30 000 áut pod drobnohľadom: Ktoré autá sa kazia najviac? Benzín je najspoľahlivejší
Výskum What Car analyzoval 30 000 porúch a porovnal spoľahlivosť benzínových, naftových, hybridných a elektrických áut.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Rozsiahla štúdia britského portálu What Car? analyzovala reálne skúsenosti 30 000 vodičov, ktorí zažili technické poruchy svojich áut. Výsledky poukázali na zaujímavé rozdiely medzi vozidlami s benzínovým, hybridným, naftovým a elektrickým pohonom – a rozhodne nepotvrdzujú populárne predstavy o spoľahlivosti moderných technológií.
Najvyššia poruchovosť
Najčastejšie problémy mali majitelia elektrických áut – až 16,8 % z nich zažilo technickú poruchu v priebehu posledných dvoch rokov. Na druhom mieste skončili naftové vozidlá (15,4 %), nasledované hybridmi (14,1 %). Na chvoste rebríčka – a teda s najnižšou poruchovosťou – sa umiestnili klasické benzínové autá, kde problémy hlásilo „len“ 10,7 % majiteľov.
Aj keď sa elektromobily často označujú za jednoduchšie a mechanicky menej náročné, prax ukazuje, že v reálnom svete im spoľahlivosť stále chýba. Ich poruchy sú navyše často špecifické a netýkajú sa len batérie. Ako upozornil aj šéf Britskej automobilovej asociácie (AA), elektrické autá častejšie trpia defektami pneumatík, poruchami nabíjacieho portu alebo problémami s dobitím – vrátane „zaseknutých“ káblov v nabíjacích staniciach.
Opravy sú však lacnejšie
Na druhej strane, pozitívne pre vodičov elektromobilov je, že 89 % opráv bolo vykonaných bezplatne – zväčša v rámci záruky. Iba tri percentá museli za opravu zaplatiť viac ako 1 700 eur. V prípade hybridov to bolo ešte priaznivejšie: bezplatne sa podarilo vyriešiť až 91 % porúch, pričom len dve percentá si vyžiadali vysoké výdavky. Naftové a benzínové vozidlá v tomto smere zaostávali – jednak v počte bezplatných opráv, ale najmä v nákladoch, ktoré pri väčšine problémov znášal majiteľ.
Odborníci upozorňujú, že k vyššej poruchovosti elektrických a hybridných vozidiel prispieva aj fakt, že ide o novšiu technológiu, ktorá je stále vo vývoji. Zároveň nie všetky servisy sú rovnako vybavené na riešenie problémov špecifických pre elektrifikované modely. Dôležitým faktorom je aj správanie vodičov – používanie nekvalitných nabíjačiek, jazda pri extrémnych teplotách či zanedbanie pravidelnej údržby (napriek tomu, že sa to pri EV často považuje za „zbytočné“) môže poruchovosť ešte zvýšiť.
Benzín stále víťazí, no nie vo všetkom
Zatiaľ čo benzínové autá sa javia ako najmenej problémové, ich výhodou je hlavne osvedčená technológia a široká dostupnosť náhradných dielov. Elektromobily a hybridy síce zatiaľ zaostávajú v rebríčkoch spoľahlivosti, no vďaka zárukám a nižším nákladom na opravy nemusia byť v konečnom dôsledku náročnejšie na prevádzku – pokiaľ vodič vie, ako sa o ne správne starať.
Týchto 10 benzínových SUV zvládne pol milióna kilometrov bez generálky. Mechanici ich milujú