Novinka

Čistý vzduch počas jazdy. Nový rotačný motor Mazdy bude CO2 transformovať na palivo

Preplňovaný rotačný motor v 5-metrovom kupé? Prečítajte si detaily o radikálnej myšlienke Mazdy, ktorá sľubuje takmer neutrálny cyklus.

Mazda opäť potvrdila svoju dlhodobú lásku k rotačnému motoru, ktorý je už desaťročia neoddeliteľnou súčasťou jej DNA. Japonská značka si udržiava meno v povedomí verejnosti novým, ambicióznym konceptom Vision X, ktorý je pevne zakorenený v slávnom dizajnovom jazyku Kodo. Unikátnou vlastnosťou tohto vozidla je však jeho preplňovaný rotačný motor, ktorý je zároveň plug-in hybridom (PHEV). Mazda dokonca trúfalo tvrdí, že je koncept je schopný čistiť prebytočný CO2 zo vzduchu pomocou špeciálneho katalyzátora na báze mikrorias. Hoci je táto utopická vízia technologicky lákavá, jej reálna účinnosť zostáva veľmi otázna a vyvoláva skôr marketingové otázky ako technické odpovede.

Vízia mobilnej čističky vzduchu

Snom každého výrobcu automobilov je pravdepodobne nájsť technológiu, ktorá by umožnila vozidlám „čistiť“ vzduch počas jazdy namiesto znečisťovania. Túto myšlienku, hoci bola kedysi v Top Gear parodovaná, Mazda uchopila vážne. Koncept Vision X prichádza po úspešných a divoko obdivovaných predchodcoch, ako bol futuristický RX Vision v roku 2015 a nedávny Iconic SP. Nový Vision X sa prezentuje ako štvordverové kupé, ktoré kombinuje rotačný motor, plug-in hybridný systém a technológiu rias.

Keďže Ázia a najmä Severná Amerika sú hlavnými trhmi spoločnosti Mazda, výrobca oslovuje predovšetkým publikum, ktoré nezdieľa rovnaké priority ako Európania, čo sa odráža na monštruóznych rozmeroch konceptu. Vision X sa pýši dĺžkou 5,05 metra (rovnako ako súčasné BMW radu 5) a, čo je dôležitejšie, nekompromisnou šírkou dva metre pri výške iba 1,48 metra. Hoci ide o veľmi kompaktné vozidlo v pravom štýle Mazdy, jeho praktickosť ustupuje dizajnu. Hlavným účelom tohto konceptu je zvádzať, potešiť oko a pripomenúť širokej verejnosti, že Mazda je popredným špecialistom na rotačné motory.

Pod dlhou, elegantnou karosériou sa skrýva srdce, ktoré by mohlo vystrašiť každého majiteľa RX7 alebo RX8. Ide o preplňovaný rotačný motor, čo je pre sériovo vyrábanú Mazdu rarita, a čo je kľúčové, je súčasťou plug-in hybridného systému. Táto zložitá kombinácia sľubuje kombinovaný výkon až 510 koní a na papieri viac ako 150 km dojazdu na elektrický pohon, hoci Mazda nezverejnila kapacitu batérie. Aj keď ide len o koncepčné vozidlo, ktoré pravdepodobne nikdy neuvidí cestu, ide o jasný signál. Mazda vidí budúcnosť rotačného motora jedine v kombinácii s elektrifikáciou, a to aj napriek technologickej náročnosti.

Jedinečnou a najkontroverznejšou vlastnosťou tohto modelu Vision X je však práve výstup z výfukového potrubia, kde má byť k dispozícii systém rias. Tento systém údajne zachytáva CO2 zo spaľovania a transformuje ho… na tukové produkty (olej). Konkrétne, mikroriasy využívajú oxid uhličitý prostredníctvom fotosyntézy na výrobu cenného lipidu, ktorý by sa potom dal použiť ako palivo. Teoreticky by bol cyklus takmer uzavretý a neutrálny (s akceptovateľnými stratami).

Technická Achillova päta

Je zrejmé, že tento typ oznámenia by sa mal brať s veľkou rezervou a predovšetkým s kritickým pohľadom na biológiu a chémiu. Mikroriasy, ktoré produkujú olej, majú totiž pomerne nízku efektivitu. Samotná prítomnosť rias v aute by tak nedokázala generovať dostatok paliva na doplnenie nádrže pri reálnej prevádzke. Hoci sa výskumníkom z CNRS nedávno podarilo päťnásobne zvýšiť výťažnosť mikrorias modifikáciou ich DNA, stále máme ďaleko od vozidla, ktoré je schopné produkovať vlastné palivo počas jazdy v množstvách, ktoré by boli relevantné.

Okrem problémov s nízkou efektivitou je dôležité pamätať aj na to, že mastné produkty produkované riasami sa potom musia spracovať a rafinovať. Tento proces si vyžaduje energiu a rozsiahlu infraštruktúru, čo opäť narúša ideu „neutrálneho“ cyklu v reálnom svete. Tento rotačný motor tak slúži Mazde predovšetkým ako silný marketingový nástroj. Umožňuje jej udržať si ikonický rotačný motor v centre diskusie a zároveň sa prezentovať ako značka, ktorá uvažuje o radikálnych riešeniach klimatických zmien, hoci jej hlavné trhy (USA) zatiaľ nekladú taký silný dôraz na elektrifikáciu ako Európa.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!