TEST Aston Martin Vantage: Vymenili šampanské za whisky a dopadlo to výborne

Prvýkrát som sedel za volantom Aston Martin Vantage a chcem vám porozprávať, aké to bolo. A mám hneď prvý problém – vyhnúť sa klišé a nespomenúť agenta 007, ako to robia asi všetci.

Vydané  Text: 

Obávam sa, že zlyhám hneď na začiatku, ale použijem Jamesa Bonda trochu inak, a to cez hercov, ktorí tohto slávneho agenta britských tajných služieb znázorňovali. Totiž – Aston Martin bola ešte donedávna značka, ktorú perfektne vystihovali herci ako Sean Connery, Timothy Dalton, alebo Pierce Brosnan. Ich stvárnenie Bonda bolo dokonalé v britskom šarme, ostrovtipe a romantických scénach. A aj keď sa agentovi 007 vždy nakoniec podarilo zachrániť svet, akčné scény neboli nikdy doménou týchto hercov. Ale nový Aston Martin Vantage? To je jednoznačne Daniel Craig.

TEST Aston Martin Vantage: Vymenili šampanské za whisky a dopadlo to výborne

Nová éra

Už predchádzajúci model Aston Martin Vantage bol technologický skok v porovnaní s modelom V8 Vantage. Mnohí však nevedeli celkom prijať jeho dizajn s úzkymi svetlometmi, navyše pod kapotou sa miesto 4,7-litrového atmosférického motora V8 ocitol dvakrát preplňovaný štvorliter z dielne AMG. Auto si od mnohých odnieslo nezaslúženú kritiku, že je to iba slabší odvar Mercedesu AMG GT, čo ešte znásobil fakt, že Vantage sa na pretekoch F1 striedal s Mercedesom AMG GT ako safety car a jazdci sa neraz ozývali, že Aston je príliš pomalý. Viac nebolo treba.

TEST Aston Martin Vantage: Vymenili šampanské za whisky a dopadlo to výborne

Inžinieri poriadne zapracovali a priniesli vylepšenú verziu. Po všetkých stránkach. Kompletne prepracovaný dizajn prednej časti reflektoval aj vyššie potreby chladenia. Počet chladičov sa strojnásobil a kapacita chladenia stúpla o polovicu. V Aston Martine sa poriadne pohrali aj s motorom a jednotku, pôvodne od AMG, vylepšili vlastnými twin-scroll turbodúchadlami, upraveným spaľovacím priestorom, piestami, vlastnými vačkovými hriadeľmi a softvérom, takže výsledná hodnota skočila z 375 kW (510 k) na závratných 489 kW (665 k) a 800 Nm. To je najväčší skok, aký kedy tento model zažil. A práve vďaka prepracovanému chladeniu sa môžete na tento výkon spoľahnúť dlhodobo. Mimochodom, motor je skladaný ručne. K novej pohonnej jednotke patrí upravený podvozok s adaptívnymi tlmičmi Bilstein DTX, tuhšie šasi, vylepšené karbón-keramické brzdy a mnoho ďalších drobných vylepšení. Pointa? Tento gentleman dostal kus chuligánskeho charakteru.

TEST Aston Martin Vantage: Vymenili šampanské za whisky a dopadlo to výborne

Estetický skvost

Vnútri sa Aston Martin Vantage pýši vlastným infotainment systémom. Musím vskutku pochváliť jeho jednoduchosť – nezaťažuje vás priveľa nastaveniami a bombastickou grafikou. Avšak aspoň jazdných informácií by som ocenil viac. Na hlavnej obrazovke môžete sledovať výkon, napätie akumulátora a teplotu prevodovky, ale pár dodatočných údajov by som ocenil aj na hlavnom digitálnom displeji, ktorý by na takomto hypermodernom aute za veľa peňazí mohol mať plynulejšie animácie. Interiér má pekný, voľba materiálov je skvelá a na to, že je auto ručne skladané, aj spracovanie je celkom dobré. Ale napriek tomu, že voči interiéru nemôžem povedať krivé slovo, je doslova nudný v porovnaní so sexi karosériou, ktorá ho obaľuje.

TEST Aston Martin Vantage: Vymenili šampanské za whisky a dopadlo to výborne

Ó môj bože – to auto je také nádherné! Dlhánska kapota s funkčnými výduchmi, ostré prelisy na bokoch, ktoré umožňujú aj poludňajšiemu slnku vykresliť dramatické tiene a lascívne zdvihnutý kačací chvost, pod ktorým je armáda aerodynamických prvkov karbónového difúzora a štvorica riadnych výfukov. Na dĺžku je Vantage kompaktný – meria necelých 4,5 metra, ale šírku dáva najavo cez sexi boky tak výrazne, že vás údaj presahujúci dva metre nemôže prekvapiť. A budete sa na ne pozerať často cez nádherne spracované karbónové spätné zrkadlá. Už len tie by si zaslúžili umiestnenie v nejakom múzeu moderného umenia. A tá farba: Cosmos Orange robí z tohto modelu hotový supercar. Zvoľte menej výrazný odtieň a s Vantage veľmi elegantne zapadnete do davu. Teda – až kým trochu nepridáte plyn. Vtedy sa všetky oči a uši obrátia vaším smerom.

TEST Aston Martin Vantage: Vymenili šampanské za whisky a dopadlo to výborne

Nával na zmysly

Už len naštartovanie osemvalca je totiž riadne hromživé. Nástojčivé vyšteknutie sa ustáli na zvýšenom voľnobehu, pri ktorom cez výfuk počujete odpaľovať každý jeden valec. Vaše srdce sa cez vibrácie v hrudníku pokúša synchronizovať s taktom motora. Zodpovednosť a zároveň zvedavosť sú niekedy konfliktné emócie, no je čas skúmať. Prvé metre znamenajú stres z výhľadu cez maličký kokpit, ale ten sa veľmi rýchlo pominie. Vantage je totiž veľmi príjemný na šoférovanie. O chvíľu presne viem, kde mám kolesá a vďaka skvostnému riadeniu, ktoré je uchytené kompletne napevno, mám detailné informácie o tom, čo robí predná náprava.

TEST Aston Martin Vantage: Vymenili šampanské za whisky a dopadlo to výborne

Na zadnej zas sedím, takže tú pekne cítim v zadku. Pri normálnej jazde je motor pokojný. Krásne buble, ale nesnaží sa vás vystrašiť. Vnímam každú omrvinku informácií, ako sa len dá: podvozok sa zdá byť prekvapivo poddajný, ale z auta zároveň ide presnosť. Ak mám Vantage porovnať s novým AMG GT, tak Aston Martin je oveľa komfortnejší. Jeho prevodovka nie je taká ostrá – miesto 9-stupňovej totiž používa 8-stupňový automat ZF uložený v štýle transaxle – čiže vzadu. To znamená rozloženie hmotnosti presne 50 na 50, pričom vyše 70 percent z nej sa nachádza medzi nápravami. Je cítiť, že auto netrpí hojdaním na nerovnostiach, ale pracuje ako jeden celok. A tu už prichádzam na lepšie cesty, kde lepšie preverím, čo toto auto dokáže.

TEST Aston Martin Vantage: Vymenili šampanské za whisky a dopadlo to výborne

Šoférska nirvána

Aj pri pokojnej jazde ma neustále prekvapovalo, ako komunikatívny je nový Vantage. Na rozdiel od mnohých iných rýchlych áut, ktoré pod limitom priľnavosti pôsobia úplne tupo, Vantage sa s vami rozpráva cez volant aj pri trochu svižnejšej jazde. Cítite, že šoférujete niečo organické, niečo, čo vám žije pod rukami. Nie videohru. Stále ma fascinuje komfort podvozka. Pritlačím a zistím, že športový režim tlmičov tu nie je len tak pre nič za nič. Ozaj sa hodí. Neuberá z komfortu, ale zvyšuje oporu karosérie. Prvýkrát zatlačím pedál až na podlahu.

TEST Aston Martin Vantage: Vymenili šampanské za whisky a dopadlo to výborne

Turbá sa nafúknu a auto vystrelí vpred s takou razanciou, až sa mi odkrví tvár. Prevodovka pritom vydáva kvílivý zvuk podobný kompresoru. Radiť môžem až pri 7 500 otáčkach, čo je na turbomotor nezvyčajne vysoko. Reakcie na pádielka sú rýchle, prevodovka však radí bez výraznejších kopancov. Nič to. Pokračujeme ďalej. Riadenie sa pod ťarchou géčok krásne naváži a auto začína so zvyšujúcim sa sebavedomím vodiča čoraz viac rotovať okolo vlastnej osi. Grip pneumatík Michelin Pilot Sport 5S AM je neuveriteľný. Odchádza síce bez upozornenia, ale aspoň progresívne.

Limity sa dajú skúmať bezpečne vďaka špičkovej 10-stupňovej trakčnej kontrole. Aj tak ma prekvapuje, že 665 koní a 800 Nm dokážu zadné gumy na rovine na dobrom asfalte preniesť bez preklzu. Šírka 325 mm tu nie je len pre efekt. V zákrute však zadok vybavený aktívnym diferenciálom a systémom vektorovania krútiaceho momentu postupne vybáča zo stopy, čo vďaka spomínanému komunikatívnemu riadeniu bez problémov chytíte presnou kontrou. Ak chcete jazdiť pekelne rýchlo, pokojne stačí voziť sa na vlne krútiaku a radiť aj pri 3 500 otáčkach a nič vám nebude stíhať. A teraz si predstavte, že máte k dispozícii ešte ďalších 3 000 otáčok. Z výfuku idú pri plnej paľbe pekelné zvuky. Občasné odprsknutie, alebo zabublanie je za odmenu.

Upokojenie

Som plný dojmov. Čakal som všeličo, ale takto delikátne šoférske auto s podtónom chuligána ma prekvapilo. Vedel som, že Aston bude rýchly, ale čakal som nejakú nedokonalosť. Buď v oblasti komfortu, alebo spätnej väzby, alebo vyladenia jazdných vlastností. Vedel som, že to nebude zlé. Ale netušil som, že to bude až také dobré a zároveň charakterné. Cestou späť rozmýšľam nad tým, ako žiadna z funkcií Astonu nie je len pre parádu. Aj najtvrdší režim podvozka mal v istých momentoch zmysel – nebol nepoužiteľný. Auto som si vedel rýchlo nastaviť do režimu, ktorý som preferoval a krátko po štarte som sa už mohol sústrediť len na šoférovanie. Samotný proces jazdy nebol nikdy únavný. Ani hlukom, ani ergonomickými nedokonalosťami, či zlým komfortom podvozka. Vedel by som vo Vantage stráviť celý deň. A aj ten ďalší. A ďalší.

Zhrnutie

Aston Martin Vantage je fascinujúce šoférske náradie. Je to auto, ktoré výnimočnosťou ďaleko prevyšuje bežné prémiové autá a neopozeranosťou tromfne aj ikony ako Ferrari, či Lamborghini. Nenúti vám svoj charakter, ale prepadnete mu veľmi ľahko. Skvelé a technicky mimoriadne dobre zvládnuté auto.

Prvá jazda: Audi A6 e-tron ohúri aj na okruhu, skrýva sa v ňom totiž športovec





Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.