Ukrajina zavádza prísne politické rozhodnutie EÚ. Táto povinnosť tamojších motoristov tvrdo zaskočí
V rozhovore pre CTS to uviedol námestník ministra pre rozvoj obcí a územia Serhij Derkač . Podľa neho návrat technickej kontroly súvisí s postupom krajiny smerom k implementácii európskych noriem. Koniec koncov, v EÚ prechádzajú povinnou technickou kontrolou absolútne všetky vozidlá. Bez nej sa Ukrajina nebude môcť stať súčasťou európskeho dopravného priestoru.
V súčasnosti sa na Ukrajine technickej kontrole podrobujú iba nákladné vozidlá a autobusy. Po obnovení normy sa technická kontrola bude vzťahovať na osobné automobily a ostatné vozidlá. Okrem toho sa prepracuje mechanizmus technickej kontroly a zavedie sa cestná technická kontrola – špeciálne štátne orgány budú mať právo plne skontrolovať stav vozidla priamo na ceste.
Taktiež Ukrajina plánuje nahradiť certifikáciu ojazdených áut dovážaných zo zahraničia povinnou technickou kontrolou. Podľa Derkača je súčasný mechanizmus skorumpovaný a neúčinný. A v iných krajinách takáto prax neexistuje. Len opomenul akosi Slovensko, lebo ich kontrola certifikácie je blízka našej kontrole originality. To znamená, že pri dovoze auta na Ukrajinu sa neprejde certifikáciou, ale prvou povinnou technickou kontrolou. Úradník sa nevyjadril k možným podmienkam vrátenia technickej kontroly. Poznamenal len, že v súčasnosti prebieha koordinácia.

Ukrajina doteraz nemala povinné STK pre osobné autá. Autá tam jazdili bez tejto „západnej“ povinnosti
Ukrajina a priemerný vek vozidiel
Treba si uvedomiť, že ak Ukrajina chce vstúpiť do EÚ, a prijímať tak „západné normy“, pre jej obyvateľstvo to bude mať veľmi kruté dopady. Ak sa na to pozrieme len čisto z pohľadu motoristov, tak treba pracovať s jedným konkrétnym údajom. Tamojší priemerný vek vozidiel je 16,4 roka a množstvo z nich by na ceste už ani nebolo, keby sa mali riadiť normami EÚ.
Priemerný vek osobných automobilov na Ukrajine je 16,4 roka (k októbru 2025), hoci niektoré zdroje uvádzajú 15,5 roka. Tento ukazovateľ sa výrazne líši v závislosti od regiónu: najmladší vozový park je v Kyjeve (približne 11 rokov) a najstarší na juhu a východe, kde dosahuje viac ako 19 rokov.
Ukrajina – Priemerný vek automobilov podľa regiónu
Kyjev: približne 11 rokov
Západné regióny: (napr. Zakarpatsko, Ľvov) približne 14,7 roka
Juh a východ: viac ako 19 rokov (napr. Cherson — 19,3, Doneck — 19,2)
Nemusia mať STK ani u nás
Po vypuknutí vojny na Ukrajine dorazilo do EÚ mnoho ľudí, ktorí si so sebou priviezli aj vlastné automobily. Ukrajinské vozidlá prevádzkované v EÚ považujú za vozidlá v medzinárodnej prevádzke. To znamená, že ich vodiči nemajú povinnosť pristavovať vozidlo na pravidelné technické prehliadky na slovenskej STK.
To však na veci nič nemení, že zodpovednosť za technický stav vozidla ale stále zostáva na vodičovi. Vozidlo tak musí byť v riadnom technickom a prevádzkovom stave, aby neohrozovalo bezpečnosť cestnej premávky.
Bežné ukrajinské auto, ktoré je v prevádzke na Slovensku kratšie ako šesť mesiacov, nemusí podliehať slovenskej STK, ale musí spĺňať technické požiadavky a mať platné poistenie.
Ak je auto v prevádzke dlhšie – je to celkom ťažké dokázať, je nutné ho zaregistrovať na Slovensku a absolvovať technickú kontrolu.
Krátkodobá prevádzka (do 6 mesiacov) Vozidlo s ukrajinskými značkami môže jazdiť po Slovensku bez slovenskej registrácie a s platnou zelenou kartou. Malo by byť v riadnom technickom stave a spĺňať slovenské/európske požiadavky. Dlhodobá prevádzka (nad 6 mesiacov) Je nutná registrácia vozidla v Slovenskej republike. V rámci registrácie musí vozidlo prejsť technickou kontrolou na slovenskej STK. Po splnení všetkých požiadaviek je vozidlo prihlásené do evidencie a dostane slovenské ŠPZ.
Aj Poliaci chystajú zmeny
Tisíce áut spoza východnej hranice jazdia denne po poľských cestách napriek tomu, že nemajú platné technické kontroly. Týka sa to najmä áut z Ukrajiny a Bieloruska, ktoré zneužívajú medzeru v predpisoch.
Poľské ministerstvo už pracuje na príslušných zmenách predpisov. Hovorca ministerstva Jaśkowski oznámil, že návrh zákona bol predložený na medzirezortné a verejné konzultácie. Cieľom je podrobiť všetky vozidlá, ktoré sa dlhší čas pohybujú po poľských cestách – bez ohľadu na krajinu ich registrácie – povinným kontrolám technického stavu v Poľsku.
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.













