TEST

TEST Nissan Ariya: Elektromobil pre tých, ktorí chcú kvalitu, nie experimenty. Stačí to?

Nissan Ariya prináša evolučný skok. Má nový multimediálny systém, interiér bez stredovej konzoly, ale budete musieť robiť kompromisy.

Každý automobilový výrobca sa v súčasnej ére elektrifikácie snaží nájsť tú svoju, jedinečnú cestu k srdciam (a peňaženkám) spotrebiteľov. Prezentovať vlastnú osobnosť, odlíšiť sa. V prípade automobilky Nissan a jej elektrického modelu Ariya nie je prioritou hrdinské prenasledovanie rýchlostných rekordov, ktoré by sme možno očakávali od športového modelu „Z“. Namiesto toho sa Ariya sústreďuje na esenciu príjemnej jazdy a na komfort. Je to snaha osloviť zákazníkov, ktorí hľadajú skôr kultivovanú jednoduchosť než nefalšovaný adrenalín.

Nissan Ariya prináša evolučný skok. Má nový multimediálny systém, interiér bez stredovej konzoly, ale budete musieť robiť kompromisy.

Korene dnešnej Ariye siahajú do roku 2019, kedy automobilka Nissan predstavila svetu rovnomenný koncept. Vizuálny štýl bol už vtedy dosť výrazný, evokujúc istú mieru nekonvenčnosti. Na moje veľké potešenie prechod od konceptu k sériovej verzii prebehol s minimálnymi zmenami. Často sa stáva, že sériová výroba „vyžmýka“ z konceptu všetku vizuálnu šťavu, ale tu ostala pôvodná DNA prakticky zachovaná.

Vďaka tomu sa Ariya môže pochváliť skutočne výrazným dizajnom prednej masky. Nemá síce tradičnú mriežku chladiča, ale má čosi, čo Nissan nazýva „štít“. Je to elegantný, tmavý panel, v ktorom sú šikovne ukryté rôzne senzory. Osvetlenie je vyriešené elegantnými, vysoko posadenými svetlometmi, ktoré nielenže vyzerajú moderne, ale poskytujú aj výkonné a efektívne osvetlenie vozovky. Tieto svetlomety sú pritom vkusne integrované do štruktúry, ktorú vizuálne podčiarkuje LED pás v tvare hokejky. Tento prvok sa stal jedným z poznávacích znakov automobilky Nissan, najmä v ich elektrifikovanej rodine. 

Nissan Ariya prináša evolučný skok. Má nový multimediálny systém, interiér bez stredovej konzoly, ale budete musieť robiť kompromisy.

Pri bližšom skúmaní spomínaného predného „štítu“zistíte, že Nissan ho poňal ako úplne uzavretú a zdanlivo čiernu aplikáciu. Až pri naozaj blízkom pohľade som si všimla jemný trojrozmerný reliéf, akési vlnenie, ktoré vylepšuje jeho vizuálnu textúru. Musím s ľahkým úsmevom konštatovať, že Nissan tu bol až príliš subtílny. Obávam sa, že mnohým vodičom, ktorým sa Ariya mihne v spätnom zrkadle, tento drobný, no efektný detail úplne unikne. Možno by nezaškodilo, keby dizajnéri trošku viac zdôraznili kontrast, aby sa vizuálny bonus ukázal v plnej kráse.

Testovací exemplár sa mohol pochváliť príplatkovým dvojfarebným lakovaním a ja si úprimne myslím, že táto investícia navyše vizuálne zdvíha auto na vyššiu úroveň. Auto vďaka tomu pôsobí nižšie a dynamickejšie. Ako fanúšik čistého dizajnu navyše veľmi oceňujem, že automobilka siahla po lesklej čiernej povrchovej úprave namiesto obvyklého a často lacno pôsobiaceho matného plastu na kritických miestach. Čierny lesk tak pokrýva aj lemy nárazníkov, bočné prahy a podbehy kolies, čím sa Ariya oblieka do akéhosi elegantného „obleku“ a výrazne sa tak dištancuje od terénne ladených SUV. 

Nissan Ariya prináša evolučný skok. Má nový multimediálny systém, interiér bez stredovej konzoly, ale budete musieť robiť kompromisy.

Dizajnéri Nissanu ukázali odvahu aj v zadnej časti. Ariya tu preberá aktuálny a mimoriadne úspešný štylistický trend s jediným, dynamicky prepojeným zadným svetlom. Je to silný a vkusný vizuálny podpis, ktorý opticky rozširuje auto a dodáva mu moderný, high-tech nádych. Mimoriadne múdra voľba, ktorá bez problémov obstojí v skúške času a nebude pôsobiť zastaralo ani o niekoľko rokov. 

Akonáhle otvoríte dvere, všimnete si jeden z jej najväčších tromfov – veľkorysý priestor pre posádku. Konštruktéri šikovne využili výhody elektrickej platformy, čo sa prejavilo v pocite vzdušnosti. Zásadným prvkom je absencia objemnej stredovej konzoly pri nohách, čo vizuálne aj priestorovo odľahčuje prednú časť. Prístrojová doska pred vami tak pôsobí, akoby sa vznášala.

Nissan Ariya prináša evolučný skok. Má nový multimediálny systém, interiér bez stredovej konzoly, ale budete musieť robiť kompromisy.

Pod ňou sa nachádza podsvietený panel, ktorý pôsobí obzvlášť zaujímavo v noci. Musím sa priznať, že po niekoľkých dňoch strávených za volantom je pre mňa stále mierne záhadné, aký umelecký či funkčný zámer sa za týmto prvkom skrýva. Je to možno len čistá estetika – akýsi dizajnový podpis, ktorý nemusí mať priamu funkčnú hodnotu, ale má prispieť k „wow“ efektu. Našťastie, zvyšok interiéru nešetrí ušľachtilými materiálmi. 

Digitálna dvojka

Prístrojová doska je, ako sa patrí na moderný elektromobil, plne digitálna. Vyžaduje si však na začiatku krátku, no nevyhnutnú fázu zoznámenia. 12,3-palcový digitálny prístrojový panel za volantom je prehľadný a pomerne ľahko ovládateľný, ale ak hľadáte nekonečné možnosti prispôsobenia grafiky a layoutov, tu budete trošku sklamaní – sú pomerne obmedzené. Vedľa neho tróni druhá, rovnako veľká 12,3-palcová obrazovka, ktorá integruje všetky multimediálne funkcie. Hoci to nie je určite tá najpokročilejšia technológia vo svojom segmente (niektorí konkurenti ponúkajú rýchlejšie reakcie či vyššie rozlíšenie), predstavuje obrovský evolučný skok a výrazné zlepšenie oproti predchádzajúcim systémom, ktoré Nissan používal. Ale s podporou Apple CarPlay a Android Auto je základná konektivita zabezpečená na výbornú.

Nissan Ariya prináša evolučný skok. Má nový multimediálny systém, interiér bez stredovej konzoly, ale budete musieť robiť kompromisy.

Najdiskutovanejším prvkom interiéru je nepochybne ovládanie klimatizácie. Dizajnéri sa rozhodli pre haptické ovládacie prvky, ktoré sú elegantne integrované priamo do obloženia z imitácie dreva, čo má opäť prispieť k čistému a modernému vzhľadu. Umelecký zámer je jasný – minimalizmus a nenápadnosť.

Avšak, tu sa dostávame k bodu, kde estetika narazila na ergonómiu. Kombinácia imitácie dreva a plastového povrchu s haptickými tlačidlami nie je v praxi úplne presvedčivá. Kým auto stojí a máte čas si hľadať správne miesto, ovládacie prvky fungujú na výbornú. Problém nastáva počas jazdy. Absencia akejkoľvek fyzickej spätnej väzby – žiadny klik, žiadne jasné ohraničenie – spôsobuje, že je až príliš jednoduché stlačiť nesprávne „tlačidlo“ bez toho, aby ste sa naň pozreli. Je to malá daň za veľký dizajn, ale v prípade takto kľúčových funkcií by som ja osobne uvítala staré, dobré a hmatateľné fyzické ovládače.

V snahe o vytvorenie skutočne adaptabilného pocitu v interiéri, Nissan zaradil netradičný, no zaujímavý prvok – pohyblivú stredovú konzolu. Môžete si ju elektricky posúvať dopredu alebo dozadu. Je to technologická hračka, ktorá má nepochybne prispieť k personalizácii priestoru. Avšak, moja profesionálna (a zároveň trochu cynická) časť mozgu sa pýta: Nezvyšuje táto funkcia zbytočné riziko mechanického zlyhania v budúcnosti? Snáď toto nebude musieť pri najbližšej garančnej prehliadke zákazník riešiť.

Nissan Ariya prináša evolučný skok. Má nový multimediálny systém, interiér bez stredovej konzoly, ale budete musieť robiť kompromisy.

Ale akonáhle si nastavíte jej ideálnu polohu, je nepravdepodobné, že sa jej ešte dotknete. Konzola v sebe šikovne integruje všetko kľúčové. Má elegantný volič prevodových stupňov, dva držiaky na poháre, bezdrôtovú nabíjačku a prepínač režimu jazdy s jedným pedálom (e-Pedal). 

Orientácia na rodinu

A čo samotný posed? Nissan je dlhodobo známy svojím využitím konceptu sedadiel s „nulovou gravitáciou“, ktoré sú inšpirované výskumom NASA. Cieľom je minimalizovať tlakové body na tele a tým zvýšiť komfort. Musím potvrdiť, že pocit pohodlia je na palube Ariye určite prítomný, najmä pri krátkych a stredne dlhých jazdách. Sedíte príjemne, mäkko a uvoľnene. No chýba mi tu opora stehien a chrbta, obzvlášť v bočnom vedení zostáva mierne obmedzená. Pre bežnú, komfortne orientovanú jazdu je to ideálne, ale ak by ste chceli od Ariye občas dynamickejší prejazd zákrutou, sedadlá vás v tom nechajú trošku „plávať“.

Nissan Ariya prináša evolučný skok. Má nový multimediálny systém, interiér bez stredovej konzoly, ale budete musieť robiť kompromisy.

Rodinne orientovaný dizajn Nissanu Ariya sa najsilnejšie potvrdzuje v druhom rade sedadiel, čo je v mojich očiach veľké plus. Priestor tu je mimoriadne veľkorysý, a to najmä pre nohy, vďaka plochej podlahe, ktorú umožňuje elektrický pohon. Traja dospelí síce prežijú cestu s pokrčeným úsmevom, ale vďaka šírke sa dvaja dospelí a dieťa, alebo trojica detí budú cítiť naozaj pohodlne.

K rodinnej atmosfére prispieva aj bohatá výbava zadnej časti. Nájdete tu nielen port USB-C na nabíjanie moderných zariadení, ale aj vyhrievané zadné sedadlá (bonus v chladných mesiacoch!) a obrovské panoramatické strešné okno. To do kabíny vpúšťa množstvo svetla a ešte viac zvýrazňuje už i tak príjemný pocit priestrannosti. A deti môžu na ňom sledovať preteky dažďových kvapiek.

Čo sa týka praktickej stránky, Ariya ponúka v základnej konfigurácii slušný objem batožinového priestoru 646 litrov. Po sklopení zadných sedadiel – čo je, mimochodom, jednoduchý úkon – sa táto kapacita rozšíri až na 1 691 litrov. Tieto hodnoty sú plne v súlade s priemerom v segmente stredne veľkých elektrických SUV, takže Ariya v tomto ohľade nepodlieza očakávania, no ani neprináša revolúciu. Je to jednoducho dobre využiteľný, rodinný priestor.

Príliš konzervatívny?

Tu sa však dostávame k bodu, kde sa konzervatívny prístup javí ako mierne sklamanie. Hovorím o rýchlosti nabíjania. Maximálny výkon na rýchlonabíjacej stanici úrovne 3 je totiž obmedzený na 130 kW. Priznám sa, v dnešnej dobe, kedy konkurencia z Kórey či Nemecka bežne atakuje hranicu 250 – 350 kW, je 130 kW limit celkom výrazný. Znamená to, že pri cestovaní budete musieť jednoducho pri nabíjačke stráviť o niečo viac času. 

A aby toho nebolo málo, systém predhrievania batérie, ktorý je kľúčový pre dosiahnutie maximálneho výkonu v chladnom počasí, sa musí vykonávať manuálne. Prepáčte, Nissan, ale väčšina konkurentov túto službu ponúka už automaticky, na základe zadanej trasy s nabíjacím bodom v navigácii. Manuálna práca na optimalizáciu nabíjania je v roku 2025 už len zbytočné trápenie pre užívateľa.

Nissan teda prejavuje istý technologický konzervativizmus. Nevýhodou je, že neponúka špičkové parametre nabíjania ani najmodernejšie softvérové vychytávky. Výhodou, ktorú však nemožno prehliadnuť, je sľubovaná spoľahlivosť, ktorá je v očiach mnohých zákazníkov upokojujúca a dobre kontrolovateľná. Je to auto pre tých, ktorí chcú elektrický pohon, ale bez experimentálnych rizík.

Na papieri vyzerajú čísla dynamiky testovanej verzie Ariya celkom priemerne. Výkon 238 koní a krútiaci moment takmer 300 Nm nesľubujú akúsi elektrickú raketu. Konštrukcia karosérie je síce príjemne pevná, bez náznaku vŕzgania, no bez ohľadu na zvolený jazdný režim zostáva ovládateľnosť pokojná a primárne zameraná na pohodlie.

Zážitok z jazdy je tak očakávane vlažný. A ani pri miernejšej jazde riadenie nepresvedčí. Je príliš ľahké a v podstate neposkytuje vodičovi veľkú spätnú väzbu o dianí pod kolesami. Auto sa skrátka vezie. Podobne je naladené aj odpruženie, ktoré uprednostňuje extrémny komfort. 

Nedokonalosti vozovky sú absorbované s majstrovskou účinnosťou a na rozbitých mestských cestách Ariya doslova žehlí povrch. To je pre rodinné auto výhoda, ale prichádza to za cenu výrazného nakláňania karosérie v zákrutách. Keď sa pokúsite prejsť oblúk dynamickejšie, Ariya sa nebráni plaveckému pocitu, ktorý vás rýchlo prinúti ubrať plyn. Ariya je skôr elegantná limuzína na vysokých kolesách, než športovec. Necháva Nissan zámerne priestor pre nejakú ostro ladenú verziu Nismo? Som presvedčená, že s niekoľkými úpravami podvozka by sa tento elektrický potenciál dal premeniť na skutočne pútavý jazdný zážitok (pri výkonnejšej verzii).

Spotreba

Nissan oficiálne udáva dojazd 414 km pre testovanú verziu s 20-palcovými kolesami. Avšak, ako je v elektrickom svete bežné, realita býva skromnejšia. Počas nášho testovania sa priemerná spotreba ustálila na hodnote 24,2 kWh/100 km. Pri tejto hodnote bol reálne odhadovaný dojazd približne 360 km. Treba férovo pripomenúť, že test neprebiehal v ideálnych poveternostných podmienkach, ale v zime to budú ešte nižšie čísla. V porovnaní s niektorými priamočiarymi konkurentmi v tomto segmente je táto spotreba považovaná za príliš vysokú a, s ohľadom na veľkú batériu, miernym sklamaním.

Verdikt

Je trocha ironické, že automobilka, ktorá bola v roku 2011 s modelom Nissan LEAF priamym priekopníkom masovej elektrifikácie, akoby neskôr v elektrických pretekoch trochu spomalila. Model Ariya, ktorý bol predstavený v roku 2021 (my sme mali novú verziu), síce modernizuje ponuku, ale robí to s určitou opatrnosťou a rešpektom k spoľahlivosti. Je to prístup, ktorý má svoje výhody, no trh ho zatiaľ nehodnotí ako revolučný.

Nissan Ariya Evolve nie je v žiadnom prípade zlý produkt, práve naopak. Je to automobil s premysleným dizajnom, kde je kladený dôraz na luxusný komfort a nekonfliktnú jazdu. So svojou priestrannou kabínou a vzdušným interiérom je Ariya ideálnou voľbou pre zákazníkov a rodiny, ktorí hľadajú plynulé presuny a dostatok priestoru, pričom eleganciu stavajú nad rýchlosť.

A kde je to „ale“? V priamom porovnaní s drzejšou konkurenciou, ako sú napríklad technologicky pokročilý Hyundai IONIQ 5 alebo všestranný Volkswagen ID.4, Ariya trpí na kľúčových miestach – pomalšie nabíjanie. Je to auto, ktoré vás nenechá v štichu a je príjemné na každodenný život. Ale chýba mu tá dynamická iskra a efektivita, aby sa stala lídrom vo svojej triede. Hodí sa najlepšie pre vodičov, ktorých cesty sú prevažne mestské a pre ktorých má komfort, ticho a vnútorná noblesa jednoznačnú prednosť pred akýmkoľvek náznakom radosti z ostrej jazdy.

Technické údaje Nissan Ariya Evolve 2WD

Kombinovaný výkon
178 kW (238 k), 2WD
Maximálny krútiaci moment
300 Nm
Elektrický dojazd podľa WLTP 525 km
Maximálna rýchlosť
160 km/h
Rozmery (dĺžka × šírka × výška)
4 595 × 1 850 × 1 660 mm
Rázvor
2 775 mm
Výkon DC nabíjania
130 kW
Pohotovostná hmotnosť
2 089 kg
Koeficient odporu vzduchu
0,31 Cx
Spotreba el. energie
18,4 kWh/100 km
Objem batožinového priestoru
468  l
Cena testovaného exempláru
56 190 €

 





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!