TEST Audi Q8 e-tron Dakar: Hranice (či už terénne, alebo mentálne) sú často len v hlave

Kombinácia slova „Dakar“ a „elektromobil“ znie ako oxymoron. No Audi sa s Q8 e-tron Dakar rozhodlo ukázať, že aj veľké elektrické SUV môže mať v génoch trochu piesku, skál a dobrodružstva.

Vydané  Text: 

Nie všetky autá sa hodia do divočiny, ale niektoré vás do nej doslova lákajú – ako Q8 e-tron v limitovanej edícii Dakar. Už pri pohľade na jeho robustný zjav sa človeku rozbúši srdce. Až keď sme ho konečne pustili z reťaze, pochopila som, že nejde len o styling. Dakar Edition má totiž guráž. Miesto testu? Povedzme, že to bolo… neoficiálne povolené. Ale o to autentickejšie. Stačilo pár metrov mimo civilizácie a z auta, ktoré poznáte z asfaltu, sa stal vážny hráč v teréne. Tlmiče si nerovnosti podávali s eleganciou a kolesá si cez piesok razili cestu s nečakanou ľahkosťou. Bolo to, akoby sa Q8 e-tron tešil z každého náklonu, z každého šmyku. A ja s ním.

Audi sa s modelom Q8 e-tron Dakar Edition nesnaží len o poctu slávnej rely. Tento elektromobil s vizážou drsňáka a dušou komfortného cestovateľa ukazuje, že aj elektrina má chuť na trochu prachu v zuboch. Už pri prvom kontakte s touto edíciou je jasné, že nejde o len taký bežný variant Q8 e-tron. Oproti štandardnému modelu dostala Dakar Edition pár zásadných úprav – vyššiu svetlú výšku, terénne obutie a detailne prepracované vzduchové odpruženie. Auto sa vďaka tomu nezľakne ani trochu drsnejšej cesty (alebo jej úplnej absencie). A hoci viete, že máte pod sebou poriadne veľké a ťažké SUV, za jeho volantom to tak nepôsobí. V teréne som správa prekvapivo isto a hlavne… bavila som sa. Áno, viem, znie to zvláštne pri 2,6-tonovom elektromobile bez spaľováku, ale toto auto sa jednoducho nebojí zašpiniť si elektróny.

Technika, ktorá nie je len na okrasu

Základom je verzia Q8 55 e-tron quattro Advanced, teda známa dvojmotorová konfigurácia s výkonom 300 kW (408 koní) v režime Boost. Batéria má čistú kapacitu 106 kWh a deklarovaný dojazd až 487 km podľa WLTP, čo v teréne síce nemáte ako overiť, ale na bežné výlety mimo civilizácie úplne postačí. Zrýchlenie na stovku za 5,8 sekundy je len čerešničkou na torte. Zaujímavým technickým detailom je adaptívne vzduchové odpruženie, ktoré zvyšuje svetlú výšku až na 206 mm v základnom nastavení. A keď sa rozbehnete, karoséria si sama sadne, aby znížila odpor vzduchu – o 15 mm pri 85 km/h, o 17 mm pri stovke a o ďalších 13 mm pri 120 km/h. Takže aj keď sa hrá na terénneho hrdinu, v diaľničnom tempe nezabúda šetriť energiu. V teréne je to tiež slušne pripravené SUV – nájazdový uhol 20°, zjazdový 26°, prechodový 19°brodivosť až 300 mm. Voda, piesok či štrk – Dakar Edition si ich dá ako predjedlo. A to všetko v úplnom tichu, ktoré miestami pôsobí až zvláštne. 

Aj vizuálne má táto edícia čo povedať. V ponuke je aj exkluzívna vinylová fólia inšpirovaná modelom RS Q e-tron, ktorú rozpoznáte podľa motívu pripomínajúceho púštne etapy. V kombinácii s farbou Mythos Black Metallic a sériovým číslom na D-stĺpiku pôsobí auto výnimočne – a veru aj je, pretože v tejto podobe vznikne len 99 kusov. Nezabudlo sa ani na praktické doplnky – balík s výstelkou batožinového priestoru, robustné rohože s logom edície, strešné lyžiny s nosnosťou 40 kg, taška, popruhy… Skrátka všetko, čo by človek mohol potrebovať, ak by sa náhodou rozhodol opustiť asfalt. Dvojica nabíjacích portov a dobre vyriešený nabíjací systém len potvrdzujú, že aj dobrodružstvá môžu dnes už byť aj s dávkou elektriny.

Ako jazdí?

Audi síce tvrdí, že verzia Dakar je určená na ľahký terén, ale podľa mňa je to buď zbytočne skromné, alebo sa inžinieri báli, že si budeme veriť až príliš. Zvládne podstatne viac než len nenáročnú prašnú cestu. A verte, že to nie je iba o šoférovej odvahe. Zásluhy patria zvýšenej svetlej výške a elektrickému pohonu všetkých kolies, ktorý si sypké stúpania dávkuje v tempe pripomínajúcom lenivého slimáka – ale bez jediného zakolísania. Nové nastavenie zjazdu z kopca funguje ako dirigent – udáva tempo bez toho, aby som musela neustále šliapať na brzdu. A keď sa rozbehne, Audi Q8 e-tron Dakar nereaguje na príkazy, ale skôr na návrhy. Vzduchové odpruženie robí s povrchom doslova divy – kým iné SUV by na kamenistej ceste hrkotali ako nákupný vozík, tu sa vozím s eleganciou baletky. Auto sa krásne vlní, korigujete ho v zákrutách plynom, presne ako chcete, a pri tom všetkom sa len občas pripomenie, že stále šoférujem elektromobil. Väčšinu času je to jednoducho… zábava.

A to som sa pôvodne pozerala na tento model trochu cez prsty, predsa len SUV, ktoré získajú nejaké zaujímavé maskovanie a pár cm navyše je v ponuke výrobcov dosť veľa, no zvyčajne neponúkajú žiadne schopnosti navyše, iba štýl. Ale keď sa pozriem na auto, ktoré vyzerá, akoby práve zdolalo piesočnú búrku… je ťažké nemať preň slabosť. Samozrejme, fyziku je náročné oklamať vzhľadom – stále ide o pomerne ťažký a nie práve kompaktný elektromobil, takže keď som zbadala väčší kameň, inštinktívne som pustila nohu z plynu. Ale nie preto, že by to nezvládol, skôr preto, že som si ho nechcela „rozčúliť“. Audi Q8 e-tron Dakar vyzerá drsne a v praxi sa tak aj správa – až prekvapivo dobre. V niečom je svojhlavé, v niečom pohodlné, v niečom trochu mimo trhu. Napríklad v Británii ho ani neponúkajú – nie že by oň nebol záujem, len si zrejme spočítali, že pravostranné verzie sa im veľmi neoplatia.

Verdikt

Kombinácia slova „Dakar“ a „elektromobil“ znie ako oxymoron. No Audi sa rozhodlo ukázať, že aj veľké elektrické SUV môže mať v génoch trochu piesku, skál a dobrodružstva, nie len špeciálny polep. Audi Q8 e-tron Dakar Edition nie je preto iba stylingovým cvičením, ale prekvapivo schopným dobrodruhom, ktorý sa nebojí opustiť asfalt a zabaviť vodiča aj mimo civilizácie. Vzduchové odpruženie, svetlá výška a pohon quattro fungujú v teréne tak dobre, až zabudnete, že šoférujete elektromobil. Luxus a komfort zostávajú, no pribudla poriadna dávka charakteru. S cenou 120-tisíc eur a len dvoma kusmi určenými pre Slovensko ide o exkluzívnu záležitosť – a zrejme aj zberateľský kúsok pre tých, ktorí chcú elektrické SUV s odvahou.

TEST CFMOTO Gladiator U10 PRO: Do hory aj do lesa





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!