Je toto najodvážnejší projekt dekády? Audi ide postaviť vlastné „Géčko“
Audi už roky hovorí o tom, že chce ukázať svoju tvrdšiu, robustnejšiu stránku, no až teraz to vyzerá tak, že plány sa menia na realitu. V roku 2027 totiž príde nový, veľký, poctivý off-road, ktorý má v portfóliu značky zaplniť doteraz prázdne miesto. V zákulisí sa mu hovorí „Audi triedy G“, pretože jeho ambície sú jasné. Má to byť auto, ktoré nebude iba alternatívou k Mercedesu G, ale plnohodnotným konkurentom s vlastným charakterom, osobitosťou a technickým pozadím.
Audi tak vstupuje do teritória, kde sa nerozhoduje podľa zrýchlenia na stovku ani podľa veľkosti displeja, ale podľa svetlej výšky, uhla nájazdu, brodivosti a schopnosti prežiť aj tam, kde cesta končí. Značka z Ingolstadtu už síce roky stavia výkonné SUV, ktoré vedia zvládnuť poľnú cestu, no nikdy sa neodvážila pustiť do sveta skutočných off-roadov. A práve to je ten zlom. Teraz sa to zmení a Audi sa pripravuje na svoj najodvážnejší projekt za poslednú dekádu.

Ako ilustračný obrázok slúži vizualizácia projektu Scout Traveler.
Skutočný off-road od Audi
Hneď v úvode treba povedať, že automobilka sa nechce hrať iba na image. Ak má nový model stáť tvárou v tvár legende, musí mať nielen dizajn, ale aj techniku, ktorá dokáže obstáť v porovnaní s Land Cruiserom, Defenderom či samotným Mercedesom triedy G. A preto sa Audi obrátilo na partnera, s ktorým by ste to možno nečakali, no v rámci koncernu dáva absolútny zmysel – na značku Scout.
Scout je meno, ktoré automobilovým priaznivcom niečo hovorí už desaťročia, ale v modernej ére ho Volkswagen Group prebudil do života s cieľom vyrábať poriadne poctivé terénne autá. Nie lifestyleové SUV, ale skutočné off-roady, ktoré sú pripravené jazdiť v bahne, piesku aj vode a nie iba zapózovať pred horskou chatou. Scout má pod sebou vývoj úplne novej platformy pre terénne vozidlá, vytváranej od začiatku s dôrazom na extrémnu odolnosť a terénny výkon, pričom technika je kompatibilná s čistým batériovým pohonom aj s benzínovým generátorom pre predĺženie dojazdu.

Ako ilustračný obrázok slúži vizualizácia projektu Scout Traveler.
Pre Audi je to win-win situácia. Získa robustný základ, prístup k americkej výrobe a unikátnu techniku, ktorá mu umožní zasiahnuť aj trh, na ktorom off-roady stále tvoria silnú súčasť kultúry. Aj preto sa už šepká, že výroba nového modelu bude prebiehať priamo v USA, čo Audi nielen ochráni pred importnými clami, ale mu to otvorí cestu k americkým zákazníkom, ktorí tradične vyhľadávajú veľké a poctivé 4×4.
Bude sa volať Q9?
V kuloároch sa už objavilo aj možné meno – Audi Q9. Znie to logicky, pretože tento model bude stáť nad všetkým, čo má značka v ponuke, a získa rolu vlajkového SUV pre vodičov, ktorí chcú luxus, ale aj surovú funkčnosť. No či z toho bude Q9 alebo niečo úplne nové, na tom zatiaľ nezáleží. Dôležitejšie je, že Audi chce svetu ukázať auto, ktoré nebude iba prémiovým SUV s off-road balíčkom, ale plnohodnotným terénnym vozidlom postaveným s rovnakým nasadením, aké dal Mercedes svojmu „géčku“.
Prvé technické informácie naznačujú, že Audi nechce robiť kompromisy. Scout totiž pripravuje architektúru, ktorá počíta so svetlou výškou až okolo 30 centimetrov, brodivosťou presahujúcou 90 centimetrov a priestorom na montáž pneumatík až do veľkosti 35 palcov. To sú parametre, ktoré posúvajú tento projekt do kategórie skutočných off-roadov a ukazujú, že nejde iba o marketingový výstrelok. Audi chce auto, ktoré sa nebude báť stúpať po skalách, brodiť rieky či zjazdovať prudké svahy.

Ako ilustračný obrázok slúži vizualizácia projektu Scout Traveler.
Zaujímavým prvkom je aj pohon. Základom by mala byť dvojmotorová elektrická sústava – jeden elektromotor na každej náprave. To umožní okamžitú reguláciu trakcie, precízne dávkovanie výkonu v nízkych rýchlostiach a veľmi jemné ovládanie, ktoré je v teréne kľúčové. Zároveň sa však počíta aj s možnosťou montáže benzínového predlžovača dojazdu, ktorý bude fungovať ako generátor pre batériu. Scout už dnes spomína kombinovaný dojazd nad 800 kilometrov, čo by z nového Audi urobilo jeden z najpoužiteľnejších elektrifikovaných off-roadov na trhu.
V roku 2027 tak môžeme očakávať jeden z najvzrušujúcejších modelov v histórii značky. Niečo, čo v portfóliu Audi doteraz chýbalo a čo môže otvoriť dvere úplne novej rodine vozidiel. Ak Audi všetko dotiahne, „géčko“ už nebude mať monopol. A terénny svet dostane ďalšieho hráča, ktorý môže poriadne zamiešať kartami.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!



















