Prístavný most vs Lafranconi: Dôležité fakty, ktoré nepozná každý

Prinášame vám fakty o bratislavských mostoch, ktoré nevie každý. Pozrieme sa aj na Prístavný most. Tento víkend je Medzinárodný deň Dunaja.

Vydané  Text: 

Cez diaľničné mosty prechádza 100 000 vozidiel denne

Rieka Dunaj preteká desiatimi krajinami a celkovo ju preklenujú desiatky mostov. Na Slovensku vedie z jedného na druhý breh rieky Dunaj dokopy deväť mostov, z toho dva sú v správe Národnej diaľničnej spoločnosti. Ide o jedny z kľúčových diaľničných mostov – Prístavný most na diaľnici D1 a Lanfranconi na D2.

Prístavný most a menej dopravných zápch

Prístavný most vedie intravilánom Bratislavy a spája mestské časti Petržalka a Ružinov. Skolaudovali ho v roku 1985 a odvtedy na ňom bolo vykonávaných niekoľko opráv. Národná diaľničná spoločnosť sa pravidelne stará o mostné závery, ktoré sú mimoriadne podstatnou súčasťou mostov vo všeobecnosti. Vlani sa vymenil mostný záver na ľavej strane mosta za nový, tichší typ.

Prístavný most je dlhý zhruba 600 metrov a denne ním prejde približne 105 000 vozidiel. V marci tohto roka pristúpila NDS spolu s Ministerstvom dopravy SR k presmerovaniu tranzitnej dopravy mimo Prístavného mosta, vďaka čomu výrazne klesla intenzita nákladnej dopravy v intraviláne Bratislavy.

Celkovo za tri mesiace (marec, apríl, máj) prešlo Prístavným mostom až o 60 000 nákladných áut menej v porovnaní s obdobím pred zákazom tranzitu. V marci sa tranzit presmeroval v smere na Žilinu, od minulého týždňa platí zákaz tranzitu aj v opačnom smere.

Prístavný most

Most Lafranconi opravili

Most Lanfranconi majú motoristi k dispozícii od roku 1992. V posledných rokoch prebehla oprava a výmena mostných záverov ako aj vozovky. Okrem toho sa menilo tiež zábradlie a osvetlenie na lávkach pre cyklistov na bočných stranách mosta. Diaľničný most na D2 cez Dunaj tiež patrí medzi kľúčové bratislavské tepny. Denne ním prechádza okolo 100 000 vozidiel.

„Oba diaľničné mosty sú vybavené inteligentným líniovým dopravným riadením. To v praxi znamená, že v prípade akejkoľvek udalosti systém automaticky vyhodnotí riziko vytvorenia zápchy a znižuje povolenú rýchlosť niekoľko kilometrov pred potenciálne upchatým úsekom,“ povedal podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Rastislav Droppa s tým, že doprava je tak plynulejšia a značne to znižuje aj nehodovosť.