Aktualita
Zastavenie výroby automobilov v Európe je na spadnutie. Prípadne následky pocíti aj Slovensko
Automobilový priemysel v Európe zažíva v posledných mesiacoch veľmi krušné chvíle. Kybernetický útok, zastavenie výroby, nedostatok čipov a pod. Práve pri problémoch s čipmi sa jasne ukázalo, ako je európsky priemysel plne závislý nielen na dodávkach čipov, ale aj na ďalších strategických surovinách, ktoré sa dovážajú z Číny. Táto závislosť je najnovším problémom a ak sa urýchlene nevyrieši, európsky automobilový priemysel padne na kolená.
Samotná hrozba sa objavila v lete tohto roku. Čína sa totiž rozhodla výrazne zredukovať vývozné licencie na vývoz vzácnych zemín do Európy. Ide napríklad o neodýnium, dysprózium a terbium. Tieto druhy sú používané pri výrobe elektromotorov, senzorov alebo brzdových systémov.
Táto hrozba sa vystupňovala ešte viac, keď v septembri prevzalo Holandsko kontrolu nad čínskym výrobcom čipov Nexperia. Zároveň holandská vláda odvolala generálneho riaditeľa Zhang Xuezhenga. Prevzatie bolo spôsobené obavami, že bývalý generálny riaditeľ spoločnosti ruší európske prevádzky a presúva výrobu do Číny. Tieto obavy potvrdili pre Reuters aj zdroje blízke Haagu s tvrdením, že firma plánovala prepustiť 40 % zamestnancov v Európe a zatvoriť výskumné a vývojové zariadenie v Mníchove. Tento krok prinútil výrobcov automobilov v Európe, USA a Japonsku, varovať pred možnými problémami s výrobou v dôsledku nedostatku čipov. Hoci čipy, ktoré spoločnosť Nexperia vyrába, sú veľmi jednoduché, vo veľkom množstve sa používajú v elektronických systémoch automobilov.
Čipová kríza je len začiatok
Krok holandskej vlády „prilial olej do ohňa“. Čína sa rozhodla vzhľadom na vzniknutú krízu a fakt, že kontroluje 90 % svetovej ťažby spomínaných prvkov, vyťažiť čo najviac. Prvým varovaním Ríše stredu bolo v podobe uvalenia zákazu na vývoz hotových produktov spoločnosti Nexperia z Číny. Týmto krokom vyvolala v európskom a americkom automobilovom priemysle obavy z nedostatku dôležitých polovodičov. Následne nemecká automobilka Volkswagen varovala, že dočasne obmedzí výrobu automobilov Golf vo Wolfsburgu.
A to je len začiatok, ak sa rýchlo nenájde riešenie. Pretože jednoducho bez vzácnych zemín nebudú vznikať základné komponenty pre automobily. Dôsledkom zredukovania vývozných licencií je drastické míňanie zásob. Pre automobilky v Európe a v USA môžu nastať temné časy. Denník E v tejto súvislosti cituje viceprezidenta severoamerickej divízie Toyoty Ryana Grimma: „do dvoch mesiacov môžu zastaviť našu výrobu a celý automobilový priemysel.“ Na tento problém upozorňuje už aj nemecká asociácia automobilového priemyslu VDA a talianska asociácia pre automobilový priemysel ANFIA.
Nechcená reťazová reakcia
Podľa medializovaných informácii zostávajú automobilkám zásoby na niekoľko týždňov. Niektorí európsky výrobcovia varujú, že ak sa situácia nezmení výrobne linky sa odstavia do dvoch mesiacov. Je to logická reťazová reakcia – vypadne jeden materiál a celá výroba sa môže zastaviť. Týmito reštrikciami je ohrozená predovšetkým výroba elektromobilov. Ale problémy sa nevyhnú ani spaľovacím motorom.
Vďaka zredukovaniu vývozných licencií sa už hlásia zdražené suroviny a meškajúce dodávky. Samozrejme kríza sa nedotkne len výrobných závodov, ale aj dodávateľov a subdodávateľov. Prehĺbenie tejto krízy bude mať veľký dopad na zamestnanosť, ale aj na slovenskú ekonomiku. Slovenskú republiku ako jedného z najväčších producentov automobilov na svete by prehĺbenie krízy zasiahlo v podobe ohromného výpadku exportu a ohrozenia desaťtisíce pracovných miest.
Viaceré odhady vravia o 8 – 10 týždňoch pokiaľ sa zásoby úplne minú. Ak sa tak stane, najväčšia kríza európskeho automobilového priemyslu za posledné desaťročie sa stane realitou. Ostáva veriť, že situácia sa vyrieši a Európska únia nájde rýchle riešenie v podobe dohody s čínskou stranou, alebo otvorení vlastných baní. Prípadne spolupráca s inými krajinami.
Zdroje: Reuters, Pravda
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk



















