Dvere, volant, pedále: 3 detaily, ktoré prezradia pravý stav auta a tachometra

Podvod s kilometrami odhalíte ľahko – aj bez diagnostiky. Stačí skontrolovať volant, dvere a pánty. Čísla na tachometri totiž môžu klamať.

Vydané  Text: 

Pri kúpe ojazdeného vozidla je počet najazdených kilometrov jedným z kľúčových údajov, od ktorého sa odvíja cena, technický stav aj očakávané náklady na opravy. Práve preto je veľmi lákavým cieľom pre podvodníkov, nemôžeme sa čudovať. Manipulácia s tachometrom je ale nielen neetická – v mnohých krajinách je už považovaná za trestný čin. Napriek tomu sa v praxi objavuje stále. A ak si nedáte pozor, môžete za auto so stočenými kilometrami zaplatiť o tisíce eur viac, než naozaj stojí. Našťastie, existujú spôsoby, ako takéto podvody odhaliť. Niektoré z nich sú prekvapivo jednoduché – napríklad kontrola dverí.

Čo všetko si všímať? Nielen displej s číslom

Digitálny údaj na prístrojovej doske je síce prvá vec, ktorú si všimnete, no v žiadnom prípade to nie je jediný ukazovateľ stavu auta. Práve naopak – skutočný nájazd najlepšie prezradia detaily. A tie sa falšujú omnoho ťažšie. Volant, radiaca páka, tlačidlá klimatizácie, sedadlo vodiča, pedále – všetky tieto časti odhaľujú, ako často sa auto používalo. Ak predajca tvrdí, že auto má len 80-tisíc kilometrov, no volant je ošúchaný, tlačidlá vyblednuté a vodičovo sedadlo „preležané“, mali by ste spozornieť.

Podvod s kilometrami odhalíte ľahko – aj bez diagnostiky. Stačí skontrolovať volant, dvere a pánty. Čísla na tachometri totiž môžu klamať.

Niektoré moderné vozidlá používajú vysoko odolné materiály, no aj tie časom prezradia známky intenzívneho používania. Lesklý plast, vyšúchané koberčeky, pretrhnutá koža na sedadle alebo opotrebovaná lakťová opierka môžu znamenať, že vozidlo má v skutočnosti odjazdených omnoho kilometrov viac, ako ukazuje tachometer.

Podvod s kilometrami odhalíte ľahko – aj bez diagnostiky. Stačí skontrolovať volant, dvere a pánty. Čísla na tachometri totiž môžu klamať.

Trik s pántami dverí, ktorý (ne)poznajú všetci

Ďalšou zdanlivo zanedbateľnou, no veľmi výpovednou časťou, sú pánty dverí. Tieto časti karosérie trpia najmä pri častom používaní – typicky pri služobných vozidlách, ktoré denne absolvujú desiatky jázd. Otvorte dvere a jemne ich nadvihnite. Ak sa v pántoch objaví vôľa alebo pohyb, je to dôkaz výrazného opotrebovania. Na aute so skutočne nízkym nájazdom by sa pánty nemali kývať ani omylom. Rovnako si všímajte stopy po prelakovaní, výmene dverí či neoriginálnych skrutkách – môžu naznačovať opravy po havárii alebo pokus zakryť stopy po manipulácii.

Podvod s kilometrami odhalíte ľahko – aj bez diagnostiky. Stačí skontrolovať volant, dvere a pánty. Čísla na tachometri totiž môžu klamať.

Aj moderné digitálne počítadlá kilometrov môžu byť zmanipulované – a to bez nutnosti rozoberať prístrojovku. Existujú však prípady, kedy po zásahu zostanú stopy. Napríklad poškodené plastové kryty, praskliny, posunuté číslice, zle upevnené šróby alebo rozdielne odtiene plastov v okolí prístrojovej dosky. Ak máte podozrenie, že sa s počítadlom manipulovalo, požiadajte o diagnostiku v servise. Niektoré jednotky zaznamenávajú aj servisné kilometre, a tak sa môže objaviť nesúlad medzi údajmi.

Najcennejší dôkaz

Overenie servisných záznamov je mimoriadne dôležité. Seriózny predajca by vám mal bez problémov predložiť buď papierovú servisnú knižku, digitálny výpis, alebo faktúry z údržby. Všímajte si najmä logiku medzi dátumami a počtom najazdených kilometrov. Ak napríklad auto absolvovalo výmenu rozvodov pri 180-tisíc km a dnes ich má podľa tachometra len 130-tisíc, určite sa vás niekto snaží oklamať. Okrem toho si odporúčame overiť vozidlo cez online databázy – napríklad cez kontrolu originality, databázy poisťovní, STK, alebo verejné registre, ktoré niekedy ponúkajú aj históriu nájazdov pri kontrolách.

Prečo nie je podozrivé auto s nízkym nájazdom výhrou?

Desaťročné auto s 60-tisíc kilometrami na tachometri? Aj keď to môže byť teoreticky pravda, je to veľmi neobvyklé. Priemerný vodič najazdí približne 15 až 20-tisíc kilometrov ročne. Takéto výnimky existujú – napríklad u seniorov, druhých áut v rodine či garážovaných víkendových áut – ale predajca by mal byť schopný takúto výnimočnosť dôveryhodne zdokumentovať. A samozrejme, tomuto nájazdu by mal zodpovedať aj stav auta. Ak to predajca nedokáže, pravdepodobne ide o prípad stočenia.

Nikto nechce naletieť. Preto sa pri kúpe jazdeného vozidla nespoliehajte len na údaje na displeji. Hľadajte súvislosti, všímajte si detaily a pýtajte sa predajcu na všetko, čo vám nie je jasné. A keď máte pochybnosti, nebojte sa prísť s odborníkom alebo zájsť na nezávislú kontrolu. Stočený tachometer sa síce nastaví za pár minút, ale opotrebovanie auta sa oklamať nedá. A vy nemusíte byť ani mechanik, aby ste si to všimli.

ODPORÚČAME:

Auto ukazovalo 265-tisíc, ale malo o 230-tisíc viac. Kupujúci vysúdil 7 300 € vďaka tomuto výpisu

TOP 4 ojazdené SUV do 20 000 €: Nie sú nové, ale zvládnu tisíce kilometrov bez ďalších investícií

30 000 áut pod drobnohľadom: Ktoré autá sa kazia najviac? Benzín je najspoľahlivejší