Veľké mesto EÚ má nový spôsob dopravy. Chcela ho aj Bratislava, je úplne iný ako metro
Ako vyzerá nový spôsob dopravy, ktorý dokáže ponúknuť alternatívnu a zároveň zaujať aj turistov? V Paríži práve spúšťajú mestskú lanovku. S dopravným chaosom v meste má pomôcť technologické riešenie od rakúskeho Doppelmayru. O lanovke sa kedysi uvažovalo aj v Bratislave.
Zatiaľ čo u nás projekt padol, Paríž pokračuje v ambicióznom úsilí odbremeniť preplnené ulice od áut a ponúka obyvateľom moderné alternatívy k tradičnej doprave. Od 13. decembra pribudne v metropolitnom regióne Île-de-France novinka. Je ňou prvá mestská lanovka Câble C1, na ktorej realizácii sa podieľal aj renomovaný rakúsky výrobca lanoviek Doppelmayr. Projekt v hodnote približne 110 miliónov eur posúva myšlienku mestskej lanovky z teórie do každodennej praxe.
Keď zlyháva cestná a koľajová doprava
Paríš ako mesto s takmer 12 miliónmi obyvateľov (v rámci širšej aglomerácie) zápasí s rovnakým problémom ako mnohé iné veľké metropoly. Aj napriek masívnym investíciám do verejnej dopravy zostávajú niektoré úseky ciest a liniek MHD permanentne preťažené. Príkladom je juhovýchodné predmestia Paríža, ktorým denne prechádzajú tisíce dochádzajúcich.
Práve tu vznikol projekt Câble C1, ktorý prepojí Pointe du Lac ako konečnú stanicu linky metra 8 s obcami Villeneuve-Saint-Georges, Limeil-Brévannes, Valenton a Créteil. Na približne 4,5 km dlhej trase bude premávať 105 kabín. Každá z nich má kapacitu 10 cestujúcich.
V špičke zvládne lanovka prepraviť až 2 tisíc ľudí za hodinu v každom smere. Kabíny sú nízkopodlažné, vhodné aj pre vozičkárov, detské kočíky či bicykle. V čase, keď klasické dopravné riešenia narážajú na priestorové limity, predstavuje lanovka spôsob, ako umožniť nový spôsob dopravy ponad ulice, a to bez zásahov do existujúcej zástavby či masívnych stavebných obmedzení.
Nový spôsob dopravy pre Paríž, ktorý sa už osvedčil
Doppelmayr má vo svete bohaté skúsenosti s urbanistickými lanovkami, a to od Bolívie až po Mexiko. Projekt Câble C1 však prináša dôležitý precedens priamo v Európe. Je to prvá lanovka napojená na mestskú hromadnú dopravu tak, že funguje ako plnohodnotná linka, nie turistická atrakcia.
„Je to systém, ktorý zapadá do bežnej dopravy rovnako ako metro alebo autobus. Veríme, že podobných projektov bude v Európe pribúdať,“ uviedla hovorkyňa Doppelmayru.
O lanovke sa uvažovalo aj v Bratislave
Aj keď sa to dnes môže zdať ako sci-fi, mestská lanovka nebola už v minulosti témou len pre významné svetové metropoly, ale zaujímala sa o ňu aj Bratislava. V minulom desaťročí sa u nás viedli diskusie o tom, či by lanovka mohla pomôcť doprave medzi pravým a ľavým brehom Dunaja. Často sa spomínala trasa medzi takzvaným novým centrom (Eurovea, respektíve Nivy) a Petržalkou.
Išlo o prvotné štúdie, ktoré mali preveriť možné prínosy pre cestujúcich v prostredí nášho hlavného mesta, ktoré má obmedzenú kapacitu mostov aj ciest cez Dunaj. Projekt sa však nikdy neposunul do realizačnej fázy, aj keď dopravný systém Bratislavy odvtedy čelí ešte väčšiemu náporu. Pribudla aspoň električka ako nový spôsob dopravy cez Dunaj. Najnovšie ju potiahli až ku koncu najväčšieho sídliska mesta.
Parížsky príklad môže každopádne motivovať aj iné mestá, aby zvážili mestskú lanovku. Ako veľmi však nový spôsob dopravy Parížu skutočne pomôže? Odborníci sa zhodujú, že lanovka nie je okamžitým riešením všetkých dopravných problémov. V rannej špičke sú najfrekventovanejšie linky metra a vlaky doslova preplnené a to sa zrejme nezmení. Nový dopravný systém však môže výrazne uľahčiť dopravu na miestach, kde by bola výstavba ďalších liniek metra finančne alebo technicky nereálna.
Čo je najdôležitejšie, lanovka je projektom, ktorý sa dá postaviť bez rozsiahlych dopravných obmedzení a stavebných zásahov. Už o pár týždňov sa ukáže, či dokáže zmeniť to, ako sa obyvatelia Paríža presúvajú po meste.
Zdroj: Doppelmayr












