Fiat 500-vka s hybridom má zachrániť výrobu, zrýchlenie na stovku jej trvá 16 sekúnd
V automobilovom svete často platí, že trh má vždy posledné slovo. Taliansky gigant reaguje na slabý dopyt po svojom plne elektrickom mestskom vozidle predstavením novej hybridnej verzie, ktorá má zachrániť výrobu. Fiat 500 sa tak transformuje z ambiciózneho, no drahého elektromobilu na pragmatický mild-hybrid, pričom technické detaily pohonného ústrojenstva jasne naznačujú primárne určenie vozidla – mestskú mobilitu.
Koniec elektrickej exkluzivity
Hoci bol pôvodný elektrický Fiat 500 (predávaný ako 500e) nesporne šarmantný a získal množstvo ocenení, jeho vyššia cenovka presvedčila len obmedzený okruh kupcov. Dopyt nebol dostatočne silný, aby uspokojil plnú výrobnú kapacitu talianskych závodov. Toto viedlo k zásadnému strategickému rozhodnutiu, že do karosérie elektrického modelu bolo nutné inštalovať tradičnejší mild hybridný pohon. Tak sa zrodil Fiat 500 Hybrid, ktorého poslaním je masovo zaplniť trh a zabezpečiť ľuďom prácu v Turíne.
Nový Fiat 500 prichádza s úmyselne skromným pohonným ústrojenstvom, ktoré je priamo navrhnuté pre nízke rýchlosti a časté zastávky v hustej premávke. Jediným dostupným agregátom je atmosférický, jednolitrový trojvalcový benzínový motor. Jeho výkon je dimenzovaný len na 65 koní.
Tento výkon je na predné kolesá prenášaný prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky, čo je pre moderný hybrid pomerne zriedkavá konfigurácia. Rýchlosť a dynamika nebudú jeho silnou stránkou, a to ani oficiálne. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá vo verzii hatchback 16,2 sekundy, zatiaľ čo otvorená verzia kabriolet potrebuje ešte dlhších 17,3 sekundy. Maximálna rýchlosť sa pohybuje na hranici 155 km/h. Fiat tento nový mild hybrid 500 otvorene definuje ako ideálne riešenie pre mestské prostredie, kde extrémna akcelerácia nie je relevantným faktorom, no ekonomická spotreba a nízke emisie sú kľúčové.
Oživenie továrne Mirafiori vďaka Fiat 500
Príchod hybridného modelu Fiat 500 nie je len o novom produkte, ale predovšetkým o strategickom zámere revitalizovať výrobu v Taliansku. Hybridný model sa bude vyrábať v turínskej továrni Mirafiori. V prvom roku sa v nej plánuje vyrobiť šesťtisíc kusov, no ambície sú omnoho vyššie. Ročná produkcia sa má postupne zvýšiť až na stotisíc vozidiel.
Na dosiahnutie tohto cieľa sa už túto jar očakáva zavedenie dvojzmennej prevádzky a nábor ďalších 400 nových zamestnancov. Tento masívny záväzok potvrdzuje, že hybridný model 500 je pre Fiat kľúčovým pilierom na udržanie výroby v Turíne. Súčasťou tohto oživenia je aj rekonštrukcia 86 rokov starej centrálnej administratívnej budovy spoločnosti v Turíne, ktorá má trvať až do roku 2027. Fiat 500 Hybrid tak nesie na svojich „pleciach“ nielen ambície značky v segmente mestskej mobility, ale aj ekonomickú zodpovednosť za stovky pracovných miest v domovskej továrni.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!












