Chcete dôkaz, že staré veci vydržia? Toyota stále do áut montuje motor z roku 1990

Motor Toyota 1HZ z roku 1990 sa aj v roku 2025 stále vyrába. Prečo ho Toyota nechce nahradiť a v ktorých nových autách ho nájdeme?

Vydané  Text: 

V čase, keď automobilky každých pár rokov menia svoje pohonné jednotky, znižujú objem, pridávajú hybridné systémy a v honbe za efektivitou neustále upravujú softvér aj hardvér, existujú výnimky, ktoré odolávajú času. Jednou z nich je motor, ktorý sa do výroby dostal ešte v roku 1990 a v takmer nezmenenej forme bude v roku 2025 poháňať nové vozidlá značky Toyota.

Motor Toyota 1HZ z roku 1990 sa aj v roku 2025 stále vyrába. Prečo ho Toyota nechce nahradiť a v ktorých nových autách ho nájdeme?

Reč je o 4,2-litrovom atmosférickom radovom šesťvalcovom dieslovom motore s označením 1HZ, ktorý Toyota dodnes používa v modeli Land Cruiser 70 Series. Motor sa pýši povestnou spoľahlivosťou a robustnosťou, vďaka čomu sa z neho stal miláčik humanitárnych organizácií, vojakov a vodičov v odľahlých oblastiach planéty.

Prečo sa ho Toyota stále nechce vzdať?

Motor 1HZ bol navrhnutý s dôrazom na mechanickú jednoduchosť. Žiadne turbodúchadlo, žiadne priame vstrekovanie, žiadne komplikované riadiace jednotky – len liatinový blok, kovaný kľukový hriadeľ a mechanické palivové čerpadlo, ktoré bez problémov zvláda aj nekvalitnú naftu. Vďaka tejto konštrukcii je motor prakticky nezničiteľný. Výkon síce neohúri – má len 96 kW (130 koní) a 285 Nm – no v teréne a pri ťažkej práci je práve jeho odolnosť dôležitejšia než dynamika. V priebehu rokov prešiel iba minimálnymi zmenami, ktoré sa týkali najmä plnenia čoraz prísnejších emisných noriem. Základná architektúra však zostala nedotknutá, čo z neho robí jeden z mála „nesmrteľných“ motorov na trhu.

Motor Toyota 1HZ z roku 1990 sa aj v roku 2025 stále vyrába. Prečo ho Toyota nechce nahradiť a v ktorých nových autách ho nájdeme?

Toyota Land Cruiser 70 Series.

Model Toyota Land Cruiser 70 Series síce v Európe už dávno zmizol z ponuky, no v Austrálii, Afrike, na Blízkom východe či v Latinskej Amerike sa stále predáva. A to najmä vo flotilových objednávkach pre OSN, Lekárov bez hraníc či poľnohospodárov, ktorí potrebujú spoľahlivý dopravný prostriedok do nehostinného prostredia. Zaujímavosťou je, že organizácie si tieto autá často objednávajú cez spoločnosť Toyota Gibraltar Stockholdings – špecializovanú dcéru japonskej značky, ktorá zabezpečuje dodávky vozidiel pre mimovládne organizácie a agentúry OSN. Pre Toyotu sa tak výroba motora 1HZ naďalej oplatí. V roku 2025 bude tento veterán stále montovaný do nových áut – vďaka svojej jednoduchosti, dostupnosti náhradných dielov a schopnosti „prežiť“ v extrémnych podmienkach.

Aj známe značky majú problém: 10 áut, ktoré predajcovia nevedia predať





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!