Tankujete zbytočne drahý benzín? Poradíme, kedy to má zmysel a kedy radšej ušetriť

Niektoré motory potrebujú benzín s vyšším oktánovým číslom. Ale kedy sa prémiové palivo oplatí a kedy ho môžete vynechať?

Vydané  Text: 

Prémiový benzín so zvýšeným oktánovým číslom môže na prvý pohľad pôsobiť ako luxus, ktorý si bežný vodič dopriať nemusí/nechce. Veď ceny palív stúpajú a tankovanie je čoraz väčšou položkou v rodinnom rozpočte. Napriek tomu existujú aj prípady, keď sa používanie drahšieho benzínu naozaj oplatí – a dokonca môže zachrániť motor pred vážnym poškodením.

Niektoré motory potrebujú benzín s vyšším oktánovým číslom. Ale kedy sa prémiové palivo oplatí a kedy ho môžete vynechať?

Nie všetko, čo stojí viac, pomôže aj motoru

Každé auto má výrobcom predpísané oktánové číslo, ktoré nájdete v návode na obsluhu alebo na vnútornej strane viečka palivovej nádrže. Väčšina bežných áut si vystačí s 95-oktánovým benzínom. Ak výrobca vyšší stupeň nevyžaduje, tankovanie prémiového paliva neprinesie ani lepší výkon, ani úsporu paliva – len vyššiu položku na bločku z čerpacej stanice. Niektoré moderné autá však počítajú s palivom s vyšším oktánovým číslom už pri návrhu motora. V takom prípade je jeho používanie nielen odporúčané, ale často nevyhnutné – najmä pri výkonných benzínových motoroch s vyšším kompresným pomerom alebo turbodúchadlom.

Klepanie motora

Jedným z hlavných dôvodov, prečo niektoré motory potrebujú prémiový benzín, je laicky povedané klepanie. To počuť vtedy, keď sa zmes vzduchu a paliva vo valci zapáli predčasne – ešte pred iskrou zo zapaľovacej sviečky. V dôsledku toho vzniká tlak v nesprávnom momente, ktorý môže poškodiť vnútorné komponenty motora. Klepanie je typické pre motory s vysokým kompresným pomerom, teda také, ktoré vytvárajú väčší tlak pri spaľovaní paliva. Práve v takýchto motoroch je dôležité používať palivo, ktoré sa samovoľne nevznieti – teda palivo s vyšším oktánovým číslom.

Niektoré motory potrebujú benzín s vyšším oktánovým číslom. Ale kedy sa prémiové palivo oplatí a kedy ho môžete vynechať?

Vyšší kompresný pomer znamená, že motor dokáže z paliva vyťažiť viac energie, čo vedie k lepšiemu výkonu aj efektivite. Aby to však fungovalo bez problémov, palivo musí byť dostatočne stabilné. Ak také do nádrže nenatankujete, hrozí nielen pokles výkonu, ale aj vážne mechanické škody. Väčšina bežných áut na našich cestách má však konvenčné motory, ktoré nie sú konštruované na prémiové palivo. V ich prípade vyšší oktán nič neprinesie, dokonca môže z dlhodobého hľadiska zanášať niektoré časti motora. Ak teda nemáte športové auto alebo model so špecifickými nárokmi na palivo, tankovanie prémiového benzínu môže byť zbytočné.

Tankovanie bez komplikácií: Prečo je manuálny uzáver nádrže zbytočný a vlastne už aj raritou?