15+ modelov, ktoré Európa nechce. Čo majú iní a my nie?

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Vydané  Text: 

Európsky automobilový trh bol kedysi synonymom rozmanitosti, kvality a technologického pokroku. Automobilky sa pretekali v ponuke modelov, ktoré pokrývali všetky segmenty – od minimalistických mestských áut až po ikonické športové a luxusné limuzíny. Dnes je situácia diametrálne odlišná. V dôsledku čoraz prísnejších emisných noriem, povinných bezpečnostných asistenčných systémov (napr. ISA, monitorovanie únavy vodiča) a zvýšených nákladov na homologizáciu sa mnohé modely na európskom kontinente vôbec neobjavia.

Zatiaľ čo pred desiatimi rokmi písali americké médiá nostalgické články o autách „ktoré by chceli z Európy“, dnes sa karta obrátila. V tomto prehľade uvádzame niekoľko modelov, ktoré sú technicky zaujímavé, cenovo atraktívne alebo unikátne v segmente – no ich predaj v EÚ je momentálne buď pozastavený, alebo úplne vylúčený.

Xiaomi SU7

Značka Xiaomi, známa najmä z oblasti spotrebnej elektroniky, prekvapila automobilový svet svojím prvým elektromobilom – elegantným fastbackom SU7. Na čínskom trhu zaznamenal model obrovský úspech, pričom ponúka výkon od 299 do 673 koní a dojazd až 830 km podľa čínskeho testovacieho cyklu CLTC. Ceny v domácej Číne začínajú už na úrovni 27 900 eur, čo z neho robí mimoriadne lákavý elektromobil s ambíciou konkurovať Tesle či Porsche.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Xiaomi SU7.

Aj keď Xiaomi potvrdilo záujem priniesť SU7 do Európy, nestane sa tak skôr ako v roku 2027 – a určite nie za čínske ceny. Zatiaľ značka demonštruje svoj potenciál aj špeciálnou verziou SU7 Ultra, ktorá na okruhu Nürburgring dosiahla tretí najrýchlejší čas medzi elektromobilmi v histórii. Tento debut jasne ukazuje, že čínski technologickí hráči mienia na trhu s autami zotrvať a konkurencii nič nedarovať.

Toyota Probox

Na pohľad nevýrazný a dizajnovo strohý model Probox si v Európe takmer nikto nevšimol – a nie náhodou. Toto úžitkové vozidlo je určené predovšetkým pre domáci japonský trh a niekoľko ďalších ázijských krajín, kde si ho obľúbili najmä drobní podnikatelia a flotiloví zákazníci. S jednoduchou karosériou v štýle „krabice na kolesách“, praktickým interiérom a spoľahlivým 1,3-litrovým benzínovým motorom ide o čisto účelové vozidlo bez nároku na emócie.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Toyota Probox.

Probox však zaujme cenou – v prepočte približne 9 800 eur. Za túto sumu zákazník dostane plnohodnotné auto s dĺžkou 4,24 metra, veľkým kufrom a základnou výbavou vrátane klimatizácie. V porovnaní s tým je aj najlacnejšia Dacia Sandero výrazne drahšia. Vozidlo technicky pochádza od dcérskej značky Daihatsu, pričom identickú platformu využíva aj Mazda Familia Van, avšak s väčším motorom a o niečo vyššou cenou. V európskej ponuke by Probox mohol zaujať ako lacná alternatíva pre firmy či doručovateľov – keby ho sem niekto vôbec chcel oficiálne priviesť.

Tank 700

Na európskom trhu je čoraz náročnejšie nájsť poriadne terénne vozidlo, ktoré by ponúkalo robustnú techniku bez kompromisov – a ak také existuje, často stojí majland. V tomto kontexte by Tank 700 od čínskej značky Great Wall mohol byť vítaným prírastkom. Ide o vrcholový model divízie Tank, určený pre náročné podmienky. Disponuje rámovou konštrukciou, pohonom všetkých kolies, redukčnou prevodovkou a dvojicou uzávierok diferenciálu. So svetlou výškou 28,2 cm a schopnosťou brodiť sa vodou do hĺbky 97 cm prekonáva aj mnohých tradičných konkurentov – vrátane Land Roveru Defender.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Tank 700.

Pod masívnou kapotou sa môže ukrývať buď 2,4-litrový turbodiesel, alebo výkonnejší 3,0-litrový benzínový šesťvalec s hybridným pohonom, ktorý generuje až 385 kW (524 koní) a 850 Nm. Vďaka tomu zrýchli na stovku za päť sekúnd – čo sú parametre, ktoré by sme skôr čakali od športového SUV než od seriózneho off-roadu. V Číne sa Tank 700 predáva v prepočte za približne 51 000 eur, čo je v porovnaní s európskymi alternatívami výrazne výhodnejšia ponuka. Žiaľ, na starý kontinent sa zatiaľ oficiálne nechystá.

Subaru Impreza

Model Impreza sa na európskom trhu postupne vytratil, čo súvisí s rozhodnutím japonskej značky obmedziť ponuku len na hybridné verzie, ktoré sú zároveň pomerne drahé. Následne Subaru úplne stiahlo Imprezu z európskych cenníkov, čím stratila dostupnosť pre miestnych zákazníkov. Napriek tomu je možné Imprezu stále zohnať v iných regiónoch, napríklad v USA, kde sa základná cena pohybuje okolo 25 500 dolárov.

2025 Subaru Impreza Features & Technology | Subaru

Subaru Impreza.

Tento model ponúka 2,0-litrový boxer motor s výkonom 152 koní, ktorý je známy pre svoju spoľahlivosť a nízky ťažiskový profil, čo zlepšuje stabilitu vozidla. Medzi výbavu patria moderné LED svetlomety a bezpečnostný systém Subaru EyeSight, ktorý obsahuje asistenčné technológie pre aktívnu bezpečnosť. Impreza je vybavená pohonom všetkých kolies, čo je tradičnou silnou stránkou značky a zvyšuje jej schopnosti v rôznych poveternostných podmienkach. Od modernizácie pre rok 2024 je k dispozícii výhradne ako hatchback, sedan už Subaru neponúka. Pre porovnanie, na Slovensku je najdostupnejším modelom značky crossover Crosstrek.

Cadillac CT5-V Blackwing

Americký sedan Cadillac CT5-V Blackwing predstavuje jedno z posledných športových vozidiel značky, ktoré sa ešte drží klasickej koncepcie vysokovýkonného spaľovacieho motora, čím sa výrazne odlišuje od súčasného trendu elektrifikácie, ktorý Cadillac plánuje vo svojom návrate na európsky trh. Model CT5-V Blackwing v súčasnosti nie je oficiálne dostupný v Európe, keďže značka opustila tento kontinent, no jeho charakter a technické parametre by mohli zaujať priaznivcov tradičných športových sedanov.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Cadillac CT5-V Blackwing.

V rozmeroch je CT5-V Blackwing veľmi blízky konkurentom ako BMW radu 4 Gran Coupé, avšak pod kapotou ponúka robustný preplňovaný motor V8, ktorý je technologicky vyspelý a ponúka vysoký výkon typický pre americké „muscle cars“. Automobil je vybavený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, čo je v segmente luxusných amerických vozidiel skutočnou výnimkou a poteší najmä nadšencov klasického vodičského zážitku. Okrem výkonu vyniká aj stabilným a dobre naladeným podvozkom, ktorý zaisťuje presné riadenie a výbornú dynamiku, čím CT5-V Blackwing predstavuje atraktívnu alternatívu k európskym prémiovým športovým sedanom.

Nissan Z

Nový Nissan Z patrí medzi najočakávanejšie športové modely posledných rokov, no Európski fanúšikovia si na jeho príchod ešte počkajú – alebo možno aj nie. Hoci je už dostupný na ázijských a amerických trhoch, jeho homologácia pre Európu je stále neistá kvôli prísnym emisným normám a názoru výrobcu, že záujem o športové autá tohto typu na starom kontinente klesá.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Nissan Z.

Dizajn novinky kombinuje retro prvky s futuristickými detailmi, čím vytvára zaujímavý a dynamický vzhľad, ktorý upúta pozornosť. Pod kapotou nájdeme výkonný, dvojitý turbom preplňovaný V6 motor, ktorý dokáže vyvinúť až 400 koní, čo sľubuje pôsobivý výkon a dynamiku. Nissan Z tak ponúka kombináciu štýlu a športovej charakteristiky, ktorá však pre európsky trh zatiaľ ostáva nedostupná.

Volkswagen Jetta

Pred desiatimi rokmi sa Jetta ešte predávala aj v Európe, kde ponúkala architektúru blízku Golfu, no so samostatným kufrom a mexickou výrobou. Postupne však Volkswagen presunul svoju pozornosť na rastúci segment malých a kompaktných crossoverov, ktoré dnes dominujú na európskom trhu.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Volkswagen Jetta.

Napriek tomu zostáva Jetta v zahraničí atraktívnou voľbou. So štartovacou cenou okolo 39 000 za základnú výbavu ponúka 1,5-litrový štvorvalcový turbomotor s výkonom 158 koní, 16-palcové zliatinové disky, plné LED svetlomety, digitálny kokpit, kožený volant a 8-palcovú dotykovú obrazovku s App-Connect. V porovnaní s tým je podobný Golf na domácom trhu o približne 13 000 eur drahší.

Hyundai Elantra N

Hyundai s divíziou N, vedenou bývalým šéfom BMW M Albertom Biermannom, prináša na trh niektoré z najlepších športových verzií na svete. Na Slovensku máme síce dostupné modely Ioniq 5 N a Ioniq 6 N, no ich cena presahuje hranicu dostupnosti.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Hyundai Elantra N.

Elantra N sa však v Spojených štátoch predáva za približne 34 350 dolárov (menej ako 30 000 eur) a technicky je veľmi blízka modelu i30 N. Ponúka však zrelšiu a pohodlnejšiu jazdu bez straty športového charakteru. Výbavu dopĺňa systém Launch Control, elektronický diferenciál e-LSD, 6-stupňová manuálna prevodovka a 2,0-litrový preplňovaný motor s výkonom 276 koní.

Ford F-150

Ford F-150 je najpredávanejším autom v Severnej Amerike už viac ako 50 rokov. Hoci by takéto obrovské vozidlo v úzkych uličkách centra Bratislavy pôsobilo absurdne, mimo veľkých miest si jeho čistý americký šarm a praktickosť len ťažko odopriete – rovnako ako priaznivú cenu.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Ford F-150.

Základný model teraz začína na 39 645 dolároch, čo je lacnejšie než väčšina menších pick-upov dostupných na Slovensku. F-150 pritom ponúka výkon skutočného motora – 3,3-litrový V6 s 290 koňmi, 10-stupňovú automatickú prevodovku, multimediálny systém SYNC štvrtej generácie s 8-palcovou obrazovkou, klimatizáciu a množstvo ďalších moderných prvkov.

Zeekr 009

V Európe môžeme čoskoro očakávať príchod viacerých čínskych elektrických modelov, pokiaľ obchodné vzťahy medzi Bruselom a Pekingom zostanú stabilné. Výnimkou budú veľké minivany, ktoré na starom kontinente už dávno vyšli z módy, hoci v Číne zažívajú rekordný rast popularity.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Zeekr 009.

Jedným z najzaujímavejších je luxusný minivan Zeekr 009 od skupiny Geely, ktorý je technologicky veľmi blízky elektrickým vozidlám Volvo. S dojazdom vyše 800 kilometrov dokáže pohodlne odviezť sedem osôb, šesť v ešte lepšom komforte alebo len štyroch pasažierov s luxusom hodným generálnych riaditeľov na zadných sedadlách.

Kia Telluride

Svetové auto roka 2020 sa čoskoro dočká novej generácie, pričom jeho príbuzný Hyundai Palisade už prešiel modernizáciou. Najväčšie SUV od Kie ponúka výrazne viac priestoru ako model Sorento a pritom stojí podstatne menej. Minimálne vo svojom domácom prostredí.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Kia Telluride.

V Amerike je toto päťmetrové sedemmiestne vozidlo dostupné už za 36 390 dolárov, čo predstavuje menej ako 32 000 eur – cenu, za ktorú sa na Slovensku predáva skromne vybavený model Sportage. Americká verzia Telluride je poháňaná 3,8-litrovým motorom V6, ktorý nemá nič spoločné s motormi v našom miestnom Sorente.

Rivian R1T a R1S

Americký startup Rivian sa sústredí skôr na technológie než na marketingový humbuk, pričom ponúka dva elektromobily – pick-up R1T a crossover R1S. Oba modely zdieľajú rovnakú platformu a dizajn, pričom ich pohon tvoria štyri elektromotory (dva na prednej a dva na zadnej náprave), ktoré spolu dosahujú výkon 835 koní a ohromujúci krútiaci moment 1 220 Nm.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Rivian R1T.

S bežnou batériou majú tieto vozidlá dojazd približne 480 kilometrov, no za príplatok 10 000 dolárov je dostupná väčšia batéria, ktorá predĺži dojazd na 640 kilometrov. Pokiaľ ide o terén, Rivian si svojím výkonom a schopnosťami vyslúžil rešpekt, keď na legendárnych pretekoch Moab Trails výrazne predbehol mnohé známe mená v off-roade.

Lada Niva

Hoci hovoríme o polstoročí starých technológií, priemernej kvalite spracovania a obmedzenom komforte na asfalte, klasická „Niva“ si dodnes zachováva tri kľúčové prednosti, ktoré jej získali oddaných fanúšikov. Prvou je pomerne spoľahlivý pohon všetkých štyroch kolies a vynikajúca schopnosť v teréne, ktoré jej umožňujú zvládnuť aj náročnejšie off-road podmienky.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Lada Niva.

Druhou výhodou je jednoduchý dizajn, ktorý výrazne uľahčuje a znižuje náklady na opravy, čo ju robí dostupnou pre širokú skupinu majiteľov. A v neposlednom rade, jej cena zostáva prijateľná aj v dnešnej dobe. V Rusku sa základná verzia Niva Legend predáva už od 709 000 rubľov, čo je menej ako 7 600 eur, zatiaľ čo modernejšia Niva Travel začína na cene 934 000 rubľov.

Suzuki Jimny

Najsympatickejšie a zároveň najdostupnejšie SUV zmizlo z európskeho trhu ešte v roku 2021. Krátko nato sa síce objavilo v podobe dvojmiestneho modelu, ktorý využil určitú medzeru v európskych predpisoch, no jeho výroba bola ukončená a od minulého leta sa Jimny opäť stal nedostupným snom pre mnohých fanúšikov. Tento fakt tlačí ceny ojazdených vozidiel na rekordné hodnoty.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Suzuki Jimny.

V Nemecku sa napríklad 6-ročný Jimny predáva za približne 25 000 eur a viac, čo často prevyšuje cenu, za ktorú bol nový model pôvodne kúpený. Naopak, v Japonsku si nový Jimny môžete zaobstarať už za približne 12 200 eur, pričom päťdverová verzia Jimny Nomade vyjde na zhruba 15 500 eur.

Acura Integra

Tí, ktorí si pamätajú legendárnu Hondu Integra spred viac než štyroch desaťročí, pravdepodobne netrpezlivo očakávali jej návrat. Na sklamanie mnohých sa však nové pokračovanie tejto ikony nikdy nedostalo na európsky trh.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Acura Integra.

Nová Integra je dostupná v Severnej Amerike, a to pod značkou Acura. Výkonnejšia verzia je vybavená motorom odvodeným od známeho modelu Civic Type R, ktorý dosahuje impozantný výkon 320 koní a je schopný pracovať pri vysokých otáčkach, čím ponúka športový zážitok hodný svojho dedičstva.

Nissan Sentra

Nissan Sentra je štvordverový sedan s dĺžkou niečo vyše 4,6 metra, ktorý svojím americkým a ázijským zákazníkom ponúka dostatok priestoru a slušný komfort za prijateľnú cenu. V Spojených štátoch stojí základný model so 2,0-litrovým benzínovým motorom a výkonom 149 koní približne 15 000 dolárov.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Nissan Sentra.

Sentra je vybavená modernou súpravou elektronických asistentov Nissan Safety Shield 360 a podporuje integráciu smartfónov, pričom motor kladie dôraz na úspornosť. Očakáva sa, že čoskoro príde na trh jej nová generácia. V Európe však Nissan tento model už dávnejšie neponúka. Ak hľadáte rodinné auto, alternatívou môže byť crossover Qashqai, ktorý je síce približne o dvadsať centimetrov kratší, no cenovo je podstatne drahší (aspoň u nás).

Hyundai Creta

Pre európskych zákazníkov, ktorí hľadajú bežný kórejský crossover, sú dostupné modely ako Hyundai Kona alebo Kia Niro. Na mnohých ďalších trhoch po celom svete sú však alternatívami Hyundai Creta a Kia Seltos — subkompaktné SUV podobnej veľkosti, ktoré prinášajú dostatočnú výbavu, jednoduchší pohon a predovšetkým výrazne atraktívnejšiu cenu.

Emisné normy a regulácie zmenili trh. V tomto rebríčku nájdete 20 výnimočných áut, ktoré by si Európania možno radi kúpili – no nemôžu.

Hyundai Creta.

Súčasná generácia Crety sa už blíži ku koncu svojej modelovej životnosti, no v Indii sa momentálne predáva za približne 17 500 eur. Pre porovnanie, na Slovensku za túto sumu kúpite malý Hyundai i10 s litrovým motorom o výkone 63 koní a štandardnou výbavou. Indická Creta je pritom o 66 centimetrov dlhšia a disponuje 1,5-litrovým motorom. Medzi jej výbavu patria vyhrievané sedadlá, vyhrievaný volant, klimatizácia a tempomat.

Odporúčame:

Má tvár Renaultu 5 a portugalské meno, ale je to niečo úplne iné

Chcete dôkaz, že staré veci vydržia? Toyota stále do áut montuje motor z roku 1990

Aj známe značky majú problém: 10 áut, ktoré predajcovia nevedia predať