Slovenská premiéra
Slovenská premiéra nového Jeepu Compass: Väčší, technologicky vyspelejší a prvýkrát aj ako čistý elektromobil
Na slovenskej premiére novej generácie Jeepu Compass pre rok 2026 bolo jasné, že nejde len o facelift, ale o úplne nové vozidlo postavené na modernej platforme STLA Medium. Tento krok prináša revolúciu v dizajne, technológiách a predovšetkým v ponuke motorizácií, kde po prvýkrát figuruje aj čisto elektrický pohon. Zaujímavé sú aj slovenské ceny – úvodná First Edition má štartovať na sume 35 000 eur, no základná verzia, ktorá príde na jar 2026, bude dostupná už od 30 000 eur. Ceny však ešte nie sú oficiálne, no zástupcovia automobilky nám na prezentácii prezradili, že môžeme očakávať zhruba tieto sumy.
Väčší a modernejší
Nový Compass je na prvý pohľad stále nezameniteľný Jeep, no jeho dizajn je elegantnejší a aerodynamickejší. Zachováva si ikonickú masku chladiča so siedmimi otvormi a lichobežníkové oblúky kolies, ale pridáva modernejšie prvky inšpirované menším Avengerom.
Vďaka platforme STLA Medium narástol Compass do dĺžky o 150 mm na celkových 4 548 mm a rázvor sa predĺžil o výrazných 159 mm na 2 795 mm. To sa priaznivo odrazilo na vnútornom priestore. Cestujúci vzadu získali o 20 mm viac miesta na nohy a batožinový priestor narástol o 45 litrov na solídnych 550 litrov.
Technologický skok v interiéri
Kabína prešla kompletnou transformáciou a teraz jej dominuje digitálny kokpit. Pred vodičom sa nachádza 10-palcový digitálny prístrojový štít, ktorý dopĺňa masívny 16-palcový centrálny dotykový displej infotainmentu.
Väčšina funkcií sa ovláda dotykovo, no Jeep zachoval niekoľko kľúčových fyzických tlačidiel pre praktickosť, ako napríklad otočný volič jazdných režimov. Vozidlo podporuje bezdrôtové aktualizácie (OTA) a ponúka autonómne riadenie úrovne 2.
Rozmanitá ponuka motorizácií
Nový Compass prichádza na trh s tromi typmi elektrifikovaného pohonu, pričom každý z nich je zameraný na iný typ zákazníka.
-
e-Hybrid: Základom je 1,2-litrový trojvalcový turbomotor spojený s mild-hybridným 48V systémom. Táto verzia s pohonom predných kolies a prevodovkou e-DCT6 ponúka kombinovaný výkon 145 koní a krútiaci moment 230 Nm. Vďaka 1 kWh batérii dokáže vozidlo jazdiť na krátke vzdialenosti čisto na elektrinu pri nízkych rýchlostiach (e-Creeping) alebo parkovať (e-Parking).
-
e-Hybrid Plug-in: Verzia do zásuvky kombinuje 1,6-litrový turbomotor s elektromotorom a poháňa predné kolesá cez 7-stupňovú prevodovku e-DCT7. Systémový výkon dosahuje 195 koní a krútiaci moment 350 Nm. Batéria s kapacitou 19 kWh umožňuje čisto elektrický dojazd až 83 km. Nabitie pri výkone 7 kW trvá necelé tri hodiny.
-
Full-electric: Vrcholom ponuky je plne elektrická verzia, ktorá bude dostupná v troch variantoch :
-
FWD (74 kWh): Pohon predných kolies s výkonom 213 koní, krútiacim momentom 345 Nm a kombinovaným dojazdom 500 km (WLTP).
-
FWD (96 kWh): Silnejšia verzia s pohonom predných kolies, výkonom 231 koní, krútiacim momentom 345 Nm a dojazdom až 650 km (WLTP).
-
AWD (96 kWh): Jediná verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Dva elektromotory poskytujú systémový výkon 375 koní a kombinovaný krútiaci moment 577 Nm (345 + 232 Nm). Dojazd tejto verzie je 600 km (WLTP).
-
Všetky elektrické verzie podporujú rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 160 kW, vďaka čomu sa batéria nabije z 20% na 80% za približne 31 minút.
Schopnosti v teréne ostávajú
Hoci je pohon 4×4 dostupný už len pre najvýkonnejšiu elektrickú verziu, Jeep si dal záležať, aby Compass nestratil svoje terénne schopnosti. Elektrická štvorkolka má vďaka funkčným dizajnovým zmenám lepšie nájazdové uhly a vyššiu svetlú výšku, ktorá dosahuje až 210 mm (verzie s predným pohonom dosahujú 200 mm). Tento model sa môže pochváliť nájazdovým uhlom 27 stupňov a odjazdovým uhlom 31 stupňov. Aj verzie s pohonom predných kolies však disponujú jazdnými režimami Selec-Terrain a majú byť podľa značky „100% schopné“ v ľahšom teréne.
Ako už bolo spomenuté v úvode, prvé verzie „First Edition“ budú dostupné už začiatkom tohto roka a zvyšok ponuky bude nasledovať na jar 2026. First Edition príde v motorizáciách mild-hybrid alebo čisto elektrická verzia s menšou, 73 kWh batériou a dojazdom okolo 500 km.