Zvláštne tabuľky ŠPZ sa objavili na cestách. Záhada s písmenom X sa týka aj Slovenska
Okrem klasických EČV existujú na Slovensku aj iné verzie. Zvláštne tabuľky ŠPZ používa napríklad armáda. Takzvané osobitné EČV zverejňuje ako vzory ministerstvo vnútra.
Pre naše domáce ozbrojené sily sú vyhradené čisto číselné kombinácie pozostávajúce zo siedmich číslic, ako ukazuje aj obrázok nižšie v článku. Zaujímavosťou je, že na Slovensku sa do júna 2009 vydávali aj tabuľky s písmenom X pre štátne organizácie. Toto písmeno dnes okrem toho v Európe používajú na svoju identifikáciu autá NATO, a to na základe nemeckých zákonov.
Vozidlá armády a NATO sú na nemeckých cestách ľahko rozpoznateľné. Evidenčné čísla takýchto áut totiž takisto nepoužívajú bežné skratky okresov, ale majú zvláštne tabuľky ŠPZ, a to konkrétne Y alebo X. Ide o špeciálne evidenčné čísla, ktoré majú svoju konkrétnu históriu aj jasne stanovené pravidlá. Ako vznikli a čím sa líšia od civilných značiek?
ŠPZ boli voľné, tak ich použili
Keď v roku 1955 vznikala moderná nemecká armáda, jej velenie potrebovalo jednoduché jednopísmenové označenie pre služobné vozidlá. Väčšina vhodných písmen však už bola v tom čase pridelená nemeckým mestám. Nezostalo nič okrem X a Y. Pretože žiadne mesto v krajine sa nezačínalo na Y, armáda si zvolila práve tento znak. Nedá sa tomu ani veľmi čudovať, keďže písmeno je nezameniteľné.
Armáda používa rovnaký systém pre zvláštne tabuľky ŠPZ dodnes. Na ľavej strane značky je nemecká vlajka, za ňou písmeno Y a potom nasleduje šesť číslic. Číselnú kombináciu prideľuje priamo registračná služba armády, a to bez ohľadu na útvar či typ techniky. Kratšie číselné rady (napríklad trojciferné) sa používajú pre vozidlá nakúpené v USA. Úplnou raritou sú jednociferné série. Takéto vozidlá sú vyhradené pre najvyšších veliteľov ozbrojených síl. Napríklad značka Y-1 patrí priamo generálnemu inšpektorovi Bundeswehru.
V čom sa zvláštne tabuľky ŠPZ armády líšia od civilných?
Na rozdiel od bežných tabuliek európskeho formátu nie sú Y-čkové značky reflexné a používajú inú typografiu. Aj kontrolné nálepky pochádzajú z internej armádnej registračnej služby. Tá spravuje približne 90-tisíc služobných vozidiel nemeckej armády (od osobných áut cez špeciálne technické platformy až po obrnené transportéry).
ŠPZky si armáda v Nemecku vyrába sama. Interné kapacity využíva hlavne v prípadoch, keď ide o doplnenie poškodených či stratených kusov alebo o špeciálne rozmery pre zvláštne tabuľky ŠPZ. Zmluvný partner dodáva len časť z nich, približne 9-tisíc párov ročne. Pre vozidlá vo vývoji či vo fáze testovania existujú aj červené Y-značky. Elektrické automobily Bundeswehru zase dostávajú koncovku E.

Zdroj: ADAC
Tank tiež potrebuje technickú kontrolu
Aj v prípadoch, keď ide o vojenskú techniku, každé vozidlo musí spĺňať pravidlá cestnej premávky. Na špecializovaných pracoviskách prechádzajú posudzovaním aj ťažké pásové stroje či špeciálne nadstavby. Vozidlá civilného pôvodu môžu v Nemecku absolvovať technickú kontrolu aj na staniciach, kam chodia bežné osobné autá.
Zatiaľ čo nemecká armáda používa zvláštne tabuľky s písmenom Y, automobily patriace veliteľstvám NATO v Nemecku sú označené písmenom X. Ide o ešte vzácnejšie značky ako tie armádne, veľa vodičov ich preto nevie správne identifikovať. Na cestách ich jazdia len stovky kusov. Aj tieto tabuľky vyrába rovnaké armádne centrum, keďže aliančné vozidlá sú začlenené k totožnému technickému zázemiu.
Značky NATO sa skladajú z písmena X a štvormiestneho čísla. Používajú ich najmä služobné vozidlá medzinárodných štábov na území Nemecka. Teoreticky by sa tak k nim raz mohli dostať aj slovenskí predstavitelia.












