Víťazi prestížnej ankety Auto roka. Jedinečné modely, ktoré to nikdy nepretočili na predajný úspech

Víťazi ankety Auto roka si získali porotu, ale nie verejnosť. Príbehy skvelých inovácií, ktoré sa neujali na trhu.
Citroen

Titul Auto roka je jedným z najžiadanejších v automobilovom svete. Predstavuje uznanie technickej kvality, výskumu a dizajnu. V dlhej histórii súťaže Auto roka však nie všetci víťazi dokázali premeniť tento úspech na predaj.

Niektoré autá si získali porotu inovatívnym prístupom, ale nedokázali osloviť širokú verejnosť. V niektorých prípadoch trh ešte nebol pripravený. V iných bola problémom cena alebo technológia, ktorá bola na svoju dobu príliš pokročilá. Prízvukujem, všetky tieto autá sa predávali, a našli svojich skalných fanúšikov, niektoré stretávame aj dodnes na našich cestách. Ide skôr o to, že verejnosť neocenili ich potenciál tak, ako si novinári – členovia komisie, a v konečnom dôsledku aj výrobcovia predstavovali. 

História Auta roka nás učí, že víťazstvo nemusí nevyhnutne znamenať výborné predajné čísla . A to nie je vždy zlá vec, za komerčným prepadákom sa často skrýva odvážny projekt, ktorý predvídal skorú budúcnosť automobilového priemyslu.

Víťaz ankety Auto roka 1990 - Citroën XM Foto: Citroën

Víťaz ankety Auto roka 1990 – Citroën XM Foto: Citroën

Víťazi ankety Auto roka – Skvelí, ale smoliari

Jedným z najvýraznejších prípadov je NSU Ro 80 , víťaz z roku 1968. Vďaka svojmu rotačnému motoru Wankel bol technicky revolučný a bol jedným z prvých európskych automobilov, ktoré sa zameriavali na účinnosť a mechanickú plynulosť. Zložitosť motora a náklady na údržbu ho však čoskoro odsúdili na komerčný neúspech. Dnes je Ro 80 považovaný za ikonu inžinierstva a príklad toho, ako inovácia, ak nie je podporená vyspelou priemyselnou dobou, môže zostať nenaplneným snom.

Podobný osud postihol aj Simcu 1307 (Auto roka 1976), vozidlo chválené pre svoje pohodlie a dizajn, ale nedokázalo konkurovať nemeckej konkurencii. A Citroën XM (víťaz v roku 1990) si napriek atraktívnym líniám a hydropneumatickej technológii pruženia nedokázal získať publikum, ktoré sa už vtedy veľmi prudko orientovalo na nemecké sedany. Navyše, XM-ko bol liftback, čo v tej dobe v tejto triede áut nebolo vôbec bežné. 

V poslednej dobe mali modely ako Toyota Prius (2005) a Opel Ampera (2012) v Európe tiež obmedzený vplyv na verejnosť: boli príliš inovatívne, príliš drahé a príliš predbehli svoju dobu. Napriek tomu je ich technické dedičstvo zrejmé v každom modernom hybridnom a plug-in modeli.

Víťaz ankety Auto roka 2005 - Toyota Prius Foto: Toyota

Víťaz ankety Auto roka 2005 – Toyota Prius Foto: Toyota

Inovácia, ktorá sa z dlhodobého hľadiska vyplatila

Mnohé z takzvaných „trhových zlyhaní“ Auto roka v skutočnosti vydláždili cestu novým technológiám. Napríklad Prius navždy zmenil vnímanie hybridov, a táto povesť spoľahlivého partnera do života sa nalepila na automobilku Toyota až doteraz. Opel Ampera so svojou architektúrou predlžujúcou dojazd predvídala logiku moderných plug-in hybridov.

Dokonca aj modely ako Renault 16 a Lancia Delta – oba víťazné a spočiatku vítané so skepticizmom – demonštrujú, ako sa niektoré odvážne rozhodnutia pochopia až časom. Renault 16 , prvý skutočný hatchback strednej triedy, stanovil nový štandard pre karosárske štýly; Delta sa na druhej strane stala legendou vďaka úspechu v rally a vykúpila sa z nie práve hviezdneho začiatku predaja.

Auto roka odmeňuje víziu, nielen čísla. A história to potvrdzuje: tie najodvážnejšie nápady, aj keď sa nepredávajú, zanechávajú nezmazateľnú stopu vo vývoji automobilu.

Dnes, rovnako ako včera, je riziko súčasťou pokroku

V ére elektrifikácie sa hranica medzi úspechom a neúspechom ešte viac rozmazáva. Auto môže získať titul a zostať len špecializovaným trhom, ako sa to stalo s Jaguarom I-Pace , prvým elektromobilom, ktorý triumfoval v roku 2019. Ocenenia a predaje sa nie vždy zhodujú, ale hodnota projektu zostáva.

Každé podhodnotené Auto roka rozpráva iný príbeh: príbeh vízie, odvahy a výskumu. A hoci verejnosť nie vždy na prvý pohľad odmeňuje inovácie, história automobilového priemyslu ukazuje, že práve z týchto „zdanlivých porážok“ sa rodia revolúcie.

Jaguarom I-Pace vyhral v roku 2019. Foto: Jaguar

Jaguar I-Pace vyhral v roku 2019. Foto: Jaguar





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.