Ako sa udržať v bdelom stave počas dlhej cesty? Hlasná hudba nie je riešením

Ticho aj hlasná hudba za volantom môžu byť nebezpečné. Ako sa teda udržať v bdelom stave a bezpečne dôjsť do cieľa?

Vydané  Text: 

Letná dovolenková sezóna je tu a s ňou aj nekonečné hodiny za volantom. Mnohí vodiči riešia, ako si dlhú jazdu spríjemniť – či už hudbou, podcastmi alebo úplným tichom. A hoci sa môže zdať, že ticho pomáha k lepšiemu sústredeniu, odborníci upozorňujú, že opak je pravdou. Po hodine jazdy bez zvukových podnetov môže klesnúť bdelosť natoľko, že hrozí mikrospánok – a teda vážne riziko nehody.

Ticho, ktoré uspáva

Monotónna jazda bez hudby či rozhovoru vytvára podmienky, pri ktorých mozog prechádza do pasívneho režimu. Ako upozorňujú psychológovia, práve nedostatok stimulácie je častou príčinou tzv. mikrospánku – krátkych, niekoľkosekundových výpadkov pozornosti. Počas nich môže vodič prejsť aj desiatky metrov bez vedomia. To, čo považujeme za „pokojné prostredie“, sa tak môže v priebehu niekoľkých desiatok minút zmeniť na vážne riziko. Ostražitosť klesá, reakcie sa spomaľujú a koncentrácia slabne.

Ticho aj hlasná hudba za volantom môžu byť nebezpečné. Ako sa teda udržať v bdelom stave a bezpečne dôjsť do cieľa?

Niektorí vodiči sa snažia proti únave bojovať nahlas pustenou hudbou. Hoci to môže dočasne zvýšiť bdelosť, ide o dvojsečnú zbraň. „Príliš hlasné alebo príliš dynamické skladby môžu spôsobiť presne opačný efekt – zvýšenie stresu, pomalšiu reakciu, agresívnejšiu jazdu a celkovú únavu,“ hovorí dopravný psychológ Karol Kleimann. Podľa výskumu publikovaného v Applied Ergonomics vodiči pri hudbe s tempom 140 BPM (úderov za minútu) jazdili rýchlejšie, robili viac náhlych manévrov a pomalšie reagovali na prekážky. Mnohí dokonca uvádzali, že sa cítili povznesene – podobne ako po poháriku alkoholu.

Štatistiky Polície SR ukazujú, že práve nesústredenosť – a nie rýchlosť či alkohol – je hlavnou príčinou nehôd mladých vodičov. V roku 2024 zaznamenali na Slovensku 11 451 nehôd, pričom 8,1 % z nich spôsobili vodiči s praxou do piatich rokov. K rozptýleniu prispieva nielen hudba, ale aj mobilný telefón, rozhovory so spolujazdcami či neustále nastavovanie navigácie.

Toyota sleduje bdelosť vodiča – doslova

Niektoré automobilky preto už dnes vybavujú svoje vozidlá systémami, ktoré monitorujú pozornosť vodiča. Toyota vo svojich modeloch používa Driver Monitoring Camera (DMC), kameru nad volantom, ktorá sleduje pohyby očí, frekvenciu žmurkania a polohu hlavy. Ak systém zistí známky únavy alebo nepozornosti, varuje vodiča – a ak nereaguje, vozidlo aktivuje núdzové zastavenie (EDSS). V prípade nehody systém eCall automaticky kontaktuje záchranárov a odošle im polohu vozidla. Takto sa zvyšuje šanca na rýchlu pomoc.

Ticho aj hlasná hudba za volantom môžu byť nebezpečné. Ako sa teda udržať v bdelom stave a bezpečne dôjsť do cieľa?

Značka Toyota sa neorientuje len na technológie. V spolupráci s Centrom bezpečnej jazdy ponúka edukačný program Bezpečne s Toyotou. Ide o praktické kurzy zamerané na mladých vodičov (1 – 5 rokov praxe), počas ktorých si účastníci môžu vyskúšať krízové situácie v bezpečnom prostredí – napríklad brzdenie na klzkom povrchu či riešenie nečakaných prekážok. Kurz je bezplatný a prístupný pre vodičov na akomkoľvek aute – nielen na Toyote. Viac informácií je dostupných na stránke www.bezpecnestoyotou.sk.

Máte pod kapotou systém VANOS? Kedy funguje skvele a kedy sa môže pokaziť?