Hyundai IONIQ 5. Elektrické auto, ktoré, dá sa povedať, začalo novú kapitolu histórie kórejského výrobcu. Vstup do triedy veľkých hatchbackov sa kedysi už viacerým hráčom nepodaril, no Hyundai sa rozhodol zariskovať. Vyplatilo sa mu to? S odstupom času možno povedať, že áno. Môj druhý test tohto modelu bol teda akoby stretnutím so starým známym. Nevidel som sa s ním niekoľko mesiacov, no jeho prítomnosť ma bavila. Navyše, azda jediným zásadnejším rozdielom medzi dvoma testovanými autami bolo ich lakovanie.
Starý známy
Už pri prvom teste som Hyundai IONIQ 5 vychválil. Páčilo sa mi na ňom hneď niekoľko vecí, a to so mnou pretrvalo až dodnes. Hyundai totiž pochopil, že dizajnová diverzifikácia produktovej rady nemusí byť na škodu, najmä vtedy, ak je poňatá rozumne. Ani po rokoch na trhu nemožno o IONIQ 5 povedať, že by bol opozeraný. Predné partie stále pútajú pozornosť a ich monolitický dizajn je niečím, čo nevidíme u ostatných výrobcov. Temné lakovanie navyše dodáva predným partiám futuristický nádych.
Rovnako je to aj vzadu. Pixelová grafika zadných svetiel je pre mnohých spomienkou na detstvo, pre tých mladších zas príjemné osvieženie. Zadok Hyundai IONIQ 5 je zároveň akýmsi kontrastom k ostatným autám. Zatiaľ čo väčšina z nich vsádza na bledú farbu karosérie v kontraste s tmavým difúzorom, Hyundai to poňal presne naopak. Rozumiem, že niekomu sa to môže nepáčiť, no aj takýto detail robí auto zaujímavejším.
Predné partie auta sú funkčné a zároveň disponujú aktívnou aerodynamikou. Tá je umiestnená v spodnej časti predného nárazníka, kde sa nachádzajú aktívne lamely. Otvárajú sa v závislosti od spôsobu prevádzky auta. Na fotke ich môžete vidieť kompletne otvorené. Po zamknutí sa zatvoria.
Predné partie auta sú funkčné a zároveň disponujú aktívnou aerodynamikou. Tá je umiestnená v spodnej časti predného nárazníka, kde sa nachádzajú aktívne lamely. Otvárajú sa v závislosti od spôsobu prevádzky auta. Na fotke ich môžete vidieť kompletne otvorené. Po zamknutí sa zatvoria.
8-bitová grafika zadných svetiel je skutočne silným dizajnovým prvkom. Škoda len, že sa Hyundai viac nevyhral so zvyšnými elementami zadných partií v oblasti svetiel. Mohol ich využiť napríklad na rôzne animácie smerových svetiel alebo na personalizáciu vonkajšieho osvetlenia.
Nabije vás
Inzercia
Inzercia
Inzercia
Silnou stránkou elektrického Hyundai IONIQ 5 je nepochybne jeho nabíjanie. Počas testu som ho nabíjal dvakrát na rýchlonabíjačke s výkonom až 400 kW. Spočiatku som bol skeptický, či sa auto vôbec dostane na 40 % kapacity nabíjačky, avšak výsledok ma prekvapil. Prvé nabíjanie z 43 % na 97 % zabralo len 20 minút, pričom maximálny nabíjací výkon bol 236 kW. Nabíjačka ho držala približne 30 % z celkového času nabíjania. Druhýkrát som auto nabíjal na rovnakej stanici, pričom výkon 233 kW si auto podržalo o niečo menej. Tak či onak, pri dodaných 42,25 kWh som na nabíjačke strávil len 24 minút. V tomto patrí Hyundai so svojimi elektrickými autami na špičku segmentu.
Nie je to však len o prijímaní elektriny. IONIQ 5 totiž disponuje funkciou V2L. Z auta tak viete získať energiu na napájanie rôznych spotrebičov až do výkonu 3,6 kW. Túto možnosť som si vyskúšal pri dávnejšom teste Hyundai IONIQ 6, keď som pomocou energie z auta kosil záhradu. V infotainmente si navyše viete nastaviť minimálne množstvo energie, ktoré musí zostať uložené v batérii. Nikdy by sa tak nemalo stať, že auto úplne vybijete.
Pod prednou kapotou síce nenájdete klasický motor, no niečo, čo ho pripomína, tu je. Pod plastovým vekom je úložisko s objemom až 57 litrov, kde sa bez problémov zmestia všetky nabíjacie káble. V danej konfigurácii malo auto pohon len zadnej nápravy. Celkový výkon dosahuje 168 kW a krútiaci moment má hodnotu 350 Nm. Čísla sú o niečo nižšie ako pri poslednej recenzii tohto istého auta, no odráža sa to aj na dojazde. Počas testu som s autom vedel na jedno nabitie prejsť približne 390 kilometrov. S výkonnejšou verziou bol dojazd o niečo nižší. Musím taktiež oceniť prejav auta na ceste. Aj keď nešlo o žiadnu športovú verziu, IONIQ 5 sa vedel príjemne oprieť do zákruty. Podvozkovo je auto skutočne zvládnuté bravúrne. Treba si však dávať pozor na to, čo všetko vám dovolia pneumatiky.
K funkčnosti auta mám len jednu pripomienku. Stále si neviem zvyknúť na volič jazdných režimov pod volantom. Pre mňa je toto umiestnenie nešťastné aj vzhľadom na to, že v aute je veľa iných miest, kde by sa dal umiestniť. Po testoch IONIQ 5 a IONIQ 6 mi stále chvíľku trvá, kým sa naučím presnú polohu tohto voliča. Navyše vizuálnemu kontaktu bráni veniec alebo rameno volantu.
Ešte sa na moment vrátim k V2L. Vehicle-to-load, alebo možnosť dodávania energie z auta iným zariadeniam, je umožnená cez takýto adaptér. Gumová ochrana na jeho čele bráni vniknutiu vody a prachu.
Opäť musím Hyundai IONIQ 5 udeliť obrovskú pochvalu za komfort. Interiér je skutočne vytrhnutý z prémiovej triedy a implementovaný do bežného elektromobilu. Jeho biely odtieň navyše dodáva autu akýsi punc luxusu. Jednu vec by som však predsa zmenil. Ňou je orientácia centrálneho displeja na vodiča. Stalo sa mi totiž počas testu viackrát, že som sa musel zbytočne naťahovať cez pol interiéru len preto, aby som odklikol niečo v pravom hornom rohu.
Displej pred vodičom je veľmi dobre čitateľný a predovšetkým prehľadný. Ani priame svetlo neobmedzuje jeho používanie. Samozrejme, nemusíte ho mať len v tmavej farbe, ale môžete si ho prepnúť aj do bielej. Mne však viac vyhovuje tmavé prevedenie, nakoľko mi jasná biela farba ťahá oči.
Výpočet displejov nekončí pri čísle dva. Ďalšie dva sa nachádzajú na mieste spätných zrkadiel. Teda, aby som bol presnejší, ich poloha je pod optickou úrovňou sledovania klasického zrkadla. Treba na to chvíľku praxe, ale na toto prevedenie sa dá zvyknúť. Jedinou, pre niekoho možno závažnou, nevýhodou je nemožnosť využívať fyziku zrkadla. Kamera má proste určité zorné pole, ktoré následne vykresľuje na displeji. Ak využívate fyziku tým, že sa vykloníte a skontrolujete mŕtvy uhol, tu to tak nefunguje. No a potom je tu vec, ktorú som spomenul už v pôvodnom teste auta. Je škoda, že Hyundai nepoužil na spätných zrkadlách nočné videnie. Vykresľovanie displeja a citlivosť kamery je v tme horšia, čo sa odráža na samotnom obraze.
Stále kábel. Viem, že niektoré modely Hyundai už dnes disponujú bezdrôtovým Apple CarPlay. Z debaty s predstaviteľmi automobilky navyše viem, že bezdrôtová konektivita má byť záležitosťou aktualizácie softvéru. Preto ma nepotešilo, že auto za celkovo 63 450 eur túto možnosť stále nemalo…
Silná stránka
Čakali ste, že celkové množstvo displejov končí na čísle 4? Ale kdeže. Je tu ešte jeden. Head-up displej pred vodičom premieta obraz na pomerne veľkú plochu.
Jednou z jeho funkcií je napríklad aj navigovanie pomocou rozšírenej reality. Všetko sa dá pomerne jednoducho nastaviť v zábavno-informačnom systéme. Je však potrebné vedieť, kde to všetko hľadať.
Opäť sa vraciam ku komfortu auta. Predné sedadlá sú za mňa osobne to najlepšie, čo v danej triede môžete nájsť. Samozrejme, sa nebavíme o športových škrupinách. Komfortné kreslá s ventilovaním a vyhrievaním disponujú aj funkciou zloženia takmer do roviny. Nemusíte to robiť pritom manuálne; všetko za vás vybaví stlačenie príslušného tlačidla. Podobnú funkciu oceníte napríklad pri nabíjaní, kedy nechcete nič vybavovať, prípadne opúšťať auto. Ocenia to však aj ľudia, ktorí nemajú doma klimatizáciu a nedokážu existovať v prehriatych bytoch počas extrémnych letných horúčav.
Opierka nôh je jedným z elementov, ktorý sa automaticky aktivuje pri sklopení sedadla. Je však možné ju využívať aj pri bežnej jazde.
Hyundai IONIQ 5 ako rodinné auto
Zadná lavica si taktiež zaslúži pochvalu. Vzhľadom na rozmery auta je tu sedenie pohodlné aj pre vyšších cestujúcich. Nastavenie sedáku a operadla navyše dotvára rodinný dojem z auta. Sám som tu chvíľu sedel a musím povedať, že vzdušnosť a priestrannosť kabíny navodzovali dojem, že sedím v aute o dve triedy vyššie.
Presne to je to, o čom hovorím. Miesta na nohy je tu neúrekom. Možno menšou nevýhodou je menej miesta na chodidlá pod prednými sedadlami. Inak spĺňa interiér v zadnej časti tie najprísnejšie kritériá rodinného auta.
Jeden vpredu, druhý vzadu. Predný kufor sme si už spomínali. Ten zadný však zatiaľ ešte nie. Jeho kapacita je 527 litrov. Oceňujem jeho tvarovanie bez zbytočných priehlbín a hluchých miest. Takto sem bez problémov nabalíte veci potrebné na rodinnú dovolenku. Ak však zadné sedadlá nepotrebujete, posteľ si v aute vytvoríte aj vďaka maximálnej kapacite až 1 587 litrov.
No a ak chcete so sebou na dovolenku zobrať aj bicykle a nechcete ich niesť na streche, guľa za autom vám to umožní. Masívny hák ťažného zariadenia sa pripája mechanicky pod zadný nárazník. Za autom môžete ťahať až 1 600 kilogramov. Inými slovami, to znamená, že vám dokáže poslúžiť aj na nejaké tie domáce práce. Napríklad drevo, ktoré si doma napílite pomocou elektrickej energie z auta, následne odnesiete na chalupu v prívese.
Potvrdil to, čo som od neho čakal
Hyundai IONIQ 5 mám skutočne rád. Má síce nejaké tie muchy, no v konečnom zúčtovaní je to skvelé auto. Nepíšem to preto, že by si to Hyundai objednal, píšem to preto, lebo to tak cítim. Ak by éra elektromobilov mala vyzerať tak, ako to robí Hyundai so svojím IONIQ 5, tak by som sa jej vôbec nebál. Výnimočnosť auta tkvie v jeho podstate. Výrobca sa pri ňom na nič nehral a s ničím vážnejším neexperimentoval.
Jednoducho zobral futuristický dizajn a doň vložil najsilnejšie prvky rodinných modelov. Výsledkom je síce masívny hatchback, no v zahraničí sa ho kolegovia neboja označiť za crossover. Tak či onak, ide o podarené auto, ktoré v ľuďoch búra predsudky o elektromobiloch.