Zmena lehoty STK: Starý interval končí, pre osobné autá budú platiť iné dátumy
Brusel má svoje predstavy o technických kontrolách, no tie sa často nezhodujú s názorom členských krajín. EÚ chce, aby na jej území nastala zmena lehoty STK a staršie autá chodili na kontroly každý rok. Proti tomu sa postavili už vlády viacerých štátov a najnovším príkladom je susedné Rakúsko, kde býva veľa Slovákov. Krajina chce naopak predĺžiť interval pre návštevu STK z jedného roka až na dva roky.
Zmena lehoty STK tvorí súčasť rakúskeho plánu pre odbúravanie byrokracie v krajine. Štátny tajomník pre dereguláciu Josef Schellhorn v stredu oficiálne predstaví balík zmien, ktoré majú uľahčiť život občanom aj firmám. Už teraz sa vie, že jednou z najdiskutovanejších noviniek je úprava pravidelnej technickej kontroly áut.
Ako často na kontrolu? Zmena lehoty STK je na spadnutie
Rakúsky plán predĺžiť platnosť technickej kontroly z jedného roka na dva má ušetriť čas a peniaze motoristov. Nepotešia sa kontrolné stanice, ktoré prídu o časť príjmov. Radosť nebude mať Brusel, ktorý z dôvodu bezpečnosti presadzuje, aby nastala zmena lehoty STK presne opačným smerom. Krajiny ako Slovensko, ktoré majú povinnú technickú kontrolu raz za dva roky, by mali podľa predstavy euroúradníkov prejsť na ročnú lehotu. Autá u nás v súčasnosti absolvujú prvú STK po štyroch rokoch, v Rakúsku musia prejsť inšpekciou už po troch od registrácie.
Štátny tajomník Schellhorn tvrdí, že súčasný systém príliš zaťažuje vodičov a jeho zjednodušenie ušetrí čas aj peniaze miliónom ľudí. Zmena však nebude okamžitá. Kým ju legislatíva umožní, musí prejsť fázou pripomienkovania. Následne musí nastať úprava viacerých zákonov. Reálne by sa nové povinnosti pre STK mohli v Rakúsku zaviesť v priebehu roka 2026.
Technická kontrola slovenských áut každý rok
Ako sme už spomenuli, na Slovensku tento rok panujú obavy z toho, že Európska únia by mohla aj u nás pretlačiť povinnosť návštevy STK raz ročne. Zmena lehoty STK má svojich zástancov najmä pre vyššiu bezpečnosť. Argumentujú tým, že častejšie kontroly odhalia technické závady skôr ako spôsobia nehodu. To je dôležité najmä pri starších či intenzívne používaných vozidlách. Každoročná emisná kontrola navyše pomáha udržať ekologické limity. Častejšie kontroly technického stavu auta vynucujú zodpovednejší prístup motoristov k ich údržbe.
Na druhej strane, každoročná STK vytvára pre mnohých motoristov zbytočnú finančnú a časovú záťaž. Moderné autá sú dnes technicky spoľahlivejšie a majú elektronické systémy, ktoré upozorňujú na väčšinu problémov v reálnom čase. V mnohých európskych krajinách pritom dvojročný interval funguje bez negatívneho dopadu na bezpečnosť. To vyvoláva otázky, či má prípadná zmena lehoty STK vôbec opodstatnenie.
Problémom je aj to, že rovnaký interval pre všetkých nereflektuje rozdielne využívanie vozidiel. Niekto najazdí 40-tisíc kilometrov ročne, iný vodič dosiahne nájazd sotva pár tisíc kilometrov. Ročná STK tak neprimerane zaťažuje vodičov s dobre udržiavanými autami a v medzinárodnom porovnaní navyše patrí skôr medzi výnimky.
Zdroj: Heute












