Dlhodobý test
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet MHEV AllGrip: Na každú cestu
Foto: Samuel Mida a Martin Šebesta
Takmer tri tisícky najazdených kilometrov už vytvoria dostatočný obraz o tom, čo môžete od auta očakávať. Napriek tomu, že naša Vitara slúži najmä na približovanie z jedného zo satelitov v okolí Bratislavy do redakcie v jej centre, dostala priestor aj na to, aby ukázala svoje všestranné schopnosti. Napríklad počas dovolenkových ciest, keď absolvovala dlhý diaľničný presun do Talianska. Počas neho si okrem diaľnic poradila aj s nástrahami počasia vrátane lejaku. Akurát testovací zápisník rozšírila poznámka o nie úplne najpohodlnejších sedadlách, ktoré nemusia vyhovovať úplne každému a 8-hodinovú cestu si chrbty pamätali dlhšie, ako by chceli. Na druhej strane, v tom istom zápisníku svieti záznam o priemernej spotrebe 6,5 l/100 km. A ten pribudol, aj s radostným smajlíkom, práve po talianskom diaľničnom dobrodružstve. Takže sa ukazuje, že prepĺňaný benzínový motor dokáže vyťažiť zo spolupráce s elektromotorom a malou batériou, ktorá poháňa elektromotor zabudovaný v automatickej prevodovke s výkonom 12,5 kW (17 k) krútiacim momentom 50 Nm, maximum, aby spotreboval minimum paliva.
Gymnastická obratnosť
Veľkosť vozidla a jeho rozmery už na prvý pohľad napovedajú, že Vitara nemá problém s obratnosťou. Potvrdzuje to nielen polomer otáčania 10,4 m, ale aj naše živé skúsenosti. Opäť pohľad do testovacieho zápisníka – parkuje a manévruje sa s ním vynikajúco. Radosť ísť s autom do podzemnej garáže! Ani na plnom parkovisku netreba dlho hľadať voľné miesto. A ak sa aj parkuje natesno, vďaka kompaktným rozmerom sa z auta pohodlne vystupuje. Samé chvály.
Lenže ako sa Vitara vyrovnáva s terénom? Už od pohľadu je to auto, s ktorým chcete ísť minimálne na dostupné lesné a štrkové cesty, zobrať ho na prašné cesty k rybníku, prípadne tam, kde to vonia divočinou a dobrodružstvom.
Na tieto prípady sa Vitara pripravila systémom AllGrip s pohonom predných kolies s elektronickou medzinápravovou spojkou. Takže v prípade potreby a pri preklze predných kolies pošle časť výkonu na zadné kolesá. Pritom je na vás, koľko výkonu dozadu pôjde. Režim Sport ho dozadu pošle trochu, aby auto dynamickejšie prechádzalo zákrutami. Snow vám dodá viac istoty na zradných povrchoch ako sneh, blato a piesok. A ešte tu máte aj tlačidlo Lock. To uzavrie medzinápravový diferenciál, rozloží výkon rovnomerne medzi predné a zadné kolesá a dostanete vás aj z náročnejších situácií. A to máte v rezerve možnosť vypnúť stabilizačný systém. Vtedy sa z Vitary stáva takmer malý a nezastaviteľný tank. Napriek tomu, že jej svetlá výška relatívne skromných 175 mm ju nepredurčuje na extrémne terénne dobrodružstvá, stále si môže pomôcť nízkou hmotnosťou iba čosi viac ako 1,3 tony. A tým sa nevie pochváliť veľa áut s pohonom všetkých kolies.
Otvorená zábave
Všetky schopnosti, ktoré sme spomínali v prípade Suzuki Vitara v súvislosti so schopnosťami v teréne, využijete aj pri hľadaní spôsobov, ako sa s ňou zabavíte. Ale aby sme nezabudli jednu podstatnú vec. Uzatvorenie medzinápravového diferenciálu funguje iba do rýchlosti 60 km/h. Od tejto rýchlosti sa diferenciál rozopne, presunie viac výkonu na predné kolesá a riadiaca elektronika automaticky aktivuje režim Snow. Očakáva totiž, že z najhoršieho zapadnutia ste vonku, vozidlo získalo dostatočnú hybnosť a ďalej sa dostanete aj s nižším výkonom na zadných kolesách.
A tak späť k zábave. Zamknutý medzinápravový diferenciál a vypnutú stabilizáciu využijete aj na iné radosti ako terénne. Skúste s týmto nastavením zobrať Vitaru na štrk, sneh, alebo inak nespevnenú plochu. Kombinácia plynu, natočenia volantu a vyššie spomínaných nastavení spôsobí, že Suzuki si spomenie na svoje pretekárske skúsenosti a začne jazdiť bokom. Na takého malé auto s motorom, ktorý neskrýva stovky zdivených koní, ide o príjemné zistenie, s ktorým si môžete spríjemniť zasnežené dni.
Zhrnutie
V tomto segmente nenájdete veľa áut s pohonom všetkých kolies. Takých, ktoré ho vylepšujú aj o medzinápravovú uzávierku, ešte menej. A tak sa Vitara dostáva do hľadáčika ľudí, ktorí vedia, že okrem ciest budú jazdiť aj po necestách a pod kolesami sa vystriedajú aj iné povrchy ako asfalt. Schopná štvorkolka za zaplatiteľné peniaze má pre nich svoju hodnotu. Tú Vitara naplní a s prehľadom pridá aj čosi navyše.