Koniec uhladených SUV, Hyundai rezignoval. Takto má vyzerať off-road, ktorý sa nehanbí

Drsné off-roady nepatria len minulosti. Značka Hyundai rezignovala na eleganciu a ukázala radikálny prototyp SUV, ktoré vzniká pre púšte a terén.

Keď sa už zdalo, že trh terénnych vozidiel ustupuje uhladenej, marketingovej realite, v ktorej hrajú prím crossovery s mestským šarmom, Hyundai sa rozhodol otočiť scénu hore nohami. Zatiaľ čo v Európe sledujeme postupné zmenšovanie ponuky robustných „offroadov“ a rastúci tlak na elektrifikáciu, na druhej strane sveta vzniká projekt, ktorý ide proti prúdu. Hyundai CRATER je koncept, ktorý zatiaľ existuje len ako prototyp, no má byť dôkazom, že dobrodružstvo, prach na blatníkoch a poctivá mechanika ešte nepovedali posledné slovo.

Už prvé skice naznačujú, že Hyundai sa rozhodol pre radikálne SUV, ktoré má od bežného „tereňáku“ ďaleko. CRATER má pôsobiť ako drsné, nekompromisné vozidlo, ktoré si pýta rozjazd v teréne skôr než státie pred obchodným centrom. Druh energie, ktorá sa dnes v automobilovom priemysle hľadá len veľmi ťažko.

SUV, ktoré nechce byť pekné. Chce byť schopné.

Trh ukazuje, že návrat terénnych ikon nie je náhoda. Po tom, čo Európa privítala Ford Bronco, Toyota oživila Land Cruiser, Mercedes pridal elektrickú verziu triedy G a Volkswagen Group stvoril samostatnú offroadovú značku Scout, prišiel čas, aby sa pridal aj hráč, od ktorého by to málokto čakal. A už vôbec nie v takomto štýle.

Drsné off-roady nepatria len minulosti. Značka Hyundai rezignovala na eleganciu a ukázala radikálny prototyp SUV, ktoré vzniká pre púšte a terén.

Hyundai už popravde dávno nie je značka ekonomických malých áut. Dnes má vo svojom portfóliu jedny z najpokročilejších elektromobilov na trhu, no s CRATER-om si myslí, že technologický pokrok môže kráčať ruka v ruke s mechanickou odolnosťou a charakterom. Podľa automobilky ide o „extrémne terénne vozidlo“, navrhnuté v technickom centre Hyundai America v Kalifornii, kde si na prvom mieste cenia praktickosť, odolnosť a schopnosť prejsť tam, kde to bežné SUV radšej otočí.

Koncept CRATER má prekročiť hranice súčasnej ponuky modelov XRT – teda úpravy zameranej na terén v rámci amerických Hyundai modelov. Kým IONIQ 5 XRT či Santa Cruz XRT majú robustnejší vizuál a drobnosti pre ľahší pohyb mimo asfaltu, CRATER má byť iným príbehom. Ten, ktorý nezačína v meste, ale na prašnej ceste niekde v púšti.

Európa ho bude len z diaľky len sledovať

CRATER je projekt, ktorý vzniká pre trhy, kde terénne autá stále majú nielen kultový status, ale aj reálne odbytové čísla. USA, Austrália či niektoré časti Ázie sú regióny, kde sa CRATER môže presadiť. Európa je v tomto prípade len divák, ktorý stojí pred plotom a vidí len to, čo mu automobilky pustia na obrazovku.

A Hyundai to vôbec neskrýva. Zatiaľ čo u nás postupne z ponuky miznú modely s veľkými motormi a redukčné prevodovky sú pomaly témou pre veteránov, inde sa podobné autá pripravujú na novú éru. Práve tam Hyundai vidí svoj priestor. Potvrdil dokonca aj prípravu ďalšieho SUV a úplne nového pick-upu. Podobný krok už nedávno urobila sesterská Kia s modelom Tasman, ktorý má ambíciu postaviť sa veľkým menám svetového trhu s pick-upmi. CRATER tak nebude len vizuálny experiment alebo dizajnová štúdia bez budúcnosti. A nie je vylúčené, že z tohto prototypu sa nakoniec stane model, ktorý bude dlhodobo dopĺňať offroadové portfólio značky.

Je to zaujímavé, lebo dnes máme z automobiliek dojem, že sa pretekajú o to, kto má uhladenejší infotainment alebo krajší svetelný podpis na denné svietenie. No CRATER pôsobí ako návrat ku koreňom. Žiadne prehnané krivky, žiadna strojená elegancia, žiadne lacné efekty. Hyundai chce ukázať, že na trhu je stále miesto pre auto, ktoré vyzerá, akoby práve opustilo skúšobný polygón v Nevade. Chce byť svojský, robustný, technicky poctivý a schopný prejsť terénom, kde sú aj veľké mená opatrné.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!