TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Veľké, tiché a praktické SUV s hybridným srdcom – Mazda CX-80 PHEV si kladie za cieľ zaujať nielen dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami a komfortom pre sedem cestujúcich.

Vydané  Text: 

Mazda si zrejme povedala, že už má dosť toho, ako sa sedemmiestne SUV delia len medzi „nemeckú trojku“. A tak priniesla model CX-80 – najväčšie a najambicióznejšie auto vo svojej histórii. Áno, ide o novú vlajkovú loď značky, ale na rozdiel od iných „vlajkových lodí“ si na seba vie aj prakticky zarobiť. Je totiž veľká, priestranná a v PHEV verzii aj celkom racionálna.

Mazda CX-80 sa nesnaží ohúriť okázalosťou, ale skôr tichou sebadôverou. Ponúka sa buď s poctivým šesťvalcovým dieselom pre tých, ktorí milujú klasiku, alebo – ako v mojom prípade – s plug-in hybridom, ktorý má byť kompromisom medzi ekológiou, dynamikou a spotrebou. A hoci kompromis málokedy vyznieva lákavo, tu funguje prekvapivo dobre.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Na prvý pohľad známa, ale…

Mazda po dizajnovej stránke ostala verná svojmu elegantnému minimalizmu a model CX-80 je tak vlastne len natiahnutá CX-60 (veľmi laicky povedané). Na fotkách možno rozdiel nevidno, ale v reáli tých 25 centimetrov navyše robí veľa kúziel. Auto pôsobí natiahnutejšie, dospelejšie a zadná línia s D-stĺpikom už jasne prezrádza, že sa tu vo vnútri ukrýva niečo navyše.

Z prednej časti opäť dominuje mohutná maska chladiča, prepojená so svetlometmi, ktoré majú typické „slzičkové“ denné svetlá. Je to výraz tváre, ktorý je dôverne známy každému, kto Mazdu sleduje posledné roky. Vzadu sa dizajn drží v podobne zdržanlivom duchu – decentný spojler, horizontálne zadné svetlá a výfuk vkusne ukrytý za plastovým difúzorom. Nič prehnané, no pôsobí to veľmi uhladene.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Rozmerná v tom najlepšom zmysle

Mazda CX-80 je veľká. A teraz nemyslím „áno, je to SUV“ veľká, ale skutočne rešpekt vzbudzujúca. Takmer päť metrov na dĺžku, viac než tri metre rázvoru… to už je na pomery Mazdy naozaj niečo výnimočné. V praxi to znamená viac priestoru pre posádku aj batožinu – a najmä možnosť mať tretí rad sedadiel. Nie ako núdzovku, ale reálne použiteľnú časť výbavy.

A áno, auto vyzerá dobre aj na 20-palcových diskoch, ktoré v správnom dizajne dokážu karosérii dodať ten správny vizuálny „šmrnc“. Ale pokojne si to predstavte aj ako rodinný koráb s bicyklami na streche a kočíkom v kufri – CX-80 si s tým poradí, a pritom stále vyzerá dôstojne.

Luxus nie je len o lesku

Interiér Mazdy CX-80 je presne taký, aký by ste od takmer päťmetrového SUV očakávali – veľkorysý, dôsledne spracovaný a premyslený do posledného detailu. Neprekvapí výstrelkami, ale ani nesklame nedostatkom – je to jednoducho miesto, kde sa chcete usadiť, zapnúť bezpečnostný pás a nechať čas plynúť trochu pomalšie.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Centrálnu pozíciu zaberá 12,3-palcová obrazovka, ktorá síce pôsobí nenápadne, ale ponúka všetko potrebné – od navigácie cez Apple CarPlay až po klasický infotainment Mazda Connect. Priznávam, som z tých vodičov, čo si občas (viac než občas) zabudnú vyčistiť displej, takže ma potešilo, že sa ho vlastne väčšinou ani emusím dotýkať – otočný ovládač na stredovej konzole robí väčšinu práce za mňa.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Digitálny prístrojový panel má rovnakú uhlopriečku ako centrálny displej, no menej možností prispôsobenia. Niekomu môže chýbať „virtuálny kokpit“, ja som si však rýchlo zvykla. Zobrazuje to, čo potrebujem – rýchlosť, dojazd, režim pohonu – a nestrháva pozornosť. Nad všetkým sa vznáša veľký head-up displej, ktorý vás šikovne upozorní aj na to, že práve prekračujete rýchlosť.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Mazda sa snaží ukázať, že vie pracovať s materiálmi, ktoré pôsobia hodnotne na pohľad aj dotyk. Nappa koža (v závislosti od výbavy aj v svetlých odtieňoch) je mäkká a príjemná, drevené dekory z javoru dodávajú interiéru elegantný charakter a prešívanie palubnej dosky pripomína, že tu sa šilo poctivo, nie len tak na efekt. Niektoré časti sú z tvrdšieho plastu, no tie vás pri bežnom používaní nevyrušia – na dotyk sa dostanete k nim až keď cielene hľadáte, kde by mohla byť chyba.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Sedem miest, tri možnosti

Mazda CX-80 má veľké ambície – chce byť autom pre rodinu, ktorá potrebuje viac ako päť sedadiel, ale odmieta sa vzdať pohodlia. Preto ponúka hneď tri rôzne konfigurácie druhého radu. Ja som si vyskúšala tú prvú s lavicou a dvoma samostatnými sedadlami – ideálne pre dve deti. 

Konfigurácie:

  • 7 miest: lavica v druhom rade + dve zadné sedadlá

  • 6 miest: dve samostatné sedadlá s prechodom + dve zadné sedadlá

  • 6 miest: dve samostatné sedadlá s konzolou + dve zadné sedadlá

Druhý rad ponúka pohodlie na úrovni biznis triedy – dostatok priestoru na nohy aj možnosť posúvania. Tretí rad je skôr pre deti alebo na kratšie presuny – ale nesedí sa tam v skrčenom jogínskom sede ako v niektorých iných SUV. Prístup k nemu je vďaka vyšším zadným dverám relatívne jednoduchý a Mazda si dala záležať na tom, aby ste sa pri nastupovaní nemuseli meniť na akrobata.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Mazda nešetrila ani v kufri. V základnej konfigurácii, teda so všetkými siedmimi sedadlami v pohotovosti, je k dispozícii 258 litrov – nie je to síce šampión triedy, ale prakticky využiteľný priestor to určite je. Ak tretí rad sklopíte, objem narastie na 566 až 687 litrov, v závislosti od polohy druhého radu. A ak idete s autom sťahovať malý byt, so sklopenými oboma radmi narastie priestor na 1 221 litrov – alebo dokonca na takmer dve tisícky litrov, ak si nerobíte ťažkú hlavu s nakladaním až po strop.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Osobne ma potešilo, že pri manipulácii so sedadlami som nemusela študovať návod alebo sa fyzicky vyčerpať – všetko ide hladko a intuitívne, čo pri podobne veľkých SUV nebýva vždy pravidlom. Potiahneš a sedadlo ide dole.

PHEV ako tichý úlet?

CX-80 nevyhýba ani odvážnym riešeniam. Kým konkurencia stavia najmä na štvorvalcoch, Japonci vytiahli 3,3-litrový šesťvalec e-Skyactiv D. Ide o mild-hybrid s 48V systémom, ktorý má pritom všetko, čo by ste od poriadneho naftiaka čakali – kultivovaný prejav, dostatok krútiaceho momentu a príjemnú dynamiku. S výkonom 254 koní a osemstupňovým automatom pôsobí ako veľmi vyvážená voľba na dlhé trasy.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Ja som však mala v rukách niečo ostrejšie – plug-in hybrid s označením e-Skyactiv PHEV. Benzínový štvorvalec 2.5 Skyactiv-G spolupracuje s elektromotorom s výkonom 130 kW a celkový výkon 327 koní vás nenechá v štichu ani na nemeckej diaľnici. Na stovke je za 6,8 sekundy.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Batéria má kapacitu 17,8 kWh, čo v ideálnych podmienkach znamená dojazd 61 kilometrov. V praxi som sa dostala na približne 50 km – žiadny rekord, ale v tomto segmente úplne štandard. Zaujímavé je, že elektrická jazda je v meste príjemne tichá, a aj keď prechod medzi elektromotorom a spaľovákom nie je úplne hladký, nejde o nič, čo by kazilo celkový dojem.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Keď je batéria úplne nabitá, spotreba paliva je príjemne nízka, čo určite poteší každého, kto rád udržuje náklady pod kontrolou. Ak sa však batéria vybijete, počítajte s tým, že priemerná spotreba paliva stúpne na približne 8,1 litra na 100 km, hoci reálne to bude skôr okolo deviatich. Pri zmiešanej prevádzke sa mi podarilo dosiahnuť približne 6,5 litra na 100 km, čo je na auto tejto veľkosti celkom rozumné. Čerešničkou na torte je možnosť pripojiť auto k zásuvke a tiež režim „Nabíjanie“, ktorý umožňuje naprogramovať si požadovanú úroveň nabitia batérie a udržiavať ju počas jazdy – príjemná vychytávka pre tých, ktorí plánujú dlhšie trasy.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Pohľad na dynamiku jazdy Mazdy CX-80 môže prekvapiť. Napriek tomu, že má takmer päť metrov na dĺžku a váži takmer 2 200 kilogramov, auto pôsobí relatívne agilne a ovládanie je príjemne dynamické. Tento dojem podporuje aj pomerne úzky polomer otáčania 5,8 metra, čo je v mestskom prostredí viac než praktické. Prispieva k tomu aj systém Kinematic Posture Control (KPC), ktorý dokáže pomocou brzdenia vnútorného zadného kolesa obmedziť nakláňanie karosérie v zákrutách, čím zvyšuje stabilitu a pocit istoty.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Pohon všetkých kolies i-Activ AWD je v tomto segmente rozhodne plus, zvlášť ak plánujete jazdu v rôznych podmienkach. Mazda ponúka aj klasické jazdné režimy, medzi ktorými si môžete vybrať: Normal, Sport, Off-Road, Towing či EV režim na čisto elektrickú jazdu. Riadenie má príjemný „mazdovský“ charakter – nie je ani príliš tuhé, ani príliš ľahké, akurát na pohodlné a bezpečné ovládanie. Zavesenie kolies s dvojitými priečnymi ramenami vpredu a viacprvkovým systémom vzadu poskytuje slušný komfort aj pri náročnejších cestách.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?

Verdikt

Mazda CX-80 v plug-in hybridnej verzii nie je len o číslach a výkone. Je to veľké SUV, ktoré pôsobí dospelo, prakticky a zároveň trochu inak. A hoci možno neohúri prvým zatlačením na plyn, po pár dňoch spoločného jazdenia vás veľmi ľahko presvedčí, že vie byť spoločníkom do rodiny, práce aj na výlety – len si musíte vedieť, čo od nej chcete.

Odhlučnenie kabíny je na úrovni – hoci pri plnej akcelerácii o sebe motor predsa len dá vedieť. Na druhej strane, bežné presuny sú pokojné a CX-80 si drží dôstojnú fazónu aj pri vyšších rýchlostiach. Ak by som mala hľadať konkurenta, ktorý ju v tomto porazí, musela by som chvíľu premýšľať – no úplne bez konkurencie určite nie je.

TEST Mazda CX-30 Nagisa: Takto sa robí facelift po japonsky!