Aktualita

Koniec benzínových áut: Nový pohon prináša dojazd 1000 km

Zákaz spaľovacích motorov prinesie koniec benzínových áut aj na Slovensku. Črtá sa však silná alternatíva voči výhradnému prechodu na elektromobilitu.

Vydané  Text: 

Zatiaľ čo Európska únia pripravuje definitívny koniec benzínových áut a celkový zákaz nových spaľovacích motorov od roku 2035, niektorí priemyselní lídri bijú na poplach. Jedným z nich je aj generálny riaditeľ Mahle, teda významného dodávateľa automobilových technológií.

Arnd Franz sa netají skepsou voči prístupu zameranému výlučne na batériové elektromobily. Namiesto slepého presadzovania jedného riešenia navrhuje širšiu paletu technológií – vrátane spaľovacích motorov na obnoviteľné palivá a tzv. range-extender systémov.

Kritika jednostranného prístupu

Na nedávnej technologickej konferencii predstavil Arnd Franz víziu, ktorá stavia na technologickej otvorenosti. Podľa neho by striktný zákaz spaľovacích motorov mohol spôsobiť viac škody ako osohu. Poukázal pritom na potrebu kombinácie rôznych riešení: od plug-in hybridov cez elektrické vozidlá s prídavným generátorom až po rozvoj syntetických a udržateľných palív.

„Európa by si nemala zatvárať dvere pred možnosťami, ktoré môžu prispieť k zníženiu emisií bez toho, aby sme ohrozili pracovné miesta či investičné prostredie,“ varuje Franz.

Koniec benzínových áut a ohrozené pracovné miesta

Spoločnosť Mahle už teraz čelí tvrdým dopadom globálnych hospodárskych zmien. Len v Nemecku prišlo o prácu 600 ľudí, pričom celkovo firma zamestnáva približne 80-tisíc pracovníkov, z toho 15 % v domovskom Nemecku.

Podľa údajov Európskeho združenia dodávateľov CLEPA by mohlo v dôsledku úplného prechodu na elektromobilitu zaniknúť až 280-tisíc pracovných miest. Plánovaný koniec benzínových áut však nepredstavuje jediné riziko. Pridávajú sa k nemu aj nečakané komplikácie zo strany amerických ciel, ktoré dodávateľom v automobilovom priemysle výrazne zvyšujú náklady.

Technológia, ktorá sľubuje efektívne riešenie

Za kľúčovú inováciu Mahle sa považuje nový pohon, resp. inovatívna kombinácia tých existujúcich. Ide o takzvané „Range-Extender Electric Vehicle“ (známe aj pod skratkou REEV). Konkrétne je to vozidlo s elektrickým pohonom, ktorého batéria sa počas jazdy dobíja malým spaľovacím motorom. Na rozdiel od tradičných hybridov nejde o klasický spaľovací motor v aute. „Spaľovák“ slúži výhradne ako generátor elektriny.

Napríklad kombinácia batérie s kapacitou 30 kWh a 42-litrovej nádrže na palivo má umožniť dojazd vozidiel viac ako 1000 kilometrov.

„Ide o odpoveď na obavy z nedostatočného dojazdu. Čo je podstatné – s obnoviteľnými palivami sa dá jazdiť prakticky bez emisií,“ tvrdí Franz. Tento prístup je podľa neho nielen ekologickejší, ale aj lacnejší než klasické plug-in hybridy, pretože vozidlo si vystačí s menšou batériou.

elektromobilite

Obnoviteľné ekologické palivá ako inšpirácia

Franz pripomína, že technológie ako REEV alebo biopalivá už bežne používjú krajiny ako Čína, kde ich podiel každoročne rastie. „Nemá zmysel, aby Európa išla úplne inou cestou, keď čelíme rovnakým klimatickým výzvam,“ uvádza.

Zvlášť v krajinách globálneho juhu, kam patrí okrem Číny napríklad aj India či Brazília, zohrávajú udržateľné palivá ako bioetanol a biodiesel kľúčovú úlohu pri znižovaní emisií.  Európa by si podľa šéfa Mahle mohla zobrať príklad a do roku 2030 zvýšiť podiel obnoviteľných palív v doprave aspoň na 30 %. Išlo by vraj o lepšie riešenie ako silovo pretláčať koniec benzínových áut.

Novinky v oblasti efektivity a nabíjania

Mahle však nezostáva len pri spaľovacích alternatívach. Firma sa aktívne venuje aj vývoju inovatívnych komponentov pre elektromobily. Napríklad nové ventilátory inšpirované tvarom krídel tučniakov spotrebujú o 15 % menej energie a generujú menej hluku. Ich návrh vznikol pomocou umelej inteligencie, ktorá dokázala vyhodnotiť 30 miliónov variantov. Trvalo jej to len zhruba 30 minút.

Ďalším sľubným projektom je induktívne nabíjanie. Mahle na tomto projekte spolupracuje s viacerými výrobcami. Nabíjacia platňa zabudovaná v podlahe má byť k dispozícii pre SUV aj sedany od roku 2028. Cena za energiu má zostať podobná ako pri bežnom nabíjaní, no výrazne sa má zvýšiť komfort pri nabíjaní.

zákaz benzínových áut

Z vyjadrení Arnda Franza vyplýva, že cesta k bezemisnej doprave nemusí byť len o batériách. Mahle ponúka alternatívy, ktoré zohľadňujú environmentálne aj ekonomické faktory.

Zákaz spaľovákov v EÚ stále platí

Zatiaľ zostáva otvorené, či Európska únia napokon prehodnotí koniec benzínových áut, ako aj tých na naftu. Nateraz naďalej platí zákaz spaľovacích motorov v nových autách registrovaných od roku 2035. Pribúda však postupne čoraz viac odborníkov, ktorí sa prikláňajú k tomu, že elektromobilitu treba kombinovať aj s ďalšími riešeniami pohonu áut.

Koniec benzínových áut a skokovitý prechod na elektromobilitu v krajinách únie už o pár rokov totiž nemusí byť najlepší nápadom. Tradičné európske automobilky by naň mohli negatívne doplatiť.

Zdroj: Mahle