TEST Dacia Spring Electric 65 Extreme: Z mesta síce s 48 kW neutečie, ale ani sa v ňom nestratí
Spring má svoje limity, ale ako jednoduchý a lacný elektromobil do mesta stále dáva zmysel – hlavne ak od auta nechcete viac než Bluetooth a cúvaciu kameru.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Dacia Spring je medzi elektromobilmi niečo ako mestský pionier. Prvý 100 % elektrický model značky Dacia je na slovenskom trhu od roku 2021 a s cenovkou mierne nad 15 000 eur si rýchlo získala pozornosť – v Európe patrí medzi najpredávanejšie elektromobily. Po troch rokoch však prišiel čas na facelift. Je celkom precízny a toto obľúbené malé mestské auto viac zatraktívnil. Nám sa do rúk dostal tento červeno-tehličkový exemplár vo výbave Extreme.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.
Už na prvý pohľad na prednú časť vozidla je jasné, že nejde len o drobné kozmetické zmeny – facelift je skutočne výrazný. Nový charakteristický svetelný podpis v tvare písmena Y vozidlo citeľne omladil a dodal mu modernejší, vyspelejší vzhľad. LED technológia však ostala vyhradená len pre denné svietenie a v stretávacích svetlách Dacia naďalej používa klasické žiarovky v parabolách.
Na prednom aj zadnom nárazníku nájdeme grafiku mestských uličiek, čo symbolicky odkazuje na prirodzené prostredie tohto auta – mesto. Vo výbave Extreme nechýbajú ani spätné zrkadlá v typickej bronzovej farbe, na ktorú sme pri modeloch Dacia zvyknutí. Auto stojí na 15-palcových diskoch kolies s výrazným dizajnom, ktoré sú obuté sú do pneumatík s rozmerom 165/65 R15, ktoré sú podľa dnešných štandardov pomerne úzke. Aj pri výkone 48 kW by si vozidlo z hľadiska bezpečnosti a jazdnej stability zaslúžilo aspoň o niečo širšiu a nižšiu pneumatiku. Na druhej strane, tento rozmer funguje ako spoľahlivá bariéra voči obrubníkom. Takisto aj plastové lemy okolo blatníkov a prahov nielen dobre vyzerajú, ale aj zvyšujú odolnosť karosérie pri každodennej jazde mestom.
Jednoduchý, ale účelný interiér
Po nasadnutí do kabíny vás privíta jednoduché, ale funkčne navrhnuté prostredie. Žiadne pozlátko. Tvrdé plasty sú tu samozrejmosťou, ale v tomto cenovom segmente je férovejšie oceniť ich odolnosť ako im vyčítať absenciu mäkčených materiálov. Ale potešila snaha o vizuálne oživenie – napríklad bronzové detaily či prešívanie látky s mapovým motívom na sedadlách. Infotainment systém je základný, ale prekvapivo použiteľný. Dotyková obrazovka reaguje svižne, navigácia síce chýba, no konektivita cez Apple CarPlay a Android Auto to bohato vynahrádza. Pripojenie smartfónu je jednoduché a stabilné – čo pri lacných autách nebýva samozrejmosťou.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.
USB port však nájdete len vpredu, a to jeden. Cestujúci vzadu si teda môžu nabiť telefón… ak si ho dajú dopredu. Výhľad z vozidla je veľmi dobrý – vysoká stavba karosérie, tenké stĺpiky a veľké okná zabezpečujú prehľad o dianí okolo auta, čo je v mestskej džungli rozhodne vítané. Parkovanie uľahčuje aj cúvacia kamera – obraz síce nie je v HD kvalite, ale je dostatočne čitateľný. Ak ste si však zvykli na kamerový 360° systém zo strednej triedy, Spring vám rázne pripomenie, že ste späť na zemi. A to doslova.
Rádio síce podporuje moderné rozhrania, no ak si chce človek vychutnať aspoň trochu hudobného zážitku, nevyhne sa výmene reproduktorov a minimálne základnému vytlmeniu dverí. Výhoda je, že pod kapotou je elektromotor a nie napr. hlučný nekultivovaný trojvalec. To by sme ešte rozdýchali, ale „hi-fi“ za 15 000 eur znie zatiaľ ako sci-fi. Veľkou nevýhodou je absencia polohy P na riadiacej páke. Auto musíte vždy pri zastavení zaradiť do polohy N a následne zatiahnuť ručnú brzdu, ktorá už teraz, pri relatívne nízkom nájazde, pôsobila vyťahane – na to si treba do budúcna dať pozor.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.
Priestor vpredu je prekvapivo štedrý – aj vyššia postava si nájde svoje miesto. Vzadu je to skromnejšie, hlavne pre nohy, ale vzhľadom na mestské určenie auta ide o očakávaný kompromis. Čo však zamrzí viac, je fakt, že zadné operadlá sa sklápajú len ako jeden celok. Keby boli delené, zvýšilo by to praktickosť batožinového priestoru a umožnilo flexibilnejšie využitie prepravy – najmä v prípade, že cestujete len dvaja.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.
Nabíjanie, výdrž batérie a dojazd
Dacia Spring je vybavená batériou s kapacitou 26,8 kWh, čo postačuje na udávaný dojazd okolo 230 km podľa cyklu WLTP. V reálnych podmienkach, najmä v chladnejšom počasí alebo pri jazde mimo mesta, však treba počítať s dojazdom bližšie k 160 – 180 km. V mestskom prostredí však auto ukazuje svoju efektivitu – vďaka nízkej hmotnosti a jednoduchému pohonu dokáže jazdiť úsporne. Nabíjanie z bežnej domácej zásuvky trvá približne 13 hodín, no z wallboxu sa vie nabiť za 4–5 hodín. Model Extreme navyše ponúka aj možnosť DC rýchlonabíjania výkonom 30 kW, vďaka čomu sa batéria nabije z 20 % na 80 % približne za 45 minút – čo je v tejto triede stále pomerne výnimočná ponuka.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.
Hoci Dacia Spring ponúka zaujímavý pomer ceny a úžitkovej hodnoty, nie je bez kompromisov. Okrem toho, jazdné vlastnosti pri vyšších rýchlostiach na diaľnici sú limitované – auto je hlučnejšie a menej stabilné. Výkon elektromotora (48 kW, teda približne 65 koní) postačuje v meste, no mimo neho už cítiť jeho limity. Zamrzí aj absencia modernejších bezpečnostných asistentov – v základnej výbave chýba napríklad adaptívny tempomat či sledovanie mŕtveho uhla. Taktiež použitie halogénových stretávacích svetiel môže byť v noci nedostatočné najmä mimo mesta. A určite by som ocenila aj dva stierače namiesto jedného centrálneho, ale keď sa šetrí, tak poriadne.

Dacia Spring Electric 65 Extreme.
Verdikt
Dacia Spring vo faceliftovanej verzii dokazuje, že aj cenovo dostupný elektromobil môže ponúknuť moderný vzhľad, praktické mestské rozmery a zmysluplný dojazd. Nie je to auto na dlhé trasy či rodinné dovolenky, ale ako druhé auto do domácnosti, ideálne na každodenné dochádzanie, na to poslúži výborne. Treba však počítať s kompromismi v priestore, výbave a dynamike. Napriek množstvu neprajníkov má toto auto určitú charizmu – jazda v ňom môže byť prekvapivo úsmevná. Nie je to vozidlo pre každého, ale dokonale plní účel, na ktorý bolo vyrobené – ponúknuť jednoduchú, cenovo dostupnú a spoľahlivú elektromobilitu do mesta. A ak vám neprekáža, že bluetooth pripojenie zvláda lepšie než predbiehanie na diaľnici, tak budete spokojní.
Kompletná galéria: