne si neviem predstaviť toto dokazovanie… Jedine, že by bol prizvaný znalec z odboru dopravy, alebo by bolo jasné, že účastník udalosti celkom zjavne prekročil rýchlosť chôdze, napr. z výpovede svedkov udalosti, alebo z nejakého kamerového záznamu. Inak sa to dokázať nedá. A navyše, nie vždy je vec klasifikovaná ako dopravná nehoda keď dôjde k stretu cyklistu a chodca na mieste, ktoré sa javí ako chodník.
Ako mám vedieť svoju rýchlosť?
Pokiaľ mi je známe, neexistuje žiaden právny predpis, či technická norma, ktorá by upravovala, že bicykel alebo kolobežka, či iné športové náčinie používané na chodníku musí striktne mať merač rýchlosti. A už duplom nie chodec, ktorý kráča rýchlou chôdzou, alebo beží. Vodič nemotorového vozidla, či vozidla s pomocným motorčekom, môže iba predpokladať, ako rýchlo asi jazdí. Okrem iného aj preto nemôže byť hliadkou polície sankcionovaný.
Ostáva nám len veriť, že polícia bude aj naďalej spravidla vykonávať len preventívne akcie, kedy sa snažia pôsobiť výchovne na všetkých účastníkov cestnej premávky, a nie akcie represívne. Najmä nie na takýto čistý nezmysel, ktorý sa nejakým zázrakom premietol do zákonného znenia.
Tiež informácia, ktorá sa šíri médiami, že prekročenie rýchlosti chôdze na chodníku sa pravdepodobne stane rovnako postihovaným priestupkom ako iné porušenia pravidiel cestnej premávky mi ešte aj dnes príde ako úplne scestná a nedomyslená novinárska kačica. Ale aspoň sa ľudia bavia na iracionálnych pokutách…



















