Dôležitá oprava D1: Čo zmenilo životnosť Prístavného mosta?
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) oznámila, že oprava D1 zameraná na odvodnenie na bratislavskom Prístavnom moste je hotová. Dokončili práce, ktoré sa začali začiatkom októbra a vyžadovali si okrem iného aj dočasnú čiastočnú uzávierku lávok pre cyklistov a chodcov.
Oprava D1 sa sústredila na výmenu odvodňovacieho systému, ktorý zabezpečuje účinné odvádzanie dažďovej vody z mostnej konštrukcie. Okrem toho sa doplnilo aj kotvenie odvodnenia. Cieľom týchto zásahov bolo zlepšiť technický stav mosta, zvýšiť bezpečnosť a predĺžiť jeho životnosť.
Podarilo sa to v predstihu: Oprava D1 je hotová
Práce prebiehali približne mesiac v dvoch etapách – najskôr bola uzavretá lávka pre peších na ľavom moste, potom lávka pre cyklistov na pravom moste. Počas celého obdobia však bola vždy k dispozícii aspoň jedna z lávok, ktorú mohli využívať chodci aj cyklisti.

Prístavný most patrí bez pochýb k najdôležitejším mostom Bratislavy
„Všetky práce boli už ukončené, dokonca v predstihu, a lávky sú už k dnešnému dňu opäť plne prístupné pre verejnosť,“ potvrdil Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS.
Most cez Dunaj, ktorý musí vydržať veľkú záťaž
Prístavný most v Bratislave patrí medzi najdôležitejšie dopravné uzly hlavného mesta. Je kombinovaný – okrem železničnej dopravy ním prechádza aj diaľnica D1 ponad Dunaj. Denne po ňom prejdú desaťtisíce áut, kamiónov aj autobusov. Rôzne čísla z minulých rokov udávajú hodnoty nad 100 tisíc vozidiel za deň, hoci most pôvodne dimenzovali na kapacitu 50 tisíc áut. Každopádne ide o jeden z najvyťaženejších úsekov celej slovenskej cestnej siete.
Most v poslednom období odľahčuje otváranie križovatky D1 a D4, ktoré umožňuje prejazd vonkajším obchvatom Bratislavy – tranzitná doprava vrátane kamiónov tak konečne prechádza mimo Prístavného mosta.

Takto vyzerala nedostavaná križovatka D1 a D4, ktorá dlhé roky brzdila využívanie vonkajšieho obchvatu Bratislavy
Popri cestnej a železničnej dopravy má na moste svoj priestor aj nemotorová doprava – sú na ňom umiestnené lávky pre cyklistov a chodcov, ktoré spájajú pravý a ľavý breh Dunaja.
Most prešiel v posledných rokoch viacerými údržbami, keďže jeho konštrukcia musí zvládať veľkú dopravnú záťaž a samozrejme takisto aj zmeny ročných období, respektíve výkyvy teplôt počas roka. Ako ukazuje aj najnovší príklad, oprava D1 a Prístavného mosta zahŕňa nielen povrch vozovky, ale aj technické systémy ako odvodnenie, ktoré je takisto nevyhnutné pre bezpečnú a dlhodobú prevádzku.
Zdroj: NDS



















