Nová povinnosť na STK: Brusel preverí spotrebu auta, prekračujete 5 litrov?
EÚ chce zjavne vedieť už aj to, ako jazdíte a koľko spotrebujete pohonných hmôt. Mnohí vodiči netušia, že do platnosti vstúpila povinnosť na STK. Vyvoláva neistotu u motoristov.
Len málo slovenských vodičov vie, že každé novšie auto od roku 2021 posiela do Bruselu prekvapivo podrobné dáta o tom, ako sa skutočne používa. Spotreba paliva, počet najazdených kilometrov, rýchlosť a pri hybridoch dokonca aj to, koľko energie ste reálne nabili do batérie. To všetko končí v európskej databáze. Systém sa volá OBFCM. Ide o skratku z angličtiny pre platformu nazvanú On-Board Fuel and Energy Consumption Monitoring. Do slovenčiny by sme moli tento názov preložiť ako palubné monitorovanie spotreby paliva a energie.
Výrobcovia sú povinní uvedené údaje posielať Európskej environmentálnej agentúre za každý automobil. Deje sa tak automaticky bez ohľadu na to, či s tým vodič vyjadril prvotný súhlas. Paradoxne, väčšina z motoristov o tom ani len nevie.
Ktoré dáta sú súčasťou špehovania Bruselu?
Pri benzínových a naftových autách ide o menej komplexný balík údajov. Zbierajú sa najazdené kilometre, celkový odber paliva a rýchlosť vozidla. Pri hybridoch však EU požaduje oveľa viac informácií – okrem iného aj to, koľko paliva auto spálilo s vypnutým aj zapnutým spaľovacím motorom, koľko kilometrov prešlo čisto na elektrinu, koľko energie ste reálne dobili zo siete, respektíve ako dlho ste jazdili v jednotlivých režimoch, ktoré si vodič manuálne prepína. Na základe toho dokáže Brusel zistiť, na ako dlho ste vypli elektrický motor.
V praxi je zber dát tak detailný, že Európa vie presne odhadnúť, či majiteľ plug-in hybridu vôbec nabíja batériu alebo jazdí väčšinu času na obyčajný benzín.
Údaje sú vraj anonymné, no nie úplne. Automobilky musia totiž spolu s dátami posielať aj VIN číslo vozidla. To znamená, že každý záznam sa dá spätne priradiť ku konkrétnemu autu. Napríklad aj cez slovenský register vozidiel by sa tak jednotlivé informácie dali stotožniť vo vzťahu ku konkrétnemu majiteľovi.
Vaše auto odovzdáva dáta úradníkom z EÚ napríklad počas servisnej návštevy a viaceré automobilky ich môžu sprístupniť aj na diaľku. Novinkou je povinnosť na STK – od roku 2023 vás špehujú aj počas pravidelnej technickej kontroly. Jednotlivé členské štáty získavajú dáta aj takouto formou bez ohľadu na to, či sa vám to páči.
Prečo to Brusel robí?
Oficiálne ide o porovnanie reálnej spotreby áut s hodnotami z laboratória. Európska únia tvrdí, že chce zabrániť ďalším emisným škandálom a prinútiť automobilky udávať reálnejšie čísla.
Lenže nie všetko do seba zapadá. Čistokrvné elektromobily, ktorých reálny dojazd sa často odlišuje od papierových hodnôt ešte viac ako pri spaľovacích autách, uvedený systém Bruselu vôbec nekontroluje. To vyvoláva pochybnosti, či sa údaje nebudú využívať aj na iné účely, napríklad ako zdroj dát pre budúce mýto na európskych diaľniciach účtované podľa skutočne najazdených kilometrov.
O tejto téme sa nateraz stále len špekuluje. Pri spaľovacích autách by sa pri výpočte diaľničných poplatkov dali využívať údaje o reálnych emisiách CO2. Mohlo by sa tak stať, že autá so spotrebou napríklad nad 5 litrov by platili za diaľnice vyššie sumy. Naopak, pri elektromobiloch by sa daň pravdepodobne počítala len podľa prejdenej vzdialenosti, keďže ich uhlíková stopa závisí od zdroja elektriny. Každopádne, môže sa ukázať, že zhromažďovanie dát o vozidlách a nová povinnosť na STK poslúžia na nečakané zámery.
Zber dáta o vašom aute dokáže zakázať
Sledovaniu vášho auta môžete zabrániť a aj nová povinnosť na STK sa tak môže stať minulosťou. Musíte to však spraviť aktívne, pričom väčšina Slovákov netuší, že sa dá proti odosielaniu údajov ohradiť. Nejde o klasické právo v zmysle známej smernice GDPR, ale aj tak existuje možnosť odmietnuť sprístupnenie dát. Urobiť to môžete dvoma spôsobmi.
V prvom rade, máte právo osloviť priamo výrobcu auta. Automobilky (napr. Mercedes, BMW či VW) medzičasom potvrdili, že vodič môže písomne požiadať, aby sa jeho dáta neodovzdávali ďalej. Odmietnuť zdieľanie údajov sa dá aj pri servisnej návšteve alebo technickej kontrole, ak si nežaláte, aby nedávno zavedená povinnosť na STK vo vašom prípade skutočne platila.
Pri návšteve autorizovaného servisu býva možnosť odmietnuť zber dát a ich posielanie do Bruselu niekedy priamo súčasťou dokumentov k servisnej prehliadke. Treba si však dať pozor. Často býva schovaná v hromade papierov a servisný technik vás na ňu pravdepodobne z vlastnej iniciatívy neupozorní. Ak však ako vodič odmietnete, vaše dáta sa jednoducho neodošlú.
Zdroj: ADAC



















