Dlhodobý test / Škoda Superb Combi 1.5 TSI iV

Dlhodobý test Škoda Superb Combi: nizkonákladová jazda

Mať Superb a neprevetrať ho na dlhších cestách? To by bol hriech. A tak sme využili jeho prítomnosť a absolvovali s ním prvé dovolenkové výlety, aj dlhšie služobné cesty. Zámery boli jasné, výsledky otvárajú nové obzory.

Vydané  Text: 

Zbytočná investícia navyše. Hodí sa iba do mesta. Na dlhých trasách bude extra hmotnosť iba zbytočne zvyšovať spotrebu. Po vybití batérií nemá zmysel. Aj s takýmito predsudkami sa stretávame, keď sledujeme, ako ľud reaguje na plug-in hybrid. Na to, aby sme vedeli dôkladne zhodnotiť jeho prínos, zobrali sme ho na dlhé cesty. Nech ukáže, čo dokáže.

Do dobrého počasia

Jazdenie po západnej Európe sa spája s veľmi dôsledným vymáhaním dodržiavania rýchlosti. Chráň vás Mária Terézia, Wolfgang Amadeus Mozart, Niki Lauda, aj všetci ostatní velikáni rakúskej histórie, ak ju prekročíte. Radarov je na diaľniciach, okreskách, aj v obciach viac ako predajcov lístkov na kultúrne predstavenia v mozartovských kostýmoch v okolí viedenskej opery. Frajersky prekročiť rýchlosť zobrazenú na elektronických návestidlách s ekologickou skratkou IG-L znamená, že vám príde domov selfíčko, ktoré si na svoje sociálne siete nedáte. Nielen pre nevysokú kvalitu kompozície, ale aj pre vysokú cenu, ktorú si za jeho zhotovenie rakúska polícia pýta.

A tak nás zaujímalo, ako sa vyznamená čítanie a preberanie rýchlostných obmedzení do radarového tempomatu. Za dobrých podmienok funguje ukážkovo. Keď kamera dobre vidí na značku, prípadne navigácia vie, že sa blíži zmena rýchlosti, upozorní vás a rýchlosť prispôsobí. Treba používať zabudovanú navigáciu, aby komunikovala s ostatnými systémami auta. Keď je značiek na jednom úseku viac, začína sa problém. Cestu peklom znamenajú dodatkové značky. Rýchlosť 80 km/h za dažďa, prípadne pre kamióny v noci. Pre systém ťažká úloha. Niekedy rýchlosť prečíta a zo 130 km/h zabrzdí. Niekedy nie. Ospravedlňujeme sa kamionistom, ktorým sme spôsobili nočné mory. To isté znížená rýchlosť na odbočke na odpočívadlo. Aj tú systém evidoval. Rakúsko zaviedlo v obciach rýchlosť zníženú na 30 km/h. Platí všade okrem hlavných ťahov. Informujú o tom na vstupoch do obcí. Čo si myslíte, ako zareagovalo čítanie značiek? Ospravedlnenie smeruje vodičovi dodávky.

Podobne funguje udržiavanie v jazdnom pruhu. Na bežných cestách v poriadku. Síce volant si takmer stále robí mikrokorekcie, ktoré by ste ako vodič neriešili, no nevznikajú z toho divné pohyby predných kolies. Len viete, že volant žije. Väčšinou s ním netreba zápasiť. Stačí však úsek so stavebnými úpravami. Systém si nevie vybrať. Platí pôvodná biela čiara, alebo dočasná oranžová? Odporúčame chytiť volant pevne do rúk, aby ste ako skúsený kapitán previedli auto úsekom.

Cez navigáciu nahlásite komplikácie na ceste, dozviete sa o špecifikách predpisov v jednotlivých krajinách a kúpite si diaľničnú známku od oficiálneho distribútora. Chrbát vám kryje armáda elektronických strážcov

Pozor na anjelov strážnych

Znamená to, že tieto systémy si nemáte priplácať, prípadne ich nepoužívať? To ani zďaleka. Na nečakanú zmenu rýchlosti zareagujete ľahko dostupnou páčkou pod volantom a nastavíte ju podľa potreby. Volant stačí pevnejšie, nie kŕčovito, chytiť a tiež máte po probléme. Volant aj tak nemá rád, ak ho držíte zľahka. Myslí si, že ste zložili ruky, alebo sa niečo s vami deje. Za auto stále zodpovedáte vy ako vodič. Anjeli strážni v podobe asistenčných systémov z vás snímajú mnoho ťarchy, aby sa únava dostavila čo najneskôr. No musíte byť v strehu. I tak je na cestách s nimi bezpečnejšie ako bez nich.

Superb ako taký sa na dlhých cestách osvedčil ako veľmi dobrý spoločník. Z miery ho nevyviedol ani hustý dážď, keď z času na čas pustil aj zadný stierač. Aby ste videli, čo sa deje za vami. V priebehu 40 hodín sme s ním zažili viac ako 20-stupňový teplotný skok a ani raz nám nedovolil pociťovať teplotný diskomfort. Zvuk a teplo izolujúce okná, výkonná klimatizácia, odvetrávanie sedadiel. Na palube má toho veľa, aby ste sa cítili príjemne. Aj predné sedadlá s účinnou masážou.

Nádherne nízku spotrebu dosiahnete pri dôslednom nabíjaní aj keď sa vyberiete na diaľnicu. Bez nabíjania to bude stále okolo akceptovateľných 5 l/100 km, čo výrazne konkuruje naftovým motorom

Za pár kvapiek

A ako to bolo s tou spotrebou? Opäť sa opakujeme, no musíme. O čo dôslednejšie budete nabíjať, o to menej benzínu spotrebujete. S nabitou batériou z Bratislavy do kopcov Dolomitov? Za približne 4 l/100 km. Bez nabíjania cestou a v rámci rýchlostných limitov. Spiatočná cesta? Opäť s plnou batériou a tentoraz s dobitím cestou – 2,8 l/100 km, 6,3 kWh/100 km. S tým zabudnete aj na naftové motory. Už si len rozumne vybrať cenu za nabíjanie v zmluve. Tu sa dostávame k otázke profilu cesty. Štart v Dolomitoch sa nachádzal v nadmorskej výške 1 520 m. n. m. a za prvých 100 km sme mali spotrebu 0,6 l/100 km. Bratislava leží vo výške 140 m. n. m. Rakúske diaľnice vás nútia neustále spomaľovať a niektoré tiahle klesania idete rýchlosťou 100 km/h. Častá rekuperácia nabíja batériu a tá potom pomáha spaľovaciemu motoru. Nová technika plug-in hybridu vás dostane čisto elektricky do vzdialenosti viac ako 100 km a keď si vyberiete prestávku na ceste pri rýchlej nabíjačke, dostanete z každej kvapky paliva veľa dojazdu. Zvlášť, ak autu dovolíte, aby si toky energie regulovalo samé a cez zabudovanú navigáciu mu poviete, kam idete. Potom už len sledujete, ako málo benzínu mu stačí.

Pohodlné pracovné miesto s množstvom príjemných vychytávok nájdete na zadných sedadlách, Superb uspel aj v odbornej ankete ako ideálne miesto na prácu mimo kancelárie. Pod podlahu kufra umiestnite aj zopár drobností

Kancelária, či obývačka?

Auto ako pojazdná obývačka, prípadne kancelária už nie je nič nezvyčajné. No slovenské zastúpenie Škody prihlásilo Superb do prestížnej ankety Office roka v kategórii Out of Office. Čiže miesto, kde pracujete mimo kancelárie. A úspešne. Nielen, že svoju kategóriu vyhral, no samotnú myšlienku ocenila 3. miestom aj rešpektovaná odborná anketa Prokop.

Zhrnutie

Nech už budete využívať Superb na súkromné, alebo pracovné aktivity, získate v ňom veľmi schopného parťáka. Ako uvádzame v tabuľke, okrem nízkej spotreby sa mu poteší aj ekonomické oddelenie. A v neposlednom rade aj človek, ktorý v ňom bude jazdiť. Ťažko totiž vymyslíte úlohu z bežného života, ktorú by Škoda Superb nezvládla.

Z testovacieho zápisníka

Tento kvartál som sa pozrela na zúbky Superbu v plug-in hybridnej verzii. A poznáte tento: Aký je rozdiel medzi ženou a autom? Na aute možno obdivovať viac parametrov. Mala som na to tri mesiace a tu je môj obdiv. Superb už na prvý pohľad pôsobí dramaticky a svoju dramatickosť potvrdzuje aj v jazde. Len čo si sadnete, sedadlo sa prispôsobí a prisunie vás k volantu, ktorý môžete hladiť ako domáceho maznáčika, alebo naopak, pri vystupovaní sa odsunie a urobí vám viac miesta. Táto funkcia sa mi páči. Sedadlá sú navyše maxi pohodlné, takže sa vám nemôže stať, že v ostrej zákrute odletíte na miesto spolujazdca. Sympatické je aj elektrické ovládanie sedadiel. Oceňujem ľahkosť a reakcie riadenia. Chválim aj zadnú kameru, ktorá prenáša čistý obraz, a tak je parkovanie hračka.

Svoju dominanciu dokazuje Superb aj príjemným zvukom, ktorý sa ozve po silnejšom zošliapnutí pedálu. Nie je to síce zvuk športiaka, ale na denné bláznenie je tak akurát príjemný. Keďže ide o kombi, do kufra s objemom 510 litrov schováte veľký nákup z Kauflandu, kde práve majú 50 % zľavy. Podvozok je nadmieru pohodlný, dočkala som sa komfortnej a agilnej jazdy.

Na záver som si nechala spotrebu. Tu dávam klobúk dolu a klaniam sa vééééľmi hlboko. Pri dennom dochádzaní do a z práce domov, čo je zhruba 40 km, som tankovala len dvakrát za mesiac. A to sme  cez víkendy chodili aj na kratšie (do 100 km) výlety. Spotreba je skutočne fantastická.

Superb na mňa pôsobil ako zážitkové auto, ktoré uspokojí túžbu po jazdení, ale aj klasické praktické potreby ako nákupy, rodinné výlety a pracovné cesty. Auto, ktoré môže každého vodiča skvelo reprezentovať. Jedným slovom, toto auto mi môže hovoriť moja pani.

– Dagmar Neuwirthová, výkonná riaditeľka vydavateľstva.

 

Oplatí sa plug-in hybrid?

Od začiatku roka platí zníženie zdanenia nepeňažného príjmu pri používaní elektromobilov (BEV) a plug-in hybridov (PHEV) na súkromné účely. Pokým doteraz platila sadzba 1 % z cenníkovej ceny vozidla, od januára sa znížila na 0,5 %. To prináša úspory pre zamestnancov, aj zamestnávateľov. V tabuľke uvádzame rozdiel čistých príjmov medzi autom so spaľovacím motorom (ICE) a elektrifikovaným vozidlom (xEV). Ide o hrubý prepočet rozdielu čistých miezd na základe celkovej cenníkovej ceny nášho dlhodobo testovaného vozidla 58 682 €. Z pohľadu zamestnávateľa by bola úspora približne dvojnásobná. Vzhľadom na progresívne zdaňovanie miezd sme uviedli tri úrovne hrubých miezd.

 

 

 





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.