Toto je nový Mercedes-AMG GT XX. Nuda s takýmto koeficientom odporu vzduchu určite nehrozí

AMG znamená synonymum pre nekonečný výkon a zábavu na štyroch kolesách. A tak nás zaujímalo, ako si táto značka predstavuje elektrickú budúcnosť s konceptom GT XX.

Vydané  Text: 

Pohonné jednotky modelov Mercedes-AMG už dnes poskytujú viaceré možnosti elektrifikácie. Od jemnej elektrickej pomoci v mild hybridoch, až po plug-in hybridy, ktoré čerpajú inšpiráciu vo svete F1 a nepoznajú únavu. Lenže, čo ak doba velí elektrifikovať naplno? Čiže priniesť vozidlo s plne elektrickým pohonom? Potom treba, aby všetci, ktorí majú v AMG a YASA, čo je dcérska spoločnosť automobilky Mercedes-Benz, na starosti elektrické pohony, dali hlavy dokopy. Zamysleli sa a priniesli niečo, čo bude na úrovni AMG. Výkonom, technickými riešeniami, prelomovými technológiami a v neposlednom rade dizajnom.

AMG znamená synonymum pre nekonečný výkon a zábavu na štyroch kolesách. A tak nás zaujímalo, ako si táto značka predstavuje elektrickú budúcnosť.

Vesmírnu loď pripomína futuristicky tvarovaný interiér nielen volantom, ale aj podsvietením komponentov. Dvere zatvoríte popruhom, čo znižuje hmotnosť.

Krabička plná výkonu

Veľa technických informácií Mercedes-AMG o svojom modeli GT XX ešte nepovedal. No už vieme, že zadné kolesá poháňa dvojica elektromotorov s axiálnym tokom elektrického prúdu, vpredu sa v prípade potreby pridá ďalší. Elektromotory vzadu sa vyznačujú veľmi tenkou konštrukciou a v jednom spoločnom balení ich dopĺňa riadiaca elektronika a planétové prevodovky. Vďaka tomu môžu konštruktéri rátať s priam neobmedzeným rozsahom vektorovania krútiaceho momentu medzi pravým a ľavým zadným kolesom. Dvojicu extrémne kompaktných zadných elektromotorov dopĺňa elektromotor vpredu. Ten by sa zmestil do krabice od vína. Minimálne rozmery prispievajú k nízkej hmotnosti a k jednoduchému zabudovaniu do vozidla.

AMG znamená synonymum pre nekonečný výkon a zábavu na štyroch kolesách. A tak nás zaujímalo, ako si táto značka predstavuje elektrickú budúcnosť.

Mimoriadne kompaktné rozmery pohonnej jednotky s dvoma elektromotormi s axiálnym tokom.

V tomto kontexte sa ich systémový výkon 1 000 kW (1 360 k) zdá až neuveriteľný. Ide o výsledok použitia mimoriadne účinných elektromotorov s axiálnym tokom. Ich výroba v berlínskom závode si vyžaduje viac ako 100 konštrukčných krokov. Pričom 65 z nich použila automobilka Mercedes-Benz vo svojej výrobe prvý raz, pre 35 išlo o svetovú premiéru. A 30 sa postaralo o patentové prihlášky. Takže napriek tomu, že elektromotor poznáme už dosť dlho, stále je na ňom čo inovovať. Najlepšie na tom je, že tieto motory sa budúci rok dostanú do sériových vozidiel Mercedes-AMG.

AMG znamená synonymum pre nekonečný výkon a zábavu na štyroch kolesách. A tak nás zaujímalo, ako si táto značka predstavuje elektrickú budúcnosť.

Kompaktné rozmery skrývajú pod prísne aerodynamickou karosériou obrovskú porciu výkonu a top techniku.

Prelomové batérie

Štúdiu Mercedes-AMG GT XX si divízia AMG vyvíjala sama a patrične to dáva najavo. Motory? Vlastný vývoj. Batérie? Taktiež. Lenže aké! Valcové, úzke, vysoké, priamo chladené elektricky nevodivou kvapalinou. Katóda pozostáva z niklu, kobaltu, mangánu a hliníka, anóda obsahuje kremík. Vďaka tomu môže vozidlo dlhodobo jazdiť vysokou rýchlosťou a pri nabíjaní dosahuje hodnoty z ríše snov. Vďaka napätiu prevyšujúcemu 800 V a nabíjaciemu výkonu jednosmerným prúdom viac ako 850 kW získate dojazd do vzdialenosti 400 km za 5 minút. To sme už na úrovni tankovania.

AMG znamená synonymum pre nekonečný výkon a zábavu na štyroch kolesách. A tak nás zaujímalo, ako si táto značka predstavuje elektrickú budúcnosť.

Pokrokové technológie našli svoje miesto aj na sedadlách. Škrupinových, nastaviteľných na mieru, so špeciálnou penou vyrobenou pomocou 3D tlače.

Samozrejme, na taký výkon treba aj primeranú infraštruktúru, na tom však už Mercedes-Benz v kooperácii s ďalšími partnermi intenzívne pracuje. Podstatné je však vedieť, že technológia je už na svete a blízko stavu sériovej výroby. Kapacitu batérií tejto štúdie sme sa nedozvedeli, pretože batérie sa dajú veľmi ľahko a široko upravovať podľa potrieb konkrétneho vozidla. Za dôležitejšiu informáciu považujeme, že nabíjacia krivka bude vyzerať oveľa plochšie, ako ju poznáme v súčasnosti. Takže batéria prijeme plný výkon oveľa dlhšie a jej nábehové a končiace krivky budú oveľa strmšie.

AMG znamená synonymum pre nekonečný výkon a zábavu na štyroch kolesách. A tak nás zaujímalo, ako si táto značka predstavuje elektrickú budúcnosť.

Veľký displej medzi zadnými svetlami slúži na zobrazovanie stavu nabíjania, aj oznamov pre okolie.

Koleso vymyslené nanovo

Pohon a batérie tvoria iba časť vozidla. Konštruktéri sa totiž pri jeho návrhu pozreli na každú súčasť a zostavu a spravili ju nanovo, inak, ľahšie a komplexnejšie. Príkladom nech je 21-palcové koleso. Stále je okrúhle, no kryty medzi lúčmi dostali motorčeky, ktoré nimi podľa potreby hýbu. Idete pokojne a bez extra nárokov na chladenie bŕzd? Zatvoria sa a minimalizujú aerodynamický odpor. Keď potrebujú brzdy chladenie? Odklopia sa a umožnia vzduchu, aby voľne prúdil, chladil a vetral. To, čo vyzerá ako kožené poťahy? Recyklát, ktorý vznikol z granulátu a následne oleja z použitých pneumatík s pomocou baktérií, ktoré vypúšťajú špeciálnu bielkovinu. Presný postup si automobilka necháva pre seba. No fyzikálne vlastnosti hovoria o výrazne vyššej pevnosti oproti koži, takže pri rovnakých požiadavkách stačí približne polovičná hrúbka, čo znižuje hmotnosť. Zo špeciálneho materiálu vyrobeného 3D tlačou vznikla aj pena na sedadlách.

Keďže vozidlo poskytuje úplne nový digitálny zážitok, medzi zadné sedadlá sa dostal pixelový LED panel schopný zobrazovať nielen stav nabíjania, ale aj text. Uvítací, informačný, vraj akýkoľvek.

Zhrnutie

Mercedes-AMG GT XX zatiaľ predstavuje štúdiu, ktorá ukazuje, ktorým smerom sa uberá uvažovanie v divízii AMG. Zároveň približuje technologický pokrok a možnosti, ktoré súčasný automobilový svet ponúka. Napríklad aj to, že aerodynamický odpor cd dosahuje hodnotu iba 0,198. To je za hranicami dnešného pohľadu na sériové autá. Či sa táto štúdia dostane do sériovej výroby a v akej podobe, zostáva zatiaľ zahalené závojom tajomstva. Oveľa pravdepodobnejšie sa javí, že časom sa na cesty dostanú niektoré z technológií. Určite sa máme na čo tešiť.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.