Bič na vodičov v Európe: Nová daň za auto 660 eur, niektorí zacvakajú viac
Elektromobily mali zachraňovať nielen emisie, ale aj rodinné rozpočty, a to okrem iného vďaka nízkym prevádzkovým nákladom. Keď vám však vysvetlíme, ako by mala fungovať pripravovaná daň za auto, rýchlo zmeníte názor.
V európskych krajinách sa občania dočkali v uplynulých rokoch masívnych prísľubov v podobe daňových zvýhodnení, dotácií a ďalších výhod pre elektrické autá. Príkladom je napríklad bezplatná diaľničná známka.
Keď už veľká časť kontinentu prešla na elektrický pohon, začína sa odkrývať skutočná realita. Tá už nevyzerá tak ružovo. Podpora elektromobility narazila na diery v rozpočtoch, štáty musia často sanovať verejné financie a obracať každé euro. Za obeť šetreniu padajú aj podporné schémy, ktoré mali čo najviac ľudí presvedčiť, aby si kúpili ektromobil.
Aktuálne to vidno na príklade Spojeného kráľovstva. Do hry tam vstúpila možnosť zaviesť novú daň z najazdených kilometrov, ktorú by platili majitelia elektroáut. Tamojšia vláda by chcela takto kompenzovať výpadok príjmov, ktoré tvoria dane z palív ako benzín a nafta. Tento zdroj financií štátom vyschne, keď prejde veľa motoristov na elektrickú alternatívu. Vlády rôznych krajín sa preto už intenzívne obzerá po možnostiach, ako nahradiť výpadok peňazí. Zjavne sa odmietajú zmieriť s tým, že by ľudia jednoducho odviedli do štátnej kasy menej peňazí.
Nová daň za auto? Len pre elektromobily
Veľká Británia by chcela postupovať nasledovne. Daň za auto pre elektromobily by sa účtovala za jeden prejdený kilometer. Išlo by o poplatok zhruba vo výške 3,3 centu (po prepočítaní z libier na eurá).
Predstavte si modelový príklad. Ak by ste najazdili 20 tisíc kilometrov za rok, štát by si z vášho vrecka vytiahol ďalších 660 eur. Takýto nájazd pritom nie je vôbec neobyvklý. Naopak, mnohí vodiči prejdú počas roka ešte výrazne viac kilometrov.
Nehovoríme tak v žiadnom prípade o poplatkoch, pri ktorých si ani nevšimnete, že ich platíte. Naopak, modelová daň za auto 660 eur predstavuje aj v dnešnej dobe stále veľký peniaz, ktorý si väčšina Slovákov nemôže dovoliť zaplatiť len tak.
Vyzerá takto predstava o podpore elektromobility v praxi? Nemecko sa už tvrdo popálilo, keď zrušilo, respektíve výrazne okresalo dotácie pre elektrické autá. Nová daň má potenciál stať sa ešte výbušnejšou témou, ktorá mnohých motoristov len utvrdí v tom, že nechcú vymeniť spaľovací motor za jazdenie na elektrinu.
Máte ťažké autá? Zaplatíte vyššie dane
Švajčiarsko zašlo v úvahách ešte ďalej. Spolu so zohľadnením nájazdu aktuálne krajina pracuje na pokročilom daňovom modeli. Vyberala by daň za auto, ktorá by brala do úvahy takisto jeho hmotnosť. Aj to môže byť zaujímavá príležitosť pre štát, ako vybrať ešte viac peňazí, pretože elektromobily bývajú citeľne ťažšie ako porovnateľné autá s benzínovým či naftovým motorom. Rozdiel spôsobuje predovšetkým batéria, ktorá poháňa elektroauto.
Zostáva ešte veľa otvorených otázok a my si musíme počkať, aké nové dane jednotlivé krajiny na konci dňa skutočne uplatnia. Zároveň stále platí aj argument, že vodiči benzínových áut si môžu pri dnešnom stave pripadať diskriminovaní. Cesty a infraštruktúru využívajú všetky vozidlá. Daň za auto však často platia len tie s klasickým motorom.
Z tohto hľadiska si však nemusia pripadať ukrátení vodiči na Slovensku. Podporu pre prechod na elektromobily sme u nás mali vždy slabú, a tak to aj dodnes zostalo.
Zdroj: BBC



















