Aston Martin práve vypustil na cesty DB12 S. Niektoré zmeny sú dôkazom znovuzrodenia značky

Modernizovaný motor s výkonom 700 koní, štandardné karbón-keramické brzdy a prepracovaný podvozok s 50 % rýchlejším radením menia charakter modelu Aston Martin DB12 S na nekompromisný superšport.

Aston Martin sa už dlhé roky pýši svojou povesťou výrobcu Grand Tourerov – vozidiel, ktoré majstrovsky kombinujú luxus, ohromujúci dizajn a silu určenú na rýchle a pohodlné prekonávanie kontinentov. Model Aston Martin DB12 sa stal zosobnením tohto moderného prístupu k triede GT. Avšak pre náročných zákazníkov, pre ktorých je aj najvýkonnejšie GT len predohrou k nekompromisnému superšportu, prichádza alternatíva. Aston Martin predstavil verziu S svojho kľúčového modelu, čím v podstate vytvoril úplne nový segment – ten najsuperšportovejší Grand Tourer – a dáva život novému Aston Martin DB12 S.

Značka si dlhodobo budovala reputáciu modelmi s prívlastkom S, ktoré vždy prinášali podstatne vyšší výkon, agresívnejšie nastavenie podvozku a zreteľné vizuálne odlíšenie. U DB12 S sa táto filozofia potvrdzuje a posúva na novú úroveň, čo je zmena v recepte, ktorú zákazníci značky a puristi, ktorí stále smútia za modelom Vanquish, viac než vítajú. Model Aston Martin DB12 S totiž šikovne vypĺňa medzeru medzi luxusným a rýchlym základným modelom a vrcholným superšportom, ktorý je od britskej značky tradične očakávaný.

Modernizovaný motor s výkonom 700 koní, štandardné karbón-keramické brzdy a prepracovaný podvozok s 50 % rýchlejším radením menia charakter modelu Aston Martin DB12 S na nekompromisný superšport.

Majstrovská práca s AMG motorom

Srdcom každého moderného Aston Martinu je jeho pohonná jednotka a v prípade DB12 S sa inžinieri sústredili na dramatické navýšenie výkonu. Základom zostáva vynikajúci 4,0-litrový motor V8 Twin-Turbo od divízie Mercedes-AMG, ktorý bol prepracovaný, aby dosiahol novú výkonovú métu. Namiesto „štandardných“ 680 koní ponúka model DB12 S mohutných 700 koní a krútiaci moment 800 Nm.

Tento nárast výkonu o dvadsať koní nie je len marketingové číslo, ale odráža sofistikované rekalibrácie riadiacej jednotky motora, úpravu chladenia a optimalizáciu dodávky paliva. Týchto extra 20 koní je presne ten korenistý detail, ktorý dodáva charakteru GT novú, dravšiu dimenziu. Navyše, motor je možné kombinovať s novým, voliteľným titánovým výfukom so štyrmi vývodmi, ktorý nepochybne zosilní zvukový prejav a potvrdí okruhový charakter tohto vozidla. Výsledkom tohto vylepšenia je maximálna rýchlosť, ktorá sa posúva na 325 km/h, a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne DB12 S za dychberúcich 3,5 sekundy.

Modernizovaný motor s výkonom 700 koní, štandardné karbón-keramické brzdy a prepracovaný podvozok s 50 % rýchlejším radením menia charakter modelu Aston Martin DB12 S na nekompromisný superšport.

Ak sa výkon motora zvyšuje, musí sa nevyhnutne zmeniť aj spôsob, akým je prenášaný na asfalt, a predovšetkým to, ako s ním dokáže pracovať podvozok. Práve tu sa DB12 S odlišuje najzásadnejšie od základného modelu Aston Martin DB12. Aston Martin vykonal revíziu nastavenia celého podvozku a kľúčovou zmenou je prevodovka, ktorá bola prekalibrovaná s cieľom dosiahnuť radenie, ktoré je o 50 % rýchlejšie. Táto zmena dramaticky zlepšuje odozvu pri dynamickej jazde a zaisťuje, že masívny krútiaci moment motora je okamžite k dispozícii, čím prekonáva pocit z bežného GT.

Okrem toho prešlo zmenami aj nastavenie riadenia pre presnejšiu spätnú väzbu a elektronicky riadeného diferenciálu (E-Diff), ktorý teraz funguje ešte agresívnejšie a účinnejšie pre optimálnu trakciu pri vysokých rýchlostiach. DB12 S taktiež využíva špičkové adaptívne tlmiče Bilstein DTX, ktoré boli špeciálne naladené pre túto verziu. Namiesto mäkkej a komfortnej jazdy, typickej pre luxusné GT, je naladenie tvrdšie, zamerané na minimalizáciu náklonov karosérie a maximalizáciu gripu na okruhu. Tieto zmeny menia DB12 S na oveľa športovejší a temperamentnejší automobil.

Modernizovaný motor s výkonom 700 koní, štandardné karbón-keramické brzdy a prepracovaný podvozok s 50 % rýchlejším radením menia charakter modelu Aston Martin DB12 S na nekompromisný superšport.

Karbón-keramické brzdy

Jedným z najdôležitejších signálov, ktoré potvrdzujú okruhové ambície modelu DB12 S, je jeho štandardná výbava. Na rozdiel od základného modelu Aston Martin DB12, je DB12 S štandardne vybavený karbónovo-keramickými brzdami. Toto nie je len otázka zvýšenej odolnosti proti fadingu pri opakovanom brzdení z vysokých rýchlostí. Inštaláciou karbón-keramických bŕzd sa dosiahla úspora 27 kg neodpruženej hmotnosti. Táto zmena má obrovský vplyv na dynamiku a správanie vozidla v zákrutách. Nižšia neodpružená hmotnosť znamená lepšiu odozvu podvozka, presnejšie riadenie a lepšiu kontrolu pneumatík nad povrchom.

DB12 S je tak nielen výkonnejší, ale aj citeľne agilnejší a precíznejší. Nový Aston Martin DB12 S je dostupný vo verzii kupé aj kabriolet, pričom obe verzie dostali špecifickú karosériu a aerodynamické prvky, ktoré dodávajú extra športový charakter a zároveň zlepšujú aerodynamiku a účinnosť chladenia pre V8-čku. Tieto detaily zabezpečujú, že DB12 S je ľahko rozpoznateľný a zároveň plne funkčný pri svojej novej, vyššej rýchlosti. Pre Aston Martin je DB12 S viac než len facelift. Je to demonštrácia technického umu, vďaka ktorému sa britská značka pevne zaraďuje do exkluzívneho klubu výrobcov schopných produkovať ultimátne super-GT.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!